Review Elac Solano BS 283 bookshelf speaker

• Mooie afwerking

• Vereist degelijke aansturing
  • Legt mindere elementen in de set bloot
  • De bookshelf zit qua prijs dicht bij de Vela

Prijs: € 1599 per paar

Geluid

We waren vergeten hoe fijn een bandtweeter kan zijn en deze Jet 5 tweeter is een pareltje. Het afstraalgedrag is voortreffelijk en de sweetspot is ruim met een brede soundstage en best wat diepte. Hoogte ervaren we eerder beperkt maar dit verwachten we ook niet in deze prijsklasse. Imaging is echter bovengemiddeld. Detaillering is top en we zien ook de term holografisch op onze notities staan. We hoorden namelijk geregeld kleine verrassingen wanneer we er onze testlijst doorjoegen. Waar het hoog bij de Vela soms nog wat pittig leek, merken we dit deze keer niet op. Dat is vreemd. Wellicht komt dit omdat onze set inmiddels een paar stapjes hoger speelt, lees verfijnder en zuiverder, en de jet tweeter alle tekortkomingen in een set blootlegt. Dit betekent dus dat de hele keten op orde moet zijn als u deze speaker in huis haalt.

We kennen de baspoort met het ‘downfiring’ principe goed want we hebben de Elac Carina in langdurige bruikleen. Bij de Carina maken onze Aperta’s een aanzienlijk verschil maar bij de Solano is de winst beperkter. Dat is goed nieuws want u hoeft de Solano dus niet per se te ontkoppelen. Het laag is strak en punchy maar ook met voldoende body. Het is snel met voldoende definitie en past quasi naadloos bij de tweeter. De crossover is hier erg goed uitgevoerd wat een hoge coherentie oplevert. Hierdoor komen de meeste genres uitstekend door. Het middengebied is niet zo open als bij onze Atc Scm19 V2 maar stemmen komen duidelijk en verstaanbaar door. We kunnen spreken van een neutrale, ontspannen weergave die heel veel kwaliteit bezit. Hoe beter de aansturing hoe zuiverder de weergave. Deze luidspreker groeit sterk mee naarmate de set beter wordt.

We beginnen met de cd “The language of Life” van Everything but the Girl. De piepjonge Tracey Thorn presenteert hier haar wonderlijke stem aan de wereld. Op dit album staan een paar klassiekers die later in meer elektronische versies werden uitgebracht. Een van die nummers is ‘Driving’ dat tot op de dag van vandaag een tijdloze song blijft. We weten het niet zeker maar we vermoeden dat Thorn haar microfoon graag dicht bij zich houdt. Ook op latere albums en gastbijdrages voor o.a. Massive Attack kan haar stem soms wat pittig en scherp doorkomen en zelfs ronduit pijn doen aan de oren. Zeker op een transparant systeem. Op de Solano is dit niet aan de orde. De Jettweeter is mits een schone aansturing erg verfijnd en klinkt oorstrelend zonder verlies aan detaillering.

We steken een tweede schijfje in onze M50 en verliezen ons in de dubby sounds van Stefan Betke aka Pole. Onlangs bracht deze elektronicapionier en labeleigenaar van Scape een nieuw album uit maar deze keer luisteren we naar zijn tweede ‘rode’ album. Het is verbluffend hoeveel info de Solano doorlaat. We herlezen even onze notities van de Vela en merken dat onze set op dat moment wellicht nog niet transparant genoeg was om het volledige bereik van de tweeter door te laten. Detaillering, inzicht en diepte zijn indrukwekkend en door de heerlijke spreiding verliezen we ons volledig in de muziek. Hoewel we dit album al meer dan twintig jaar in ons bezit hebben werpt de Solano er een vernieuwde kijk op. Straf!

Alfie Templeman is een genie die heerlijke muziek maakt. Zijn laatste album “Forever isn’t long enough” dat we streamen via Qobuz swingt de pan uit en doet ons een beetje denken aan de Belgische Compact Disk Dummies. Dit is muziek met een hoge fun factor maar wel uitstekend gemaakt en vol fijne verhaaltjes om in te verdwalen. De combinatie van snelheid en punch werkt uitstekend bij dit soort muziek. Het volledige album vliegt voorbij en we genieten volop van elk nummer. De stem van Templeman klinkt zuiver en door de overvloed aan informatie horen we de voortreffelijk kwaliteit van de opname.

Nog wat jazz om af te ronden met de uitstekende cd “The new Breez” van Jeff Parker. De Solano heeft geen enkel probleem met deze complexe muziek die vol zit met drukke passages. Elke element en elk instrument heeft zijn plaats en komt natuurlijk uit de verf. De klankkleur van de instrumenten is spot on en we merken geen onnatuurlijke scherpte bij blazers of koperinstrumenten. De ritmesectie en de bassen klinken heerlijk vol en strak. Dit is een erg complete bookshelf.

Type test
Single test
Luidsprekersoort