Review Dali Menuet SE monitor luidspreker

• Moeten dicht tegen de wand
  • Subwoofer is wenselijk
  • Niet voor grote ruimtes
  • Niet goedkoop

Prijs: € 1398

DALI Menuet SE

We beginnen met “Folklore”, het nieuwe album van Taylor Swift. Het nummer ‘August’ komt bloedmooi door. Vocalen zijn de absolute forté van de Menuet SE en de stem van Tay Tay klinkt hemels. Alles is moeiteloos te volgen en de verstaanbaarheid en detaillering is bizar hoog. Ook de soundstage is bijzonder breed. Alle elementen staan mooi los van elkaar met een ruime sweetspot. Op het volgend nummer ‘This is me trying’ merken we vooral veel lucht tussen de instrumenten. De interactie tussen tweeter en woofer is naadloos.

Jessy Lanza maakt pretentieloze popmuziek en haar nieuwste worp “All the time” staat vol aanstekelijke elektronische pareltjes. Het nummer ‘Over and over’ komt razendsnel uit deze kleine weergevers en kleine details komen mooi door. De weergave zouden we als neutraal en inzichtelijk beschrijven. Heerlijk licht en luchtig waarbij we uiteraard wel wat laag missen, ook dicht tegen de wand. Maar in combinatie met een subwoofer moet dit bijzonder compleet klinken.

Dat jazz-muziek goed zou klinken op de Menuet SE was al heel snel duidelijk. Kokoroko hebben op hun gelijknamige EP vier prachtige nummers staan. De laatste track “Abusey Junction” zit vol Afrikaanse ritmes die op een eigenzinnige manier een mooi geheel vormen. De blazers en gitaren klinken naturel en zelfs de bas komt goed door. Hier missen we weinig tot niets en genieten we volop van de zwoele muziek terwijl het buiten tropisch warm is.

Voor dit geld kan je natuurlijk grotere luidsprekers aanschaffen maar dat is bij de Menuet SE niet de bedoeling. Wij hebben standaard de Cabasse Surf mini-monitors naast onze televisie staan omdat het geluid van de televisie ondermaats is en een soundbar niet aan ons besteed is. De Surf speelt eveneens groter dan zijn uiterlijk doet vermoeden en projecteert het geluid meer naar voor dan de Menuet SE. Een kwestie van smaak.

Het laag van de Surf is meer geforceerd en aangezet dan dat van de Menuet SE die in elke situatie stabiel blijft. Hierdoor kan je de Menuet SE luider laten spelen zonder vervorming. De verstaanbaarheid is iets groter bij de Menuet SE en je wordt door beide kleintjes in de muziek getrokken.De soundstage is gelijkaardig maar imaging is net iets beter bij de Menuet SE die ook een bredere sweetspot heeft. Uiteraard is de afwerking aanzienlijk beter op de Menuet SE en kan je wat meer spelen met de plaatsing. Als laatste is de Menuet SE een absolute eyecatcher in het interieur.

Voor wie zijn deze Menuet SE monitors nu bestemd? Wellicht voor iemand met een kleine ruimte die zijn speakers dicht of zelfs helemaal tegen de wand moet plaatsen. Op een meubel wellicht of eventueel op het bureau. Maar voor near-field zijn er goedkopere en betere alternatieven lijkt ons. Naast de televisie werken ze wel uitstekend maar doe uzelf dan een plezier en ontkoppel ze dan wel met een setje Aperta’s of iets gelijkaardigs. Het verschil is moeiteloos hoorbaar.

Een tweede reden om deze SE aan te schaffen is het exclusieve aspect waar velen van ons naar op zoek zijn. Iets speciaals, unieks om mee uit te pakken of gewoon om van te genieten. Heel wat special editions met een gelimiteerde oplage behouden overigens lang hun waarde en worden soms echte klassiekers. Of dit ook voor de Dali Menuet geldt, zal de toekomst uitmaken maar met een kleine subwoofer bekom je in een bescheiden ruimte in elk geval een snel, open en behoorlijk complete weergave.

Net als andere luxeproducten straalt de Dali Menuet SE klasse uit. Deze luidspreker is tot in de puntjes verzorgd en zit uitstekend in elkaar. Schoonheid ligt uiteraard ‘in the eye of the beholder’ maar wij vinden hem prachtig. Heeft u een kleine ruimte en wil u daar een setje bijzonder monitors installeren, al dan niet met subwoofer, dan haalt u met de Dali Menuet SE iets unieks in huis. De gebruikte componenten zijn van topkwaliteit en de afwerking is buiten categorie. Wie op zoek is naar een bijzondere luidspreker die ook geweldig klinkt kan de Dali Menuet hoog op zijn lijstje zetten!

Winkels met DALI