Review DALI Oberon 1 monitor

• Breed stereobeeld
  • Spelen bovenmaats
  • Prijs/kwaliteit

• Niet té hard spelen...
  • Mist wat laag
  • DALI Oberon 1

DALI (Danish Audiophile Loudpeaker Industries) is een Deense luidsprekerfabrikant die ondertussen al weer 35 jaar aan de weg timmert. Bij Alpha Audio hebben we al meerdere modellen aan de tand gevoeld en bijna altijd was onze ervaring positief. Collega Jaap Veenstra speelt privé al jaren met de Dali Epicon 2; het topmodel in de reeks. Maar het is vooral in de budgetklasse waar DALI de laatste jaren hoge ogen gooit. Denk aan de Zensor en Spektor series. Nu is er een nieuwe betaalbare reeks voor de prijsbewuste muziekliefhebber. Maak kennis met Oberon. Koning der schaduwen en elfen. Maar vooral koning van de betaalbare luidsprekers!

Vandaag hebben we de DALI Oberon 1 op bezoek. De kleinste van de twee monitors (er is nog een grotere Oberon 3) in de reeks. Daarnaast vervolledigen twee vloerstaanders, een centerspeaker en een on-wall model deze nieuwe serie. Opbouw -en inbouwluidsprekers zijn hot en ook DALI wil die trein duidelijk niet missen.

Elk model is in vier verschillende afwerkingen te verkrijgen. Wij hebben de lichteiken versie met witte voorkant die er met zijn grijze frontje erg stijlvol uitziet. Persoonlijk vinden we het jammer dat er gaatjes in de kast zitten. Dat zorgt voor een minder cleane look bij deze (maar ja: prijs), voor de rest, mooi gemaakte luidspreker.

Met het grijze frontje is de luidspreker een pak minder opvallend en kan je hem gemakkelijk een mooie plaats geven in de woonkamer. DALI geeft ook zelf aan dat de Oberon luidprekers goed moeten presteren in elke ruimte en onder alle omstandigheden. ‘A speaker for everyday use’ zoals ze het zelf zeggen. Die filosofie delen wij ook. Of ze daar in geslaagd zijn komt u zo meteen te weten.