Review Elac Carina BS243.4 Monitor

• Mooi afgewerkt

• Niet de snelste speaker
  • Krachtige versterker aanbevolen

Prijs: € 998

Elac Carina

Sound

De Carina verschilt nogal met de Vela. Het eerste wat opvalt is de beheersing in de lichtjes aangepaste JET-tweeter. Die is verfijnd, open en zijdezacht. Behoorlijk straf. Onze vorige referentie in deze prijsklasse, de Audiovector QR1, had een speciale s-stop filter maar klonk toch iets pittiger. Zelfs de gelijkaardige JET-tweeter op de Vela klonk wat nerveuzer. Bizar. Het zit hem waarschijnlijk in de verschillende wave-guide. Door de neerwaartse poort krijg je bij direct contact met de standaard wat meer sublaag maar zelf verkiezen we een iets strakker en sneller laag via de Aperta’s. Een kwestie van smaak.

Imaging is goed maar niet de sterkste kant van deze luidspreker. Je mag natuurlijk niet alles verwachten in deze prijsklasse. Het stereobeeld is behoorlijk ruim en bevindt zich net tussen de speakers. De Carina BS ‘verdwijnt’ ook mooi zoals alleen een topmonitor dat kan. De Carina is niet de snelste luidspreker die we al gehoord hebben maar volgt wel goed het ritme van de song. Het is een speaker met een iets donkerder midden en eentje die kiest voor een meer relaxte sound.

Hij gaat goed met de meeste soorten muziek, vocaal en jazz in het bijzonder, maar complexere stukken gaan iets minder. De Carina heeft namelijk niet die ‘get up and go’ van sommige andere concurrenten. Toch is zijn beheerste, gecontroleerde weergave een verademing tussen de frisse, analytische modellen die we de laatste jaren geregeld tegenkwamen. Er is ook voldoende spanning en sprankeling om een boeiende weergave te garanderen.

We nemen de “K&D Sessions” (cd), een tijdloze dubbelaar uit 1998 van Kruder en Dorfmeister, uit de kast. In onze ruimte zonder de Aperta’s klinkt het best goed maar toch vinden we het laag een pak strakker als we ontkoppelen. Of hadden we dat al gezegd! Er komt voldoende detail door en het gulle laag gaat goed met de lome beats van Kruder and Dorfmeister.

Nieuw werk van The Cowboy Junkies is altijd de moeite waard en hun laatste album “Ghosts” (Tidal Hifi) is opnieuw een pareltje. Hier komen de sterktes van deze monitor nog beter tot hun recht. “Ghosts” is een steviger album waar gitaren weer meer aanwezig zijn en op de Carina resoneren ze heerlijk lang na. De wonderlijke stem van Margo Timmins wordt nooit scherp en de sfeer van de nummers wordt wonderlijk weergegeven.

Tijd voor wat popmuziek want zo noemen we de muziek op het nieuwste album “Southside” (Tidal MQA) van Sam Hunt. Deze countryster maakt een modern break-up album vol herkenbare nummers. Onder elk nummer zit een stevige beat en die komt gortdroog uit de Carina’s. Deze luidspreker heeft wel punch maar blijft gecontroleerd onder alle omstandigheden. Het grote voordeel van het afgeronde hoog is dat mindere opnames niet genadeloos afgestraft worden.

Winkels met Elac