Home Review Cambridge Audio DacMagic 100

Review Cambridge Audio DacMagic 100

20
Cambridge Audio DacMagic 100 overzicht

In de preview lieten we op basis van de foto’s al doorschemeren dat met het uiterlijk en de bouw van de Cambridge Audio DacMagic 100 niet heel veel mis is. Sterker nog, dit is zeer waarschijnlijk hoe je wilt dat fabrikanten hun producten op basis van materiaalgebruik en afwerking samenstellen. Eenvoudig, verzorgd en robuust.

Maar veel belangrijker nog; na deze testperiode krijgen we tenminste antwoord op de vragen hoe de DacMagic 100 zich laat aansluiten, bedienen en hoe ‘ie klinkt. En omdat we bij Alpha Audio voorzien dat er meer gebruikers van USB DAC’s zijn, die misschien ook wel een grotere afstand tussen DAC en computer moeten overbruggen, is er gelijk een testje gedaan met het gebruik van 5 t/m 15 meter lange USB-kabels.

Cambridge Audio DacMagic 100 overzicht
De Cambridge Audio DacMagic 100 is solide uitgevoerd.

Look and feel
Toch nog even terug naar de ‘look and feel’ van de DacMagic 100. Een dergelijke formaat apparaat(je) – maar dan uitgevoerd in een lichter materiaal – doet normaal gesproken vermoeden dat een paar serieuze kabels aan de achterzijde het kastje al zouden kunnen liften, kiepen of langzaam naar achteren doen glijden.

Maar met de fraai afgeronde frontplaat van 5 mm dik aluminium, een nettogewicht van een half pak suiker en 4 anti-slipvoetjes blijft de DacMagic 100 keurig op zijn plek staan. Het kastje is door de compacte afmetingen zelfs erg mooi gedempt. Het enige minpuntje wat we in de afwerking bij het geteste exemplaar kunnen noteren, is dat de gefreesde uitsparingen in de frontplaat voor de aan/uit- en een ingangsschakelaar wat aan de ruime kant zijn. Dat maakt de twee bedieningsknopjes bij het indrukken een beetje zweverig en wiebelig.

Documentatie
Het inpluggen van de benodigde kabels behoeft waarschijnlijk geen uitleg. En anders kan de meegeleverde snel-start-handleiding voor het neerzetten van de basis configuratie eventuele twijfels wegnemen. Wie echter het maximale uit de DacMagic 100 wil halen doet er goed aan om de online supportomgeving te raadplegen. Dit is zelfs noodzakelijk om de USB audio 2.0 setup ‘bit perfect’ te krijgen. Hieronder een opsomming met alle bijbehorende verwijzingen:

  • DacMagic 100 technical specifications (Engelstalig) » link
  • DacMagic 100 User’s Manual (Nederlands) » link
  • The audiophile’s guide to bit perfect USB audio (Engelstalig) » link
  • Cambridge Audio USB Audio 2.0 Windows driver » link
  • USB Audio setup guide DirectSound (Engelstalig) » link
  • USB Audio setup guide WASAPI (Engelstalig) » link
  • USB Audio setup guide ASIO (Engelstalig) » link

Het is dus zeker de moeite waard om alle documentatie vooraf of direct na aanschaf eens door te nemen. Zo leest u in ‘The audiophile’s guide to bit perfect USB audio’ alles over de Kernel streams: DirectSound, WASAPI en ASIO. Ook wordt er een toelichting gegeven op de USB Data streams: Synchronous, Adaptive en Asynchronous. Laatstgenoemde is overigens van toepassing op de DacMagic 100.

Cambridge Audio DacMagic 100 binnenzijde
Het bewijs dat de DacMagic 100 compacte afmetingen heeft.

Specificaties
Zo uit de doos kan deze DAC gelijk gebruikt voor S/PDIF (coax), Toslink (optisch) of ‘driverless’ USB 1.0 (24-bit/96kHz). De blik onder de kap leerde ons dat de DacMagic 100 uitgerust is met Wolfson componenten.

Als DAC-chip een enkele WM8742 en voor de S/PDIF-afhandeling een WM8805. Op basis van andere luisterervaringen weten we inmiddels dat een Wolfson – in vergelijk tot bijvoorbeeld een Burr-Brown van Texas Instruments – wat frisser en detailrijker klinkt. Een kwestie van smaak.

Van de productmanager Ben Beaumont hebben we het citaat kunnen optekenen dat er geen upsampling plaats vindt. De Wolfson geeft in de DacMagic 100 onbewerkt door wat er binnenkomt. Wat betreft de ledjes kunnen we dus stellen; what you see is what you get. Behalve bij een eventueel inkomend signaal van 32kHz, dat wordt namelijk wel gewoon geaccepteerd en doorgegeven, maar heeft geen eigen weergave-ledje.

Luisteren
Met de Linn Majik DS op een S/PDIF ingang, een Samsung digitale kabelontvanger op de Toslink en Foobar vanaf desktop computer via USB 1.0 kan het luisteren beginnen. Het stereobeeld is via alle ingangen mooi in balans. Dit klinkt gelijk al boven verwachting. Wel lijkt S/PDIF het meest gevoelig te zijn voor de belasting van de voedingsadapter, want op een hoog volume wordt het dan allemaal wat korreliger. Daar valt met een upgrade waarschijnlijk wel wat winst te behalen. Na de apparaten qua ingang omgewisseld en vergeleken te hebben, blijkt ‘driverless’ USB (max. 24-bit/96kHz) de beste en meest stabiele weergave te leveren. Verwacht niet de diepte en het podium van een 1000 euro of meer DAC, maar het is toch wel erg bijzonder wat dit kleine kastje weet te maken van de binnenkomende datastromen. En dan hebben we nog niet eens ‘bit perfect’ geluisterd…

Cambridge Audio DacMagic 100 voorzijde
Via USB – met name in bit perfect USB Audio 2.0 – levert de DacMagic 100 de beste prestaties.

ASIO setup
In de Engelstalige handleiding naar bit perfect USB Audio komen we erachter waarom Cambridge een ASIO setup adviseert. Alle ‘rommel’ (distortion and jitter) die via de Windows Kernel Mixer het signaal kan beïnvloeden wordt dan omzeild.

Met de combinatie source- en aan/uit-schakelaar kan de DacMagic 100 naar USB Audio 2.0 geschakeld worden. Aansluitend de speciale driver installeren (Mac-gebruikers hoeven niets te doen), eventueel Foobar 2000 installeren en als output (geluidskaart) de Cambridge Audio USB Audio 2.0 Windows driver selecteren. Maar gelukkig staan al deze stappen hier gedetailleerd beschreven.

Luisteren via ASIO USB Audio 2.0
Nu er een bit perfect verbinding tussen de desktop computer en de DacMagic 100 is, sluiten we deze – naast de Linn Majik DS – ook weer rechtstreeks op de versterker aan. Dit geeft mooi de kans om een A/B-vergelijk aan te gaan. Door nummer voor nummer tussen beide apparaten te schakelen krijgen we een goed inzicht in de verschillen. En die blijken nog weer minder groot dan verwacht. Voor de zekerheid treden we ook even buiten de standaard playlist. Het redelijk complexe Winter in Hamburg van Frank Boeijen weet uiteindelijk het duidelijkst het gebrek aan verfijning en diepte bloot te leggen die de DacMagic mist ten opzichte van de Majik DS. Maar verder petje af! En via USB hebben we de voedingsadapter verder ook niet meer in verlegenheid kunnen brengen.

Eminent USB 2.0 signaalversterker
Een Eminent USB 2.0 signaalversterker van 10 Meter.

Lange (USB-)kabels
Om de geteste USB-verbinding te realiseren tussen een desktop computer en de DacMagic 100 diende er in onze testopstelling een afstand van 5 meter overbrugd worden.

Slaan we de documentatie van Cambridge Audio er op na, dan adviseren ze in de uitgebreide handleiding om een maximale lengte van 3 meter voor USB aan te houden. Langer zou van invloed kunnen zijn op de weeergave.

Geen verschil
De test met een 5 meter lange huis-tuin-en-keuken USB-kabel verliep echter geheel vlekkeloos. Later hebben we bij wijze van experiment er nog extra een 10 meter Eminent USB verlengkabel met signaalversterker tussen gehangen. Er traden geen hoorbare verschillen op. Over een verantwoorde lengte van RCA kabels wordt met geen woord gerept, terwijl we juist die – met het oog op verlies of beïnvloeding van buitenaf – toch het liefst zo kort mogelijk houden. Het Alpha Audio-advies luidt dan ook om (indien nodig) de de enen-en-nullen per USB de meters te laten maken en de DacMagic 100 zelf in de buurt van de (voor)versterker te plaatsen.

Conclusie
De Cambridge Audio DacMagic 100 levert in verhouding tot de vraagprijs meer dan uitstekende prestaties. Het enige zwakke punt is in onze beleving de Click voedingsadapter, die ‘m vooral parten speelt bij een inkomend signaal over S/PDIF (coax), maar daarvoor zou een upgrade overwogen kunnen worden. Bij Toslink (optisch) speelt dit probleem minder en bij weergave over USB komt die aantekening zelfs geheel te vervallen. Voor een weergave op een hoger plan dient er al snel veel dieper in de buidel getast te worden. Cambridge Audio claimt zelf dat de DacMagic Plus op een nog veel hoger niveau speelt en uiteraard meer mogelijkheden biedt. Maar deze DacMagic 100 is met een advies verkoopprijs van 329,- euro al wel heel erg goed!

Voor meer informatie over de DacMagic 100 kunt u terecht op de website van Cambridge Audio. Of bij de importeur – met dealeroverzicht – voor Nederland:
Dimex – Reference Audio Equipment

 

20 REACTIES

  1. Ik heb deze dac vorige week gekocht.

    Een vraag:
    Bij het installeren van de meest recente Windows 10 driver 4.47 te installeren, geeft het installatieprogramma aan dat ik de USB stekker van de dac uit- en in moet pluggen, want de het programma “ziet” de dac niet. Maar als ik dit gedaan heb, wordt de dac nog steeds niet gezien.
    De dac is wel te zien in Apparaatbeheer, maar heeft de standaard Microsoft driver.

    Weet jullie misschien wat het probleem? En de oplossing?
    Alvast bedankt.

  2. Ik heb mijn DacMagic 100 aangesloten op mijn Airport Express. De DacMagic geeft 44.1 kHz samples aan. De geluid kwaliteit is drastisch verbeterd. Het werkt allemaal wel op 44.1 kHz samples maar ik denk dan met samples van 24 bits. Het geluid is nu veel beter. Een probleem heb ik wel, mijn CD speler (Yamaha CD -S700) heb ik met een digitale coaxiaal monster kabel aangesloten. De DAC geeft 44.1 kHz aan, maar er komt geen geluid uit.. Weet iemand hier een oplossing voor? of de oorzaak?

    • Beste Arjan,

      Mooi dat de DacMagic 100 tot nu toe de verbetering/verwachting inlost. Op afstand is het lastig inschatten waarom de CD-S700 geen informatie doorgeeft aan de DacMagic 100. Het zou een kwestie moeten zijn van de CD-S700 aankoppelen via SPDIF 1, SPDIF 2 of Toslink op de DacMagic 100 en dan met de Source-knop aan de voorzijde van de DacMagic 100 de juiste ingang selecteren. Zie ook de gebruiksaanwijzing op pagina 16: http://bit.ly/1j3qFHb.
      De gebruiksaanwijzing van de de CD-S700 vind je hier: http://bit.ly/1a2iEzB. Even doorbladeren naar pagina 140 om de NL-versie te kunnen lezen. Ik kan zo geen verborgen zaken of knoppen ontdekken. Wel zie ik dat je met de CD-S700 op de afstandbediening kunt schakelen tussen de DISC- en de USB-modus. Wellicht dat dat uitkomst biedt.

  3. Dat is niet helemaal correct.
    Je hebt USB audio class 1 en class2.
    UAC1 is onderdeel van Win.
    UAC2 is wel aanwezig op OSX en Linux maar niemand weet of MS er zelfs maar over denkt om het te implementeren.
    Het grote verschil is dat UAC1 gebruikt maakt van full speed en UAC2 van high speed.
    Daarom kun je met UAC1 tot 24/96 en met UAC2 > 96.
    Iedere USB DAC die > 96 kHz qua input over de USB aankan komt dus met een UAC2 driver voor Windows.
    Dat zegt helemaal niks over bit perfect. Dat is een taak van de audio driver, niet te verwarren met de USB driver.
    Als je UAC1 combineert met WASAPI heb je eveneens een bit perfecte verbinging.
    UAC2 is dus niet bit perfect, het is een transport protocol net als UAC1 alleen de capaciteit is groter domweg omdat je van 12 Mhz naar 480 Mhz gaat.

    • Hallo Vincent,

      Je hebt gelijk. Mijn poging om het qua uitleg eenvoudig te houden is niet helemaal juist en te kort door de bocht. Het sluit aan bij je eerdere constatering dat Cambridge Audio bijvoorbeeld in haar argumentering om voor ASIO te kiezen i.p.v. WASAPI niet volledig is. En inderdaad, beschik je over een Mac- of Linux-computer, dan is het installeren van een extra driver niet eens nodig.

      Nog even voor Jurgen: wat ik in de review gedaan heb is niet meer of minder dan de handleiding volgen. Dus eerst vanaf een Windows desktop verbinding leggen met de DacMagic 100 zonder drivers te installeren. Cambridge Audio noemt dat weergave via USB Audio Mode Class 1. En die heb ik vergeleken met de ‘opgetuigde versie’, waarbij ASIO voor Foobar actief is gemaakt, met daarbij de installatie van de Cambridge Audio-driver, om zo vanuit Windows een ‘high speed’ verbinding met de DAC te kunnen maken. En is die verbinding gelegd, dan duiden ze dat aan als weergave via ASIO in USB Audio Mode Class 2. En dan komt de DacMagic 100 qua prestaties het beste uit de verf.

      Maar zoals Vincent terecht opmerkt zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

  4. Bit Perfect is de samples als aanwezig in de audio file onveranderd doorgeven aan de DAC.
    Als je b.v. digitale volume control gebruikt in je media player dan verander je by design de bitjes.
    Dus ben je niet mee bit perfect.

    Stel dat je in je media player alle DSP uitschakeld inclusief het volume op 100% dan stuur je bit perfecte out naar de audio driver.
    Als dat Direct Sound is (Windows default) dan gaat het signaal door de mixer, wordt daar voorzien van dither en is dus wederom niet bit perfect meer.
    Wil je ook dat vermijden dan een andere driver gebruiken b.v. ASIO (maar dan moet de hardware dat ondersteunen) of WASAPI.
    In beide gevallen heb je een media player nodig b.v. JRiver die dat ondersteunt.

    Dit werkt ongeacht de verbinding.

    Een wat uitgebreidere riedel vind je op mijn website: http://thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/BitPerfectPlayback.htm

  5. Leuk te lezen review.

    Een aantal maal spreken jullie over “schone” USB 2.0 verbindingen.

    Hebben jullie verschil kunnen horen tussen usb 1.0 en de speciale, bitperfect 2.0 met dezelfde CA dac?

    Als ik het verhaal goed begrijp dan is bitperfect alleen van toepassing bij USB verbindingen en niet bij bv optisch spdif?

    • Hallo Jurgen,

      De kreet bitperfect 2.0 is inderdaad alleen van toepassing op de USB verbinding van de Dac Magic 100. Bitperfect wil zeggen dat alle datapakketten vanaf de mediadrager (harde schijf) niet beïnvloed worden door (achtergrond)processen van de computer. Wat aan data heen gaat vanaf computer komt dus ook exact zo bij de DAC aan. Daarvoor moet de DagMagic 100 in USB 2.0 modus staan en dient de Cambridge Audio USB Audio 2.0 Windows driver (zie review) geïnstalleerd te worden op de computer.

      Het verschil tussen de USB 1.0 en USB bitperfect 2.0 is inderdaad te horen. Op mijn set leidde dat vooral tot meer dynamiek en een betere scheiding van de instrumenten. En op een hoger volume werd het minder snel een brij van geluid. De DacMagic 100 presteert wat mij betreft in 2.0 dus maximaal.

      Optisch (toslink) en S/PDIF zijn ook prima en zeker niet teleurstellend, maar ondervinden o.a. meer hinder van de beperkende voedingsadapter. Deze DAC zou ik bijvoorbeeld gaan inzetten wanneer ik mijn computer via USB aan mijn set zou willen koppelen. De rest is bonus.

  6. Jullie hebben me toch weer aan het twijfelen gebracht. Tussen de HRT Music Streamer II en deze Dac Magic 100. Als ik een dac koop gebruik ik alleen usb. Daarom is voor mij de HRT een intresant product. Klinkt deze echt een stuk beter als de HRT of zit het prijsverschil voral in de mogelijkheden. Ik moet het met bijbaantje bij de Albert Hein doen dus is het een vlink verschil.

    • Hallo Sander,

      Jaap heeft destijds de HRT Music Streamer II getest en vond de prijs in relatie tot het geleverde zeer interessant. Net als mijn bevindingen voor de CA DacMagic 100. Toch denk ik dat we het over 2 verschillende apparaten hebben. Ik zie zelf de Music Streamer II meer als een losse schakel tussen PC/Laptop en de HiFi-set, terwijl de DacMagic 100 een echte op zichzelf staande DAC is. Daarnaast is de DacMagic 100 is in staat om bit perfect weer te geven via USB Audio 2.0. En daarmee zet je echt een belangrijke stap in een serieus schone weergave over USB.

      De adviesprijs van Music Streamer II bedraagt 149 euro (een koopje!) en dat maakt een DacMagic 100 fors duurder met 329 euro. Er is echter ook nog een (iets betere) Music Streamer II+ en die kost 349 euro. Beter is om die te vergelijken met de DacMagic 100. En als ik dan zelf moest kiezen, dan werd het de DacMagic 100. Meer mogelijkheden en een Wolfson DAC op de print.

      Overigens, daarop inhakend; HRT maakt gebruik van Texas Instruments / Burr Brown. Die zijn over het algemeen wat ronder/warmer/vergevensgezinder. Wolson is frisser/detailrijker.

  7. Beetje raar verhaal van CA
    Ze beweren dat WASAPI beperkt is tot 24/96.
    Dat is onzin, WASAPI is een audio driver, die heeft verstand van USB en kan dan ook alles aan.
    Win zelf heeft geen UAC2 (USB Audio Class 2 driver) vandaar de beperking tot 24/96

    Heb je enig idee welke chip set ze gebruiken voor de USB receiver?

    • Hallo Vincent,

      Klopt. Zoals CA het brengt, dan sluit het één inderdaad het ander uit.

      Wat betreft de chip set voor USB; die vraag rijst bij meer mensen. En dan met name of het bij de grootste chip op de print soms om een XMOS chip gaat. Als je de uitvergroting van de print bekijkt in de preview dan heeft CA een ‘eigen’ Single Core Audio Processor V1.0. Bij eigendom was de sticker er af gegaan, maar in deze situatie heb ik ‘m netjes laten zitten. Het is dus onduidelijk wat daar onder schuil gaat. Ik kan dus zo niet zeggen hoe e.e.a. in elkaar steekt.