Review Edifier R1850DB

• Ruime soundstage

• Beperkt laag
  • Geen usb

Prijs: € 179

Edifier R1850DB

Heads up

We besluiten om de kleine krijgers in eerste instantie op onze televisie aan te sluiten. We doen dit via de optische ingang. Zo kunnen ze rustig inspelen en krijgen we tegelijk een idee van de klank. In deze opstelling ziet redacteur in kwestie wel wat mogelijkheden. Er is immers die sub-uitgang waardoor u voor een beperkt budget een evenwichtig tv-geluid kunt bekomen. Bijkomend pluspunt hier zijn de baspoorten die vooraan zitten, waardoor je de speakers dicht(er) bij de muur kan plaatsen. En als laatste bijzonderheid is er die opvallende schuine vorm. Daardoor werken ze zelfs goed op ons lage tv-meubel.Na enkele dagen televisie kijken merken we al snel dat de kleine tweeter vrij veel detail doorlaat. Stemmen zijn goed verstaanbaar en kleine achtergrondgeluiden komen vlot door. Prima eerste indruk dus!

En de rest!

Tijd om de speakers eens via bluetooth aan de tand te voelen. Toch een functie die vaak gebruikt zal worden. De handige afstandsbediening zorgt hier voor extra luisterplezier. We spelen muziek via Spotify en zijn verrast door de kwaliteit van het geluid. Ondanks de lossy kwaliteit en het gemis van een draadje, klinkt Tears For Fears prachtig. Vooral het sprankelende hoog valt op. Hun muziek is een masterclass in jaren 80 popmuziek en bestaat haast volledig uit synthesizers en  keyboards. De Edifier R1850DB zet die elektronische klanken zonder probleem neer.  Het nummer Shout begint met een koebel die heerlijk de luisterruimte binnenkomt. Er is net voldoende laag om de nummers voldoende body te geven. Ons valt op dat de klank via Bluetooth de laatste jaren serieus verbeterd is. Het rafelige, lossy karakter is er wel grotendeels vanaf.

We krijgen stilaan het vermoeden dat deze luidsprekers nog beter kunnen en sluiten onze cd-speler coaxiaal aan. In een mum van tijd hebben we een kleine hifi-set in huis die bijzonder weinig plaats inneemt. Tijd voor een paar schijfjes. Met Exit Planet Dust van de Chemical Brothers maken we het deze kleintjes wel erg moeilijk. Deze plaat is een geseling voor elk systeem. Toch gaat het goed. De broken beats rollen razendsnel naar ons toe en de timing is dik in orde. Hier merk je wel de beperking van de kleine woofer maar het laag wordt nooit boomy. Ondertussen denderen de tracks voort en zelfs met de kraan open gaat het prima. De klasse D versterker doet hier uitstekend werk. Controle genoeg. Pas als je het volume heel hoog zet, treedt er een wat verharding op.

Maxinquaye van Tricky is nog zo’n fenomenaal debuut. Het tempo gaat hier serieus naar beneden maar deze keer letten we vooral op de vocals. Tricky spuugt zijn teksten in de microfoon en dat blijf je natuurlijk horen. Maar hoewel de tweeter, zoals eerder gezegd, vrij veel detail doorlaat blijft alles beluisterbaar. Minder goeie opnames worden niet onverbiddelijk afgestraft.

Bij Rumours van Fleetwood mac valt voor het eerst de ruime soundstage op. Geen echte 3D natuurlijk maar we moeten niet als een sfinx in onze sweetspot blijven zitten. Bij dit album opnieuw dezelfde terugkerende elementen. Een frisse, levendige sound met de nodige volheid om de boel samen te houden. Na een tijdje vergeet je dat je naar zo’n kleine luidsprekers aan het luisteren bent. Ze zetten een verrassend compleet geluid neer. Je geniet gewoon van de muziek want geen enkel aspect van de sound irriteert. Hierdoor heb je geen last van luistervermoeidheid.

De Edifier R1850BD luidsprekers kunnen hun hoofd fier omhoog houden. Ze mogen zonder blozen naast hun grotere broers staan. Als we één woord zouden plakken op het geluid, dan kiezen we voor fun. Fun met een hoofdletter F welteverstaan. Want u krijgt gewoon een goeie sound met veel detail en een ruime soundstage. Naast de televisie met een subwoofer heeft u een compleet geluid voor films. In een kleinere ruimte tovert u deze bijzondere speakertjes zo om in een leuke tweede set. Aan u de keuze.