web analytics

Review Didit DAC212

Prijs: € ?3000

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Didit

Conclusie

Al met al zijn we onder de indruk van deze nieuwkomer van Didit. De DAC212 is een bijzondere verschijning om te zien. Het ontwerp is compact, vernieuwend en verleidelijk en zal daarmee een groep gebruikers aanspreken. Met één apparaat kunt u uw digitale bronnen aansturen naar eindversterker of actieve luidsprekers. De bediening is vooral eenvoudig gehouden; bronkeuze, volumekeuze, aan/uit/mute. In het ontwerp is al rekening gehouden met uitbreiding en softwarematige aansturing van toekomstige Didit-componenten. We kunnen daar alleen maar nieuwsgierig naar zijn!

Dan de klank: focussering en dimensionering zijn prima in orde. Het karakter zouden we vooral typeren als neutraal, rustig en beheerst. Concurrenten in deze (prijs)klasse zoals de Weiss of Benchmark DAC-2 of zijn misschien klankmatig iets beter, maar zijn meer gericht op de professionele markt en minder op gebruiksgemak of design. De DAC212 zal u op dit punt niet teleurstellen. Om met een aloud Nederlands gezegde te eindigen: als de eerste klap een daalder waard is voorspellen we een mooie toekomst voor Didit!

Gerelateerde berichten

Vivid Audio Oval B1

Review Vivid Audio Oval B1 SE Decade

Onlangs zijn we bij Alpha High End in Brasschaat geweest om naar de show van Vivid Audio te gaan. Laurence Dickie heeft daar een uitgebreide presentatie gegeven over Vivid Audio. Aangevuld met een demo van de Giya G1. In de andere ruimtes stonden toen nog meer modellen. Nu hebben we een paar weken de kans gekregen […]

Audioquest CV-6

Audioquest gelooft in mooie materialen. Dat wordt zeer duidelijk als u de website bezoekt en een blik werpt in de lijst met toegepaste technieken. Zo is ook het lijstje bij de CV-6 indrukwekkend te noemen. De kabel is opgebouwd uit zes massieve aders die op de welbekende Audioquestwijze zijn opgebouwd: OFC (Oxygen Free Copper), PSC+ […]

4 reacties

  1. Dan zijn we het in ieder geval eens dat we het daar oneens over zijn. Zelf kijk ik tegenwoordig uit naar de echte uitspringers, zoals die nieuwe Metrum elders in jouw forum. Of de Maybach versie van dat ding, de Totaldac van Vincent Brient uit Frankrijk. Je weet niet wat je overkomt Jaap…! Als je dat hebt gehoord is de rest eigenlijk maar niks. Het kost wel wat hoor, varierend van een lang en luxe weekend voor twee naar New York tot een redelijk gevulde Duitse middenklasser. Maar dan heb je dus wel wat. Overigens zijn beide machines/systemen nagenoeg op dezelfde leest geschoeid. Een R2R ladder met vooraf een FPGA voor buffering enzo en achteraf HELEMAAL NIKS. Met dat ene kleine nadeeltje van die -3dB rond de 20kHz, maar alleen bij 44.1kHz en 48kHz, maar met het prachtige voordeel van dat mega mooie, warme en zo gedetailleerde geluid. Donders, ik lijk wel een audifiel… :-) Als je die Totaldac wil horen moet je even langskomen. Groet uit de polder…

    1. Dag Ronald!

      Ach, meningen, meningen, meningen… Is alleen maar mooi toch?

      Altijd interessant om dingen te horen die je niet kent. Ik ken de Totaldac niet. Dus wie weet is het een idee om een keer richting de polder te komen. :-).

  2. De Sabre ESS9018 is een 7.1 DAC die ook in stereo modus kan draaien. Dan heb je dus feitelijk 8 DAC-jes op een chip die je 2×4 parallel kan inzetten als je single-ended output wil of 4×2 als je gebalanceerde output wil. De prachtige en tot nog toe zwaar onderbelichte Yamaha CD-S3000 doet dat laatste bijvoorbeeld. Ik kan me haast niet voorstellen dat in dit kastje daadwerkelijk 8 van die tegeltjes zitten. De Anagram upsampling is een al vrij oud (2006) algoritme om te upsamplen, teneinde meer headroom te maken opdat makkelijker gefilterd kan worden. Dat is mogelijk de reden dat jullie ‘m wat droog vinden klinken. Je kan immers geen muziek verzinnen die er niet (meer) is. Als je een sappige Hema worst blijft uitknijpen wordt die op den duur ook droog als gort. De algehele ontwikkeling in zgn. high-end DAC’s begint een beetje te lijken op het windtunnel effect bij auto’s. Qua geluid wel te verstaan. Ze gebruiken immers allemaal hetzelfde steentje. En dat steentje maakt toch echt het grootste deel van het geluid. Het onderscheid moet dus gevonden worden in het kastje. En dat ziet er wel heel mooi uit, dat is zeker. Dank voor je/jullie werk, altijd leuk om te lezen… :-)

    1. Dag Ronald,

      Ik hebt de DAC212 helaas niet open gemaakt. Het is een pre-productie maar wel final sound. Ik ken de Sabre. En ja: die heeft acht kanalen. Fabrikanten gebruiken hem echter wel verschillend. Het kan goed gaan en het kan gruwelijk fout gaan. Dat hebben de vier dacs met deze chip weer bewezen: ze klinken toch echt anders.

      Ik ben het niet helemaal met je eens dat dacs allemaal een beetje hetzelfde worden. En hoewel het steentje hetzelfde is: de voeding en uitgangstrap is toch een niet te onderschatten element in een dac. Die kan de dac maken of breken naar mijn mening.

      En eerlijk gezegd vind ik juist dat er veel ontwikkeling in dacs zit. Ik zie veel mooie, betaalbare modellen komen. Denk aan de AMI of de Oppo. Leuke, flexibele apparaten die niet de wereld kosten.

      Groet!

Geef een reactie