vrijdag, april 19, 2024
Home Review Dion Audio DAC32

Review Dion Audio DAC32

2
Dion Audio DAC 32 converter met usb-ingang

Dion Audio is een Nederlandse fabrikant van hifi-apparatuur. Miquel Blauw, de eigenaar van Dion Audio, ontwerpt en fabriceert alles zelf én met de hand. Toch bijzonder, aangezien het productgamma bestaat uit versterkers, d/a-converters, phono-trapjes en zelfs kabels en luidsprekers! Wij testen vandaag de DAC32. Een converter met zowel spdif als een usb-ingang. 

Dion Audio DAC32 d/a-converter met usb
Een licht industriële look. Maar wel chique. Wie Pink Faun kent, zal de kast herkennen.

Industrieel, maar chique. Dat is onze eerste indruk van de Dion Audio DAC32. De zwaar uitgevoerde behuizing heeft veel weg van Pink Faun. En dat is ook niet gek, want Dion Audio en Pink Faun gebruiken dezelfde leverancier. Uiteraard verschilt het logo en de binnenzijde. Dus afgezien van het uiterlijk, is de dac wel anders van opzet.

Back to basics

Op het front zit één zware draaiknop die zowel de dac aan en uit zet, als de ingang selecteert. Deze schakelaar gaat geen signaal doorheen, meldt Blauw. Hij stuurt simpelweg een chip aan die de ingang selecteert. Dit is één van de voorbeelden hoe Miquel Blauw de dac eenvoudig van opzet houdt.

Nu is eenvoudig wel relatief, want wie de dac aan de binnenzijde bekijkt, zal zien dat het een bijzonder serieus product is. Zo zijn diverse chips afzonderlijk gevoed en geklokt. Denk aan – uiteraard – de 32bit PCM1795 dac, maar ook de usb-input. Mede door het herklokken, ontstaat rust en definitie. Dat hebben wij al eerder ervaren met klokjes van Guido Tent.

Dion Audio DAC32 d/a-converter met usb
Fantastisch mooi gemaakt. Handwerk op niveau! De scheiding digitaal en analoog is goed te herkennen voor wie een beetje thuis is in de techniek.

Verder zien we onder meer dat digitaal en analoog gescheiden is gevoed en een eigen plek heeft gekregen op de print. Er is heel gemakkelijk een lijn door het midden te trekken: rachts analoog en links digitaal (nu onder analoog en boven digitaal). Zelfs de dac ligt netjes op de scheidingslijn. Immers: een dac heeft ook een analoog gedeelte. Kortom: keurig over nagedacht allemaal.

Zoals we al eerder meldden: alles op de print is met de hand gesoldeerd. Dat moet behoorlijk wat werk zijn. Miquel bevestigt dat: het is een dag solderen.

Met de hand

Onder de filosofie: houd het simpel, heeft Dion Audio één grote knop op het front aangebracht. Deze heeft zes standen: uit, usb, coax 1, coax 2, aes en optical. Geen bnc helaas. Ook zien we geen digitale uitgang, wat wel handig kan zijn. Denk aan het doorlussen naar een andere dac of processor.

Nog een gemis – vinden wij – is dat er geen afstandsbediening te gebruiken is bij de Dion Audio DAC32. Dat is niet helemaal meer van deze tijd, zijn wij van mening. Natuurlijk zijn er gebruikers die dat niet erg vinden, maar we gokken dat er ook een grote groep is die dit wel gaat missen. Zeker met vijf inputs. Wie weet komt er nog een versie met afstandsbediening.

32bit

Dion Audio DAC 32 converter met usb-ingang
Een mooie knop, maar helaas… geen afstandsbediening. Dat vinden we wel een beetje een gemis.

Wellicht leuk om te melden is dat de Dion Audio DAC32 een 32bit dac is. De PCM1795-converter kan namelijk tot 32bit / 192KHz aan. Wellicht een vreemde verhouding, maar een grote samplegrootte zorgt voor een ruimer dynamisch bereik en dus minder compressie. Dion Audio upsampled alles naar 32bit, 192 kHz voordat het de PCM1795 in gaat. Dat gebeurt met een CS8421 die door een externe klok wordt aangestuurd. Door de maximale bitgrootte en samplerate te gebruiken, houdt Miquel Blauw de jitter laag. En dat komt de rust en definitie ten goede.

Opvallend is dat usb-audio wél bitperfect naar de PCM1795 gaat. Als u dus 16bit / 44,1 kHz afspeelt, gebeurt daar niets mee: de dac werkt dan gewoon op deze samplerate, wat wij absoluut een pluspunt vinden. Mede om die reden heeft de usb-ingang – een tenor TE7022 (ook in de Furutech GT40)- een aparte klok gekregen. De Tenor accepteert bij de DAC32 tot 24bit / 96kHz, al hebben we begrepen dat Dion nu een versie in huis heeft die tot 192 kHz accepteert.

Lucht

Dion Audio DAC32 d/a-converter met usb
De usb-ingang is gebaseerd op een Tenor-chip (7022). Deze is apart geklokt. Usb is bitperfect, alles spdif-ingangen worden geresampled naar 32bit / 192 kHz.

Nee, geen gebakken lucht. Opvallend aan de DAC32 is de ruimtelijkheid en grootte waarmee hij speelt. Hij komt zelfs in de buurt van de Meridian Reference 818 die we laatst hier hadden staan. Nu speelde die referentie voorversterker / dac wel iets milder en met iets meer verfijning en souplesse, maar hij biedt wel ongeveer hetzelfde karakter: mild, open, groots en lekker gul, maar strak laag.

Maar goed: voordat we in detail treden… We sluiten de Dion Audio DAC32 aan op ons primaire referentiesysteem: een Pass Labs X2.5 voorversterker, Van Medevoort PA333 (gemodificeerd door Art Speak) en een set Lentus Audio Duo’s. De bekabeling is uit het huis van Art Speak. Filtering is van Van Medevoort (PFM2), Kemp en Art Speak.

Hoewel de Tentlabs b-Dac een stuk goedkoper is (ongeveer 1300 euro inclusief Art Speak-modificatie), zetten we deze er toch naast om een vergelijk te kunnen maken.

Gul

Dion Audio DAC32 d/a-converter met usb
Vijf ingangen: twee keer coaxiaal, één keer aes, één keer optisch en usb. Helaas geen uitgang.

Als we de Tentlabs b-Dac in een paar woorden moeten samenvatten, komen we uit op: soepel, eerlijk, ontspannen en neutraal. Het is echt een waanzinnig goed apparaat voor het geld. Mede ook vanwege de flexibiliteit. De Dion Audio is echt een andersoortig apparaat. Het is een d/a-converter die gul, groots en mild speelt. Hij is meer ‘lieflijk’.

Als we bijvoorbeeld Paradise Circus a/b vergelijken, horen we dat de b-Dac dit uiterest precies, stressloos en in proportie neerzet. Zoals het hoort met een klein vleugje extra souplesse wellicht. De Dion Audio rekt het stereobeeld iets op: net wat hoger, breder en nog iets meer naar voren. Toch houdt de dac de vocalen en instrumenten in proportie. Het is meer een extra stukje ambiance.

Ook horen we dat de Dion een klein tikje warmte meegeeft. Het lijkt alsof Miquel Blauw de dac een buizensignatuur mee wil geven. Vocalen krijgen een klein beetje ‘room’ mee, wat de dac aangenaam maakt voor veel genres. Hij zal zeker niet snel scherp zijn, tenzij het dik in de opname zit. De ‘s’en van ‘Dirty Little Secret’ van Sarah krijgt de DAC32 ook niet weg.

In het gareel

Dion Audio DAC 32 converter met usb-ingang
Hij is strak afgewerkt, deze dac. Wel een mooi logo, vinden we: al is dat niet echt relevant natuurlijk.

Toch moet u niet denken dat de Dion DAC32 een romige dac is. Hij kan uitermate snel en strak te werk gaan. Speelt hij ‘Nude’ van Radiohead nog met veel bezieling, bij ‘Weird Fishes’ horen we de high hats superstrak door de bandtweeters komen. Het is geen transformatie, dat zou absurd zijn, maar hij laat nu wel een andere kant horen.

Opvallend is dat we alle lijnen in de muziek – het nummer bouwt op – prachtig kunnen blijven volgen. En dit is geen gemakkelijk nummer om ontspannen en gestructureerd neer te zetten. Het wordt op een zeker punt echt heel druk. En bij mindere dacs (en speakers, versterkers, etc) kan het vervelend druk en scherp worden. Niet bij de Dion. Puik werk.

Conclusie

Wederom een mooi product uit ons eigen kikkerlandje. De DAC32 speelt met veel flair. Hij komt gul, groots en soepel over. Met een klein vleugje warmte om de luisteraar te ‘beminnen’. Vergis u niet: de dac kan ontzettend snel en strak te werk gaan, mocht het genre het vragen. Nu zal niet iedereen de dac open schroeven, maar wie nieuwsgierig is, zal zien dat de dac uitermate professioneel in elkaar is gezet: prachtig handwerk en een doordacht ontwerp. Toch missen we harwarematig nog drie dingen: een digitale uitgang, een bnc-ingang en een afstandsbediening. Dat mag naar ons idee wel bij een vraagprijs van 3200 euro.

2 REACTIES

  1. “Wellicht een vreemde verhouding, maar een grote samplegrootte zorgt voor een ruimer dynamisch bereik en dus minder compressie.”

    Dat lijkt mij wat minder gelukkig in deze context.
    Je kunt niet verbeteren op de bit-depth van de source.
    Mijn vermoeden: aangezien deze DAC ASRC gebruikt, is het prettig om de output niet eerst af te ronden naar 24 integer maar gelijk in 32 bits aan de DAC te voeren

    • Het klopt dat je niet kunt verbeteren: 16 bit blijft 16 bit. Of je dat nu omzet naar 24 of 32, maakt niet uit. En je hebt gelijk wat betreft het direct invoeren van 32bit. Dat meldde Miquel Blauw ook. Hij heeft beide getest. Toch blijft usb bitperfect… grappig is dat je de dac kunt horen schakelen tussen de diverse modi. Moet je wel goed luisteren en de kap eraf halen. 🙂

×