Home Review Dune HD Max mediaspeler

Review Dune HD Max mediaspeler

14
analoog uit Dune HD Max

Dune is al een tijd actief in de wereld van netwerkspelers. Het merk heeft zich altijd gericht op het hogere segment. Mede door een blu-ray speler in te bouwen, of harde schijven in te bouwen. Al dan niet hot-swappable. Het bedrijf maakt uitsluitend gebruik van Sigma-chips. Waarschijnlijk omdat deze het toelaten de interface behoorlijk naar wens aan te passen. En als er iets belangrijk is bij mediaspelers, dan is het de interface. Wij bekijken vandaag de HD Max. Een speler van ?449.

Dune HD Max
De Dune HD Max… een mooi component om te zien. Prima afgewerkt en dankzij 43 cm breedte past hij ook goed in de set.

De Dune HD Max is een full-size speler (43 cm) met ingebouwde blu-ray speler én harde schijf. De harde schijf is hot swappable, wat het mogelijk maakt deze gemakkelijk te verwijderen en te vervangen. Het is gewoon een kwestie van een klepje openen, een beugeltje ontgrendelen en de harde schijf eruit pakken. (zie filmpje). Dat zit dus wel goed bij deze Dune.

Wat biedt de mediaspeler nog meer? Nou, heel wat. Zo treffen we achterop een behoorlijk uitgebreid arsenaal aan aansluitingen. Uiteraard hdmi, maar ook: component, svga en composiet voor video. Voor audio: analoog stereo, analoog 7.1, coaxiaal spdif, optisch spdif en natuurlijk hdmi. Verder zien we nog 100 mbit lan (experimenteel gigabit) en twee usb-poorten voor het aansluiten van een harde schijf. Dat is een behoorlijk compleet pakket! Het enige dat we missen is usb 3.0. Dat zien we bij steeds meer spelers terug (Realtek heeft het nu ingebouwd).

Chips
De Dune-speler maakt gebruik van een Sigma SMP8642. Een high-end chip voor mediaspelers. De chip werkt op 667 MHz (DSP op 333 MHz) en ondersteunt nagenoeg elk audio en video-format. Dune heeft er 512 MB geheugen bijgezet om zo een vlotte ervaring te garanderen. En dat doet de Dune. De interface is niet alleen overzichtelijk (we komen daar zo op terug), maar voelt ook behoorlijk rap aan. Elke druk op de afstandsbediening resulteert in een actie op het scherm. Dat hebben we bij andere spelers anders gezien.

Interface

We melden al dat de interface van de Dune prettig werkt. Allereest is de skin (uiterlijk en indeling) aanpasbaar. Zowel de kolom-indeling als de achtergrond. Een leuke extra die we waarderen. Ook is het overzicht goed, maar wel even wennen voor wie Realtek gewend is. De Dune werkt op het openingsscherm niet met de categorieën: muziek, video en foto, maar met locaties. Er is keuze uit: disc (optische media dus), harde schijf en netwerk (smb en upnp). Dat is op zich ook wel logisch, maar vanuit de beginnende of minder gevorderde gebruiker wellicht niet. Die is alleen maar geïnteresseerd in een video afspelen of een muziekje luisteren. Boeiend waar dat staat, toch? Aan de andere kant: als je een schijf in de speler duwt, vraagt deze netjes of deze afgespeeld moet worden.

Interface Dune HD Max
De interface van de Dune HD Max. De achtergrond en kolommen zijn aanpasbaar.

Bij de Dune ga je dus eerst naar de locatie en kiest vervolgens wat je wilt spelen. Het navigeren door het netwerk gaat prima. De Dune reageert snel en weet ook vlot een stream (muziek of video) te starten. Handig is dat de Dune een complete rip (kopie) van een  blu-ray of dvd direct kan afspelen. U hoeft dus niet naar de .ifo te gaan om het menu te starten.

Binnenkant Dune HD Max
De binnenzijde van de Dune HD Max. Het ziet er prima uit… de aparte voeding valt op. Geen suffe adapter bij de HD Max. Wel jammer van de ventilator die goed hoorbaar is.

Toch missen we wat bij het navigeren: bij lange lijsten is het een klus om er doorheen te komen. Er is geen mogelijkheid om ‘rond’ te scrollen (bij het bovenste item naar boven drukken om naar het laatste item in de lijst te gaan). U zult echt helemaal naar beneden moeten. Als u namelijk op naar boven drukt, gaat u naar de navigatiebalk (bread crumb). Die is overigens erg handig: we hebben er regelmatig dankbaar gebruik van gemaakt. Ook is het helaas niet mogelijk om op letter te zoeken in een lijst. Dat is een punt van aandacht voor Dune!

We zijn bij XBMC gewend (en tevens mediaspelers van bijvoorbeeld Syabas (Popcorn Hour)) dat je keurig cover art bij cd’s en films te zien krijgt. Al dan niet aangevuld met informatie van bijvoorbeeld imdb. Dat zien we niet standaard terug bij de Dune. Het is wel mogelijk om de interface aan te passen. Echter: dat kost toch wat tijd en kennis. Een programma waarmee het heel goed kan is yaDIS, wat staat voor yet another Dune Indexer and Skinner. Het werkt prima en levert dusdanig veel meerwaarde dat we iedereen aanraden deze te gebruiken. Er staan heel wat howto’s op internet, dus we gaan dat hier niet uitleggen. Met yaDIS tovert u de Dune om tot een speler met een prachtige interface en een zeer prettig werkende bibliotheek… En dat zonder dat de speler trager aanvoelt. Perfect dus. Hier is een voorbeeld.

Online

HD ingang Dune HD Max
Harde schijf wisselen? Dat is zo gebeurd bij de HD Max.

De meeste mediaspelers hebben toegang tot online diensten. Denk aan Youtube, Flickr, Picasa, internet-radio en zelfs een browser, al werkt die vaak niet prettig. De Dune HD Max heeft uiteraard internet-radio, maar daar blijft het wel een beetje bij. Er is een mogelijkheid om iptv te bekijken, maar de speler accepteert geen gecodeerde streams. Ook treffen we geen Youtube aan, wat we erg jammer vinden, aangezien dat vaak toch wel grappig is in een speler.

Wel levert Dune een browser mee. Echter: zoals bij veel mediaspelers, werkt deze matig. Al is het wel een van de betere browsers die we hebben gebruikt.

Videokwaliteit

Dune HD Max yaDIS
De yaDIS interface is écht een aanrader… eigenlijk een must.

Hier blinkt de Dune uit. De videokwaliteit is ronduit uitstekend. We zien bij zowel sd als hd films een uitstekende reproductie van de video. Ook blu-rays ogen zeer scherp. We hebben geen enkel probleem gehad met ondertiteling of formaten: de Dune HD Max lust echt alles. Geweldig.

Opvallend is dat de speler een vrij stille blu-ray drive heeft. Helaas overstemt de ingebouwde ventilator de drive en is deze in stille passages goed hoorbaar. Ook horen we de harde schijf. Jammer. Als we de fan uitzetten en de harde schijf verwijderen, is de speler muisstil. Hier kan Dune zeker wat aan doen.

Audiokwaliteit

analoog uit Dune HD Max
Toch wel heel bijzonder: een 7.1 analoge uitgang op een mediaplayer! De Dune HD Max klinkt trouwens uitstekend.

Ook hier verbaast de Dune ons. De audiokwaliteit is echt erg goed voor een mediaspeler. Via de Tentlabs b-DAC klinkt de speler zelfs bijzonder goed. De htpc via usb klinkt iets beter, maar voor een mediaspeler op basis van een Sigma is deze speler gewoon verbluffend op audiovlak. Ook analoog uit weet de HD Max zijn mannetje te staan. Dikke pluim voor de Dune.

Uit of aan?
Een punt om rekening mee te houden als u een Dune aanschaft, is dat deze speler op twee manieren uit kan: helemaal uit of standby. Standby is een lachertje: dat scheelt niets. De speler gaat van 20 watt naar 19 watt, wat ronduit schandelijk is. Ook blijft de fan aan en de harde schijf draaien. Niet wenselijk dus. De speler gaat uit als u de toets voor in- en uitschakelen ingedrukt houdt. De speler moet dan wel weer helemaal opstarten. Dat duurt ongeveer 30 seconden.

De Dune HD Max is een speler die écht alles speelt en dat ook goed doet. Video oogt perfect en muziek klinkt uitstekend. De interface is snel en zwaar modificeerbaar. Wel heeft de speler nog wat nukken: standby is gewoon aan. De fan en harde schijf zijn goed hoorbaar… zelfs onder spelen van een film of muziek. Dat is meer dan jammer. Als we naar de interface gaan, vinden we het skippen door lange lijsten lastig. Dat is het lastige van html-interfaces. Tevens hadden we graag meer online content gezien.  Echter… de Dune is wel een van de prettigste spelers waarmee we gewerkt hebben. Het biedt meer snelheid en flexibiliteit dan een Realtek-speler en op gebied van audio- en video is de Dune superieur. Zeker een overweging waard voor wie een tweakbare oplossing zoekt met veel potentie.