Review Diptyque DP107 luidspreker – Een aantrekkelijke deal

• Mooi gemaakt
  • Goede prijs / kwaliteit

• Dipool vereist goede plaatsing
  • Forse versterker nodig

Prijs: € 6050 per paar

De Diptyque Sound

Het opvallende aan magnetostaten, is het gemak waarmee ze spelen. Alles lijkt zo ‘normaal’. Dat geldt ook voor deze Diptyques. Uw auteur is van mening dat dit te danken is aan de fasecorrectheid van een paneel-speaker. Het laag en midden komt uit één folie. En in geval van de DP107 komt het hoog uit een aparte ribbon die op gelijke diepte ligt met slechts een eenvoudig, 1e orde filter ertussen. Kortom: de opzet is doodeenvoudig. En dat maakt het behoorlijk puristisch. (Positief bedoeld).

Nu spelen de Diptyque DP107 zoals gezegd heel gemakkelijk. Wel moeten we behoorlijk gas geven als we wat harder draaien. En dat gebeurt snel als we enthousiast worden. Als we twee gasten in onze ruimte hebben en even wat tracks laten horen, zien we dat de Pass Labs X150.8 aardig aan het werk moet. Maar goed: het vermogen is stabiel en de DP107 kan aardig wat hebben blijkt wel. “Wat een laag komt er nog uit die speakers zeg! Staat er écht geen sub ergens?” Nu staat er wel een subwoofer in de ruimte, maar deze staat aan de andere kant van de luisterruimte en is voor de cinema bedoelt… kortom: nee… geen sub!

De beste man heeft wel gelijk: er komt opvallend veel laag uit deze Diptyques. Het laag gaat tot ongeveer 40 Hz wat prima is voor 90% van de genres. In de meeste muziek is niet meer nodig. Wie écht punch en putdiep laag wenst, kan altijd een subwoofer bijplaatsen natuurlijk. Of een groter model kopen. De DP160 gaat tot 30 Hz. Dat moet voldoende zijn, schatten we in. Wel heb je dan een 1.6m hoge speaker in de ruimte. We schatten in dat dit wel ongekend indrukwekkend goed zal spelen… We hebben – als we het goed herinneren – ooit de DP140 gehoord… en dat speelde waanzinnig goed.

Rijk en gul

Nu hebben we heel wat muziek over deze set Diptyque DP107 gespeeld. Met diverse versterkers en dac-combinaties. Dit omdat we ook in het proces van tuning zaten ten tijde van deze review. De Diptyque is een goede partner gebleken bij het tunen. De speaker is transparant, niet ultrakritisch als het gaat om versterkers – wel een model met voldoende kracht en stabiliteit kiezen – en blijkt een heerlijk gul en rijk karakter te hebben. Dit zonder te gekleurd weer te te geven. We zouden hem indelen richting een vleugje warm. Prettig warm.

Dat maakt het dat bijna alle muziek wel lekker klinkt. Al blijkt het op dit niveau wel ‘crap in, crap out’. Als muziek kapot gemixt is, is het natuurlijk nog steeds hoorbaar dat iemand achter de knoppen zijn vak niet verstaat. Echter, zullen scherpe randjes niet overmatig hard door deze Diptyque komen. En dat is wel zo prettig in een gewone woonkamer waar iemand gewoon muziek wil luisteren en niet bezig is met overanalyse van de gelaagdheid van een bepaald nummer, of 24/7 bezig is met mastering.

Het stereobeeld is bijzonder ruimtelijk als de set goed opgesteld is. Dat geldt overigens voor alle magnetostaten én elektrostaten. Plaatsing bij bipolaire modellen is kritischer vanwege het reflectiegedrag van de speaker. Maar als het dan goed staat… heerlijk! Dit is – ja, het klinkt tegenstrijdig – ook weer mede te danken aan het bipolaire systeem. En de tilt die de voet mogelijk maakt. Dat is écht een handige feature. We zien deze voet niet op de DP140 en hoger. Helaas, al zou het kunnen dat het bij die hoogte gewoon niet meer nodig is.

Samples Diptique DP107 – NAD M23 – Pass Labs X150.8

Download lossless samples