Review Driade Model 3S – De ‘S’ van Serieus

Als we een paar woorden mogen gebruiken om de Driade Mode 3S mogen beschrijven:

• Groots
    • Ritmisch
    • Snel
    • Inzichtelijk
    • Eerlijk

Wie onze Q and A heeft gevolgd van 27 augustus, weet dat we een beetje een gevecht hebben met deze Driade Model 3S. Voor de verbouwing had onze luisterruimte meer demping en minder diffusie. Echter ook een vrij rechte karakteristiek. De Driade Model 3S houdt echter niet zo van een gedempte ruimte. Nu de luisterruimte meer energie behoudt en meer verstrooid, gaat alles stukken beter en klinkt de speaker heerlijk open, snel en in balans. Kortom: niet te veel dempen.

Revivals

Sinds de Driades lekker spelen, hebben we heel wat cd’s in de lade van de Denon gelegd en heel wat streampjes over de Ambre (en alpha muziek pc) laten gaan. We zijn keer op keer namelijk benieuwd wat de Driade nu weer de ruimte in weet te toveren. Het ritmische en snelle karakter van de Model 3S nodigt enorm uit om meer te spelen. Het lijkt bijna verslavend.

Meer muziek, (her)ontdekken, weer verliefd worden op oudere opnames die je al jaren niet hebt gehoord… het voedt de hobby op een manier die we niet vaak tegenkomen. Sarah McLachlan, Nathalie Merchant, Renaissance (progressive trance)… en zelfs Cypress Hill; van alles sturen we door de Driade’s. En ze slikken alles en zetten alles met de juiste karakteristiek neer. Maar dan wel met véél meer definitie, lucht en precisie dan we pak ’em beet 10 jaar geleden hebben gehoord. Soms schokkend, soms emotioneel, soms lachwekkend omdat we het wel héél anders herinnerden. Zo gaat dat met herinneringen.

Wat ons zo in de muziek zuigt, is de ruimte en het gemak (losheid) waarmee de Driade speelt. het Nederlandse bedrijf geeft al aan dat deze luidsprekers met een 14 watt triode aan te sturen zijn. Zelf spelen ze met een Ayon buizenversterker. En dat gaat – volgens hen – uitstekend. We geloven het direct als we horen met hoeveel headroom we nu spelen: totaal geen compressie of gevoel van restricties. Ook niet op hoger volume. En reken maar dat de kraan zo nu en dan behoorlijk is opengegaan!

Zacht is ook goed

Soms moeten we even concentreren en dan gaat het volume omlaag. Wat ons opvalt als we even wat research aan het doen zijn, is dat deze speaker ook op laag volume zijn karakter goed behoudt. Dat is iets wat maar weinig systemen écht goed doen. Puur omdat er altijd een punt is waarop een speaker het beste presteert; het meest coherent klinkt. Deze Model 3S heeft natuurlijk ook zo’n punt, maar op lager volume blijven we warmte en dynamiek waarnemen. Een prettige eigenschap.

Luister naar de Driade Model 3S

Lossless files

Download de lossless geluidssamples