web analytics

Review Dali Rubicon 2

Voordelen

  • Snelheid
  • Afstraalgedrag
  • Ziet er netjes uit

Nadelen

  • Minder vloeiend dan verwacht
  • Geen bi-wiring
  • Prijs: € ? 1800 per set

    DALI Rubicon 2

    Het is zo ver… Dali heeft zijn Rubicon-serie officieel gelanceerd. En eindelijk mogen we er dan over schrijven. Wij hebben voor een test van deze nieuwe serie gekozen voor de Dali Rubicon 2 monitors. Bewust. Wij horen graag hoe de kleintjes het doen. Dat geeft namelijk vaak ook een goede indruk van de grote jongens. 

    Dali is erg trots op de nieuwe Rubicon-serie. Het brengt namelijk bepaalde aspecten uit de Epicon-lijn naar een ander prijspunt. Een prijspunt wat voor veel meer liefhebbers interessant is. Want we kunnen best even eerlijk zijn: niet iedereen heeft ? 5000 liggen voor een paar monitors. Hoe goed ze ook zijn.

    Rubicon: poor man’s Ferrari?

    Moeten we de Rubicon dan zien als een soort ‘poor man’s Ferrari’? Nou… als we even de prijslijst induiken, zien we dat een setje Rubicon 2 nog steeds zo’n ? 1800 kost. Zonder statieven. Dus echt goedkoop zijn de Rubicons nou ook weer niet. Het scheelt echter wel zo’n 3000 euro. En dat geeft ruimte voor een mooie versterker, bron en wat kabels.

    Specs Rubicon 2

    Dali Rubicon 2
    Erg leuke speaker. Snel, open, los… Een ‘poor man’s Ferrari’ wellicht?

    Volgens Dali speelt de Rubicon 2 vanaf zo’n 50 Hz netjes mee en loopt het door tot ongeveer 26 kHz. Net als bij de Epicon is de indruk echter dat het laag veel dieper door loopt. We horen een bijzonder vol klankbeeld wat ruim voldoende warmte geeft. Dat is prettig, want dit is toch vaak een gemis van een bookshelf monitor. Veelal is het midden en hoog daar keurig geregeld, maar missen we sublaag. niet bij deze Rubicons.

    Dali gaat er prat op dat het impedantiegedrag van hun luidsprekers erg gunstig is. En hoewel we het niet kunnen meten, merken we het wel als we met de PS Audio Sprout spelen. Dit kleine – zeer interessante – alleskunnertje heeft een klasse-D versterker van twee keer 50 watt. Dat houdt natuurlijk niet over. Maar muziek dat deze combinatie maakt! Ongelooflijk. Het laag is strak en diep, het midden mooi open en het hoog sprankelt. En dat kan alleen als de luidspreker niet te lastig is. Klasse-D dondert nog weleens in elkaar als de weerstand dipt.

    Om even de specificaties verder af te lopen. Aan de voorzijde de befaamde SMC woofer van 6,5-inch. SMC hebben we uitgelegd in de review van de Epicon en Lars Worre legt het uit in een video die we hebben gemaakt. Daar boven een 29 mm softdome tweeter. Het crossover is ingesteld op 3100 Hz, ruim boven het vocale gebied. Het is overigens opvallend hoog. Dat laat zien dat de woofer heel wat voor zijn kiezen kan krijgen. Ter aanvulling: fe grotere jongens krijgen nog een ribbon-tweeter boven de softdome. Deze pakt het top-hoog.

    Aan de achterzijde zien we een basreflexpoort en natuurlijk de kabelaansluiting. Helaas geen bi-wire. Dat hadden we toch graag gezien.

    Recht vooruit!

    Dali Rubicon 2
    Geen bi-wiring helaas. Dat was een leuke extra geweest.

    Wie een Dali Rubicon 2 – of eigenlijk welke Dali dan ook – aanschaft, zal in eerste instantie geneigd zijn deze symmetrisch op te stellen en licht in te draaien. Dat mag niet… Niet bij Dali. Deze zijn namelijk zo ontworpen dat u ze recht vooruit moet richten. Het afstraalgedrag is namelijk zo dat u ze goed in de woonkamer kunt plaatsen. Dali’s zijn ontworpen voor de woonkamer. Niet voor de studio… een mooie filosofie. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben meer speakers gehoord die het prima doen in een woonkamer.

    Toch moeten we zeggen: de beeldvorming van deze Dali is opvallend goed. Niet zo los als de Epicon, maar wel weer opvallend holografisch, los en diep. Als we ze voor de grap een beetje indraaien, wordt het inderdaad niet beter… sterker nog: we dringen het in elkaar en maken het plat. Daarbij klinkt de Rubicon een stukje scherper. Niet prettig dus.

    Diverse sets

    We hebben een tijdje met deze Dali kunnen spelen. En dat biedt de mogelijkheid wat te mixen met andere elektronica. Ten eerste valt op dat deze Rubicon het allemaal wel best vindt. Deze monitors laten zich gemakkelijk aansturen, waardoor menig versterker het wel best vindt. Er is zelfs op kleine versterkers adem genoeg om flink los te gaan. Kijk maar naar de metingen bij de PS Audio Sprout. Met 10 watt kunnen we zo hard spelen dat we bijna de kamer uit moeten stappen.

    We hebben ook gespeeld met onze vast set met een Tentlabs b-DAC en versterking van Dion Audio. Een buizen voorversterker en 60 watt klasse D eindversterkers (twee keer stereo, maar we kunnen niet bi-wiren).

    Dali Rubicon 2
    Strakke, maar sobere afwerking. Daar kan iedereen wel mee leven.

    We moeten hier even realistisch en eerlijk zijn: de Sprout speelt beter dan de Dion Audio-set. Wellicht ligt het aan de dac die we gebruiken, maar we gokken ook dat de match gewoon beter is. Zo zien we maar weer: geld zegt niet alles… En dat is alleen maar interessant en leuk om te zien en te horen!

    Met de Sprout aan de Dali’s horen we een enthousiast geheel wat opvallend mooi timed. Het is echt heel erg strak en snel. Maar zonder scherpte of onrust. En mede daardoor krijgen we snel de neiging om harder en harder te draaien: het is zo lekker!

    En dat gedrag horen we bij alle genres wel terugkomen. Natuurlijk is snelheid en timing niet per-sé nodig bij singer songwriter of ballades, maar het voegt wel toe. Gaat u maar eens letten op verstaanbaarheid. De Dali’s laten elke nuance horen… en dat zorgt er toch voor dat we beter kunnen horen wat er gezongen wordt.

    Realistisch

    We hopen dat de lezers dit niet verkeerd begrijpen… Want echt eerlijk is het misschien niet. Dali gaat prat op de SMC-technologie. En terecht… het is misschien wel de mooiste ontwikkeling voor luidsprekers van de laatste jaren. SMC is echt sneller. En dat zorgt voor minder vervorming en dus meer muziek. Toch hadden we bij de Rubicon wat meer verwacht. Wellicht een wat vloeiender karakter. Net zoals bij de Epicon: geen stress, super los, veel detail, veel muziek.

    Nu hebben we het over een prijsverschil van 3000 euro. En we gokken dat het verschil met name zit in de kastconstructie. En dat is logisch. U kunt niet 95 procent van de kwaliteit van een Epicon krijgen voor minder dan de helft van het geld. Wat krijgt u? Laten we het op 80 procent houden… toch wel een goede deal als we het zo zien.

    Gerelateerde berichten

    Manger S1

    Review Manger Audio S1

    Soms heb je iets in de luisterruimte dat enige uitleg vereist. In dit geval een luidspreker die gewoon compleet anders werkt. Manger Audio maakt geen gebruik van een gewone driver voor het midden / hoog. Zij gebruiken de zogenaamde Manger Sound Transducer. Een platte unit met daarachter niet één maar 15 neodymium magneten. Wij nemen […]

    AudioQuest

    Review AudioQuest Victoria en Golden Gate interlink

    Een keten is zo goed als de zwakste schakel. En er is geen systeem dat zijn werk kan doen zonder bekabeling. Dat kan een netkabel zijn, maar in veel gevallen ook een signaalkabel. Digitaal of analoog. Wij testen vandaag de AudioQuest Victoria (1 meter, 295 euro) en Golden Gate (1 meter, 70 euro) . En […]

    9 reacties

    1. Een iets late reactie, maar ik heb nu een 7.1 simpele surround set en pas 2 dali opticon 8 front speakers aangeschaft. Ik zit nu te denken om deze dali rubicon 2’s als surround of surround back speakers te gebruiken. Ik weet dat de dali rubicon 8’s met de smc veel voller klinken dus dacht dat als datzelfde in een kleiner formaat, de rubicon 2 zit dan zal dat wel mooi surround geluid geven.
      Of kan ik dan toch beter de opticon 8 en rubicon 2 omwisselen?

      1. Ik zou de Opticons zeker als fronts houden (full range fronts) en de Rubicons als surround. Maar ik vat niet helemaal waarom je geen Opticon 2 als surround zet. En dan wellicht een upgrade naar de Rubicon 6 maakt voor de fronts.

        1. Ik heb de rubicon 8’s beluisterd en die klinken veel ruimtelijker, helderder en wijder. Maar mijn woonkamer is op de plek van de fronts wat smaller dus dacht dat heb ik niet persé nodig. De opticon 8’s geven wel idd de full-range.
          Ik kan achter ook voor de opticon 2’s gaan, maar dacht de rubicon 2’s klinken (hopelijk) ook wat ruimtelijker en dat lijkt me beter voor de surround weergave als dat een opticon 2 zal doen. Op de plek waar de surround back right komt/nu staat is de ruimte ook meer open en grenst open keuken daaraan vast zeg maar. Ik zit dan wel bijna 4 meter van de tv en front speakers af.
          Of maakt het voor de surround weinig uit en zal de opticon 2 hetzelfde geven?
          Ik kan de rubicon 2’s wel met wat korting krijgen voor 2, maar voor dat geld kan ik wel 4 opticon 2’s kopen.

          1. Surrounds spelen vaak alleen maar ‘ambiance’ en effecten. Het is aanzienlijk minder kritisch dan de fronts. Ik zou niet voor een duurdere Rubicon kiezen voor de surrounds als ik eerlijk ben. Tenzij je Full-range surround DSD muziek speelt… Voor film heb je het in ieder geval niet nodig. Ik zou dan eerder de fronts upgraden.

            1. Ja ik zit met de fronts dan wel weer met een center speaker die dan van opticon naar rubicon ook moet. Daar gaat ook wel een aardig extra prijskaartje aan zitten en ik dacht dat ik met de opticon wel een beetje aan de limiet zit van de denon Avr x4500h 9.2 receiver. Daarbij ben ik van plan om deze te upgraden naar 7.1.2 met dus 2 hoogte speakers. Ik ben nog even aan het kijken of ik dan voor weerkaatsing via het plafond gaat met atmos speakers op de fronts, of 2 aan de muren naar het midden gericht aan de zijkant plaats. Een 2e sub erbij vinden de buren denk ik iets minder leuk ;)

    Geef een reactie