Review Cyrus i7-XR geïntegreerde versterker – eXtreme(R)

• Compact
  • Compleet

• Enkel open banaanstekkers
  • Hoofdtelefoonaansluiting achteraan

Prijs: € 2895

Cyrus Audio i7 XR

Een halve minuut ver en we horen al dat het goed komt. Via de ingebouwde dac, waar we het meest naar geluisterd hebben, is de weergave bijzonder volwassen en ontspannen. Verrassend rond en gecontroleerd in het sublaag ook. Het laag is mooi doortekend en heeft heel wat punch. Dit is geen dunne, analytische versterker maar eentje met ballen. De watts zijn erg stabiel en de Cyrus i7-XR zal niet vaak stroom tekort komen. Voor wie erg lastige speakers heeft is er de i9-XR (2x 91 watt in 6 Ohm) maar in gewone omstandigheden voldoet de i7-XR en heeft hij zelfs overschot. Het stereobeeld is prima met voldoende breedte en diepte. Muziek komt mooi los van de speakers en stemmen hebben een hoge verstaanbaarheid zonder dat s’en en t’s aangezet worden. Dit is ook een erg ritmische versterker die het tempo van de muziek uitstekend volgt en bijzonder aanstekelijk klinkt. Onze voetjes bewegen al snel heen en weer. Details komen goed door maar het is vooral het algehele klankbalans die overtuigt waardoor elk genre goed klinkt.

“Watch my moves” van Kurt Vile lijkt op het eerste gehoor weer meer van hetzelfde en dat is het ergens ook maar toch worden we opnieuw moeiteloos meegenomen op een dromerige reis en de Cyrus i7-XR heeft daar een groot aandeel in. Het laatste nummer ‘Stuffed Leopard’ duurt 6:39 minuten maar is in een zucht voorbij. Elk element van de track komt mooi door en de kleine details op de achtergrond versmelten naadloos met stem en gitaar.

Pop en R&B met het nummer ‘Skin Tight’ van Raven Lenae vanop haar nieuwe album “Hypnos” wordt zoals de titel aangeeft strak gebracht. Gecontroleerd maar met de nodige flow en zonder scherpte of gebrek aan body onderin. De i7-XR is tegelijk fun en verfijnd genoeg om steeds de aandacht te houden en brengt steeds de intentie van een song naar boven. Het nummer ‘Deep in the world’ is daar een mooie illustratie van. De engelenstem van Lenae krijgt de alle aandacht maar wordt omkaderd door de beats en instrumentatie in gecombineerd met een uitstekende soundstage.

Het nieuwe album “Labyrinthitis” van Destroyer is geen hapklare brok en heeft meerdere luisterbeurten nodig om te doorgronden. Zijn vorige album is een persoonlijke favoriet maar met deze klikt het nog niet helemaal. Door de Cyrus i7-XR is het echter geen straf om bepaalde nummers meerdere malen te beluisteren. Het ritmische karakter van deze versterker komt hier helemaal tot zijn recht. Dit is ook een snelle versterker merken we waardoor de lichtheid van de songs benadrukt wordt.

Als laatste een streepje jazz met het Soren Bebe Trio en hun album “Home”. Een testplaat van deze auteur die enkel ‘s avonds laat wordt beluisterd. Dit album blijft ook na tientallen luisterbeurten boeien en door de i7-XR missen we niets. De contrabas staat mooi rechts, de drum links en de piano quasi in het midden. Iedere muzikant krijgt zijn correcte plek op het podium en zowel de aanslagen van de snaren op de contrabas als de toetsen op de piano als de strelingen van de brushes op het drumstel op ‘Haarlem Landscape’ zijn perfect hoorbaar en krijgen hun eigen gewicht en nuance mee. De i7-XR vindt de perfecte balans tussen verstilling en intensiteit op dit wonderlijke album.

We luisterden ook nog naar King Hannah, Stavroz, Lonely Guest, Steven Brown, SJ Hofman, Madou, Joy Orbison, Charlotte Adigéry en Leonard Cohen.

We hebben enkel de NuPrime Ida-8 (1450 euro) in de kast en al snel is duidelijk dat de i7-XR over de hele lijn beter is. Logisch want de Cyrus kost dubbel zoveel. Dan maar vergelijken met ons referentiesysteem. Dat is dan weer aanzienlijk duurder maar hier is het verschil niet zo groot. ‘The law of diminishing returns’ weet u wel. Onze Bryston 4B³ verzet meer lucht en houdt bijna elke luidspreker onder controle en dat haalt de Cyrus niet maar in normale omstandigheden met gewone luidsprekers is er geen enkel probleem. De Sonnet Morpheus gaat dan weer iets verder op vlak van verfijning, tonaliteit en nuancering maar dit merk je enkel in een direct vergelijk.

Onze Benchmark HPA4 heeft een krachtigere hoofdtelefoonversterker maar op pakweg een Hifiman Sundara ga je dat niet merken. De Benchmark heeft ook een aantal specifieke opties om elke input te personaliseren maar die heb je in real life niet nodig. De Benchmark is wat transparanter dan de Cyrus maar door de vernieuwde preamp in de Cyrus komt die ook hier erg dicht in de buurt. Dat merkten we toen we er even de Bryston aanhingen. Anno 2022 zijn geïntegreerde versterkers dus zo goed geworden dat ze de keuze voor losse componenten een pak minder interessant maken. En dat is een goede zaak wat ons betreft. Je hebt minder ruimte nodig, minder kabels en je hebt minder problemen met synergie.

Versterker type
Geïntegreerd
Versterker technologie