Review Denon HEOS BAR + subwoofer

Installatie
Bediening
Weergave-film
Weergave-muziek
HEOS cinema soundbar

Muziek

Het belangrijkste van allemaal, hoe klinkt het? Voor de test hebben we gebruik gemaakt van AudioQuest (Cinnamon) kabels. Zowel voor het beeld als voor de audio. Bij de muziek test hebben we een selectie makkelijke muziek en moeilijke muziek gepakt. Wat verstaan we onder makkelijk? De hedendaagse popmuziek die klinkt door loudness. Lady Gaga, Dua Lipa en Kygo. Dit zijn namen die vandaag de dag in poplijsten van Nederland te vinden zijn. Aan de andere kant willen we graag horen hoe de Denon het doet met muziek die iets anders in elkaar zit. Wat authentieker. Lavinia Meijer, Gregory Porter en The War on drugs. Compleet verschillende muziek.

Lekker

De popmuziek klinkt lekker. Kygo is weg te zetten onder dance muziek. Hier hoor je duidelijk de toegevoegde waarde van de – helaas optionele – subwoofer. Het geluid zit er lekker in en is zeker aan te raden voor een feestje. Dit is ook iets wat we vaak horen bij systemen die goed overweg kunnen met die extra ‘loudness’. “Het klinkt lekker”.

Hetzelfde geldt als we Lady Gaga of Dua Lipa aanzetten. Het geluid en dan met name de lage tonen, zitten er goed in. Zodra we de subwoofer uitzetten, is het ook direct afgelopen met muziek. Er blijft een zielig hoopje vocaal over. De sub is écht nodig!

Stapje verder

Het totaal plaatje met popmuziek is prima. Maken we de overstap naar de “moeilijke” muziek, dan merken we dat de Denon het iets lastiger krijgt. Zeker de harp muziek van Lavinia Meijer drijft de Denon HEOS BAR tot het uiterste. We horen dan ook dat de Denon het eigenlijk gewoon niet leuk vindt. De harp klinkt niet zo zuiver als dat hij zou moeten klinken. Tot onze verbazing speelt Gregory Porter wel lekker weg. De ervaring is te vergelijken als de popmuziek. Het klinkt gewoon prima. The War on drugs sluit hierbij aan. Wij kennen de muziek van The War on drugs goed. We weten ook hoe het klinkt op een echt HiFi systeem. Zeker het voorlaatste album en de Tidal MQA-versie van het nieuwe album.

Klinkt het nu dan slecht? Nee dat niet. Maar het is niet te vergelijken met een goede hoofdtelefoon of een Hi-fi systeem.