Review – Cambridge Audio EVO 150 geïntegreerde versterker – degelijke alleskunner

• Roon Ready
  • Veel aansluitmogelijkheden

• Luidspreker moet echt passen

Prijs: € 2999

App

Mixen en Matchen

Tijd om muziek te spelen. Of toch niet want met onze ultraneutrale Revels gaat het niet goed. Begrijp ons niet verkeerd de EVO 150 stuurt ze moeiteloos aan maar echt klinken, nee niet echt. Gelukkig hebben we nog luidsprekers in de kast. We halen de Vienna Acoustics Haydn Jubilee van stal en dat gaat al beter. Maar het is nog niet top horen we onszelf denken. Bij de derde speaker is het wel raak. De Elac Carina BS 243.4 is een vriendelijke speaker met een ribbon tweeter en een baspoort onderaan. Nu is de boel in balans.

Ook de Bowers and Wilkins 606 S2 is een fijne combo maar voor de review hebben we hoofdzakelijk de Elacs gebruikt. Matching is belangrijk in deze hobby. Elk onderdeel van de set moet op elkaar afgestemd zijn. Het is ook de taak van een recensent om ervoor te zorgen dat een toestel tot zijn recht komt en soms moeten we daar wat meer moeite voor doen. Bij de EVO 150 zal het echt zaak zijn om een passende speaker te vinden. Hou daar rekening mee.

Met de Elac Carina, wat een fijne luidspreker, is de balans quasi perfect. Detailrijk midden en een hoog zonder scherpte met een strak en punchy laag. De EVO 150 klinkt fris en helder als een bergriviertje, vol detail en erg open. Dit kan ‘too much of a good thing’ zijn zoals bijvoorbeeld met onze Revels. De EVO 150 is ook een snelle versterker die een mooie spreiding levert binnen een ruime soundstage. We horen een mooie aanslag bij gitaren en een gortdroog laag. Het hoog kan pittig zijn met de verkeerde speaker maar met de ribbon van de Elac is het genieten.

“Vulture Prince” van Arooj Aftab was vorig jaar terecht in veel eindejaarslijstjes terug te vinden. Deze Pakistaanse zangeres en componiste maakte een prachtig album vol innemende songs. Door de EVO 150 komt de tragiek en de historiek van de nummers goed door. De viool, viola en cello op ‘Diya Hai’ klinken natuurlijk en overtuigen voldoende om ons in een sprookje van duizend en een nacht te wanen.

Alice Phoebe Lou heeft met “Child’s play” een leuk album vol opgewekte nummers gemaakt. Op de Revels gaat dit echt niet goed. Er ontbreekt wat fundament onderin, en karkas in het midden. Op de Elacs komt alles weer in balans. Deze luidsprekers hebben van zichzelf al wat extra body en matchen hierdoor een pak beter met de EVO. Nu klinkt Phoebe Lou vol, gul maar met een verfijning waarmee de EVO 150 zich steeds meer onderscheidt.

“Dummy” van Portishead is een van onze persoonlijke favorieten en een album dat we door en door kennen. Hun live optredens behoren overigens tot de absolute top. De stem van Beth Gibbons is wonderlijk maar hier wel pittig opgenomen en dat hoor je goed door de EVO 150. Is het de Sabre dac of de Hypex modules maar vergevingsgezind is deze versterker niet. De bassen op ‘It could be sweet’ komen wel mooi door. Misschien zijn we wat verwend maar we hebben dit album al beter gehoord. Het raakt ons deze keer niet echt.

Beter gaat het met Jeff Parker en zijn cd “The New Breed” uit 2016. Dit album is een b(r)oeiende mix van jazz, hiphop, soul en samples, free jazz zeg maar. We hebben de cd maar de stream op Qobuz via Roon is erg goed en door de EVO 150 komt alles mooi door.   De plaat klinkt fris en fruitig vol detail met cimbalen die knetteren en splashen. Ritmisch zit het ook goed en de vele tegentonen klinken helder zonder dat de drukke tracks vollopen. De openingstrack ‘Executive Life’ spettert door de speakers.

We hebben twee concurrenten binnen op het moment van schrijven. De Atoll SDA-200 en de Lyngdorf TDAI-1120. Reviews volgen nog maar we kunnen nu al kort even vergelijken. De Atoll heeft een klassiek voorkomen en ook de versterking is oldskool klasse A/B, maar liefst 120 watt in 8 Ohm. Het scherm is slechts half zo groot als de EVO met voor de rest een erg sober front. Toch heeft de Atoll heel wat analoge en digitale aansluitingen, een streamer en een eigen app. De SDA-200 is echter niet Roon Ready.

De Lyngdorf TDAI-1120 is dan weer een heel compact toestel, bijna schattig, maar vol technologie. Bijzonder is de ‘Room Perfect’ functie om de kwaliteit van de weergave in uw ruimte te optimaliseren. Interessant voor lezers die geen akoestische panelen gebruiken zoals uw auteur. De TDAI-1120 is Roon Ready maar heeft slechts 2×60 watt in 8 Ohm in klasse D aan boord. De Lyngdorf heeft een scherm maar daar komt helaas geen cover-art en dergelijke op. Lyngdorf heeft wel een eigen app maar slechts een beperkt aantal aansluitingen.

De laatste jaren zien we steeds vaker zogenaamde all-in-one toestellen op de markt komen. Toestellen die alles kunnen. En waarom ook niet. De technologie is er. Om je te onderscheiden moet je origineel uit de hoek komen en daar slaagt de Cambridge Audio EVO 150 volgens ons wel in. Het design is strak, het geheel is compact en het gebruiksgemak is hoog. De aansluitingen zijn erg compleet en alle streamingdiensten zijn voorzien. Je spaart er ook een boel kabels mee uit. Deze Cambridge Audio EVO 150 zal ofwel voor iemand zijn die zoekt naar een nette oplossing voor in de leefruimte ofwel voor de doorgewinterde audiofiel die helemaal klaar is met de hobby en gewoon een een mooie oplossing wil om toch nog op een zeker niveau naar muziek te kunnen luisteren.

De Cambridge Audio EVO 150 is een sterk staaltje industrieel design voorzien van tal van aansluitingen en een prachtig scherm. Deze all-in-one heeft alles aan boord om zorgeloos muziek te spelen. Cambridge voorziet een eigen app maar laat ook toe om via Roon te streamen. Dit toestel is compact, gebruiksvriendelijk en bijzonder veelzijdig. Er is ook voldoende power aan boord om quasi elke speaker aan te sturen. Het zal echter zaak zijn om een passende speaker te vinden maar dan is de weergave wel zeer compleet en klopt het volledige plaatje.

NB: ten tijde van de review was de prijs 2499.

Versterker type
All-in-one