web analytics

Review dCS Network Bridge

Prijs: € 3990

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
dCS Network Bridge

Verschillen en overeenkomsten

Inhoud

Om even de verschillen tussen de dCS Network Bridge en de Metrum Acoustics Ambre aan te geven: de Network Bridge kent UPnP, doet MQA unfold, heeft een USB ingang, klokpoorten, werkt als Roon Endpoint aan Ethernet, kan uw files converteren en kan DSD en DoP aan.

De Ambre is alleen PCM Roon endpoint of werkt met DoP. Wel heeft de Ambre in combinatie met Metrum DAC’s een I2S verbinding, in enige mate vergelijkbaar maar niet uitwisselbaar met de S/PDIF-2 koppeling van een dCS Network Bridge. Beiden houden data- en kloksignaal gescheiden van elkaar.

De Ambre werkt tot maximaal 24/192 waarbij Roon moet zorgen voor een eventuele MQA unfold tot 88.2/96kHz. De prijs van een Ambre is € 1.199,-. Buiten de context van deze review hebben we de dCS ook kort kunnen beluisteren naast onder meer Auralic, Lumin, NAD en Naim streaming oplossingen en de Network Bridge werd door redacteur in kwestie keer op keer hoog gewaardeerd.

Kipsimpel

Over één ding zijn we snel klaar, de dCS Network Bridge is kipsimpel te installeren.

De App en web interface zijn duidelijk en overzichtelijk en de werking van zowel de Network Bridge als de App is 100% in orde. Geen hapering is voorgekomen en met veel streamers is dat wel eens anders. Eveneens onder Roon kun je de dCS op geen enkele manier de fout in krijgen.

De muziekopslag van de Melco en op een Synology NAS komen vanzelf naar voren in UPnP mode, met toegang via folders, artiesten, albums, componisten, formaten, genres en nog een paar opties. Meer dan wat basic file informatie en een hoesje zie je niet in de App. Verwacht geen artiestlevensloop of muzikale dwarsverbanden zoals Roon die maakt. Een alfabet om snel door de muziek te bladeren is er gelukkig wel.

De feilloze werking en de eenvoudige installatie kan op zich al een reden zijn om de dCS in de armen te sluiten, voor bijna € 4.000,- mag je verwachten dat hij buiten een dCS opstelling met DAC en/of externe klok ook op het gehoor zijn mannetje staat.

Falcon’s

Als we met de dCS net als met de Ambre via AES/EBU of via S/PDIF gaan werken, dan komen verschillen in definitie, afmetingen van het stereobeeld, strakheid, detaillering of verstaanbaarheid van artiesten naar voren ten gunste van de dCS.

Timing wordt met dCS beter en de rust in de weergave is groter. Opvallend vinden we wel dat beiden een zelfde neutraal klankkarakter hebben, waar als voorbeeld een Auralic vanaf wijkt naar de heldere kant, een Lumin juist naar meer warmte neigt, een Bluesound doffer is en een Naim de nadruk op muziek legt en minder let op de hoogste mate van detaillering.

In de opstelling met de Falcon monitors is onder Roon het verschil tussen dCS en Metrum alleen kleiner te maken door de dCS aan te sluiten via AES/EBU en de Ambre via het alleen op de Metrum’s aanwezige I2S protocol. Het ene moment is de dan dCS iets fraaier met wat meer detail en ruimte, verderop in dezelfde track de Ambre. Soms kunnen we met de beste wil van de wereld geen verschil waarnemen.

Een andere DAC zonder I2S interface zal dus naar verwachting altijd beter af zijn met de dCS als u streeft naar nauwkeurigheid, een zuivere klank en het budget geen beperking is. Plus dat de Network Bridge meer mogelijkheden kent.

Dat gezegd hebbende is er nog zoiets als tunen met kabels, met netsnoeren, ethernet en digitale interlinks, waar winst mee te halen is en waarvoor de dCS gevoelig is. Onze voorkeur met de dCS gaat in dat verband uit naar de AES/EBU interface, want de S/PDIF interface is gevoeliger voor welke kabel tussen Network Bridge en DAC is aangesloten.

PMC’s

Op de PMC fact.12 luidsprekers laat de dCS zijn tanden nog eens extra zien. De toch al grote rust die een Melco weet te brengen in digitale weergave neemt een extra dimensie aan en daardoor wordt de stilte tussen de noten uitvergroot. Het riante stereobeeld wordt met de dCS fractioneel smaller, in de diepte gaat het er echt op vooruit. De solisten komen wel dichter bij je te staan; verstaanbaarheid staat hoog in het vaandel.

Met een mooie opname zoals de CD “The lyric” van Jim Tomlinson en Stacey Kent gaat genieten over in zuiver genot. Zelfs met een heel eenvoudige AES/EBU kabel, wel exact voldoet aan de 110 Ohm norm, maakt de dCS diepe indruk en ineens is € 4.000,- niet meer zo heel veel geld. Zeker niet in relatie tot de rest van de opstelling.

Wordt de verdeling van uitgaven over de set veel anders dan ga je de verschillen tussen verschillende streamers minder goed of mogelijk zelfs niet waarnemen. Bedenk ook eens hoeveel geld soms wordt gespendeerd aan: externe voedingen, kabels, voetjes, etc – rond streamers, waar de dCS Network Bridge helemaal niet op zit te wachten.

Ondertussen geniet ik van meer en meer muziek die door mijn aderen wordt gepompt, piano, gitaar tot aan klassiek blokfluit, het is zo ongelofelijk aanwezig in de luisterruimte dat ik op voorhand weet dat het afscheid van de dCS Network Bridge mij later in de week zwaar gaat vallen.

Een ruimtelijke opname als “Familiar” van Agnes Obel op de CD “Citizen of glass” vormt zich als een bel geluid in de ruimte, volkomen los van de weergevers, met een diepte die dwars door de achtermuur gaat. Sluit de ogen en de illusie is compleet van een concert, met het beste PA systeem denkbaar.

Slotnummer voor nu wordt “Avratz” van Infected Mushroom. De elektronisch opgewekte klanken staan zes meter breed en twee meter hoog in de kamer. Bas strak als een huis, nagalm van seconden op sommige tonen, per klanksoort los van de anderen, opgejut tot een hoog volumeniveau zakken de schilderijen bijkans van de muur onder de klappen van slagwerk.

Gerelateerde berichten

Bryston B135 SST3

Review Bryston B135 geïntegreerde versterker

Verschillen en overeenkomsten InhoudIn de audiowereld is Bryston het equivalent van degelijk, stabiel en krachtig. Hebt u een Bryston dan is de kans groot dat uw kleinkinderen er ook nog mee kunnen (of gaan) spelen. Een Bryston never dies… Daar komt nog bij dat de recente generatie – SST3 – bijzonder goed klinkt. Niet voor […]

Acelec One

Review Acelec Model One

Verschillen en overeenkomsten InhoudWie aan Cees Ruijtenberg denkt, denkt aan Metrum Acoustics. En wie aan Metrum Acoustics denkt, denkt aan d/a-converters. En wellicht de Ambre en Baby Ambre. Weet echter dat Ruijtenberg ook luidsprekers heeft ontworpen. Sterker nog: daar ligt een groot deel van zijn passie. Niet geheel verwonderlijk dat in zijn nieuwe bedrijf: Acelec […]

1 reactie

  1. Prachtige review van een interessante bridge van een mooi merk.
    Inderdaad super simpel in te passen in een bestaande installatie ook als die niet van dCS is. Dat heb ik een maand of 9 geleden dan ook in onze setup gedaan. Bij ons klonk de dCS echter “koud” om niet te zeggen klinisch (over AES/EBU) in vergelijking met onze Auralic Aries G2.
    Zal te maken hebben met de set-up, de vorm van de dag en met persoonlijke voorkeuren!!

Geef een reactie