Review Dynaudio Emit 10 bookshelf speaker – Enthousiaste instapper

• Spelen gedetailleerd, met enthousiasme en kracht
  • Presteert groter dan verwacht

• Mag dynamischer bij film
  • Bij drukke muziek ietwat rommelig

Prijs: € 364,50 per stuk

De Sound

De Dynaudio Emit 10 staan op de meegeleverde bijpassende speaker stands (stand 10) heel licht ingedraaid naar de luister positie. De Arcam SA30 is warmgedraaid, Qobuz speelt via Roon en we starten het album Tenet met de dynamische track “747”. Er ontvouwt een grootste soundstage met een hele brede sweetspot. Het gaat voor zulke kleine speakers dieper dan we hadden verwacht. En het volume staat pas op 25%!

Veel details zijn waarneembaar en we merken geen scherpte wat bij sommige andere speakers – vooral in deze prijsklasse – wel eens anders is. Het enige puntje van kritiek is dat we wat sneller compressie horen en het al snel wat rommeliger wordt bij hele drukke passages. Dynaudio raadt zelf aan om met deze speaker in een kamer grootte tot maximaal 15m2 te spelen, nu speelt uw redacteur in een ruimte van 60m2 en ja… dat is merkbaar. We moeten wellicht te luid spelen voor deze compacte bookshelf. Het diepe laag dat de speaker wel biedt gaat verloren in de ruimte. Idealiter speel je met deze kanjer in een ruimte van max 20-25m2 en met een potige versterker hoef je echt niet “meer”.

Wat positief opvalt bij het draaien van deze track is de ballen waarmee deze kleine speakers kunnen spelen. Het is echt heel knap hoeveel druk ze bieden en met hoeveel vlees ze de track aanbieden. Het is een substantieel geluid en we vermoeden dat hoewel het voor films wellicht niet de ‘beste’ keuze is, het heel lekker speelt voor het merendeel van muziekgenres.

We spelen Agnes Obel – The Curse. De track is intiem, enorm groot en dan vooral in de breedte en hoogte. U kunt de snaren bijna voelen zoveel textuur heeft het. Haar stem staat prachtig centraal en is voelbaar breekbaar. Als we omschakelen naar Save your tears remix – The Weekend ft Arianne Grande komt de track lekker de diepte in wat ook echt hoort bij dit nummer. Het klinkt echt heerlijk. We kunnen niets anders zeggen.

We merken al snel dat de kracht van deze Dynaudio Emit 10 is dat het vrijwel elk genre lekker neer kan zetten. Er lijkt ook niet echt een duidelijke zwakte in deze speaker te zitten (met de prijs in het achterhoofd natuurlijk). Ja er zijn speakers die dynamischer zijn en tracks georganiseerder neerzetten, maar voor de prijs van de Emit 10 kunnen wij niet echt een model bedenken dat zo goed met diverse genres omspringt.

Als laatste test zetten we Tool – Tempest op. Hoewel goed gemasterd toch een track die op de meeste – neutraal afgestemde – speakers niet “lekker” klinkt maar te braaf wordt neergezet. Poeh dit wordt met ballen gespeeld! Het liefst willen we het hele album spelen; heerlijk enthousiast wordt het neergezet. En ook met een substantieel mid/laag. De drumslagen vliegen voor uw beeldvorming heerlijk van links naar rechts.  We willen dichterbij gaan zitten voor het maximale effect, de voetjes en knieën bewegen mee en het hoofd wil ook.

De baslijn is makkelijk te volgen en de kleine effecten zijn goed onderscheidbaar. Zou je het maximale willen halen dan moeten de speaker stands nog gevuld (verzwaard) worden en is het aan te raden om de stands met bijvoorbeeld Isoacoustics voetjes te ontkoppelen van de vloer. De resonantie die we gaan voelen door het openzetten van volume van 25% naar 30% (geloof ons… 30% is echt overkill) is daarmee te verhelpen. Het geheel wordt dan strakker en organisatorisch ook beter schatten we in. Het zijn geen goedkope aanpassingen maar dit soort tweaks zijn écht hun geld dubbel en dwars waard.

De Emit 10 maakt ons met deze prestatie weer nieuwsgierig naar de grote vloerstaanders van de serie die beter passen bij de grootte van de luisterruimte van uw redacteur.

Single test
Dynamic