Home Review Bryston BLP-1 platenspeler & Bryston BP2 MM/MC 20 phono preamp

Review Bryston BLP-1 platenspeler & Bryston BP2 MM/MC 20 phono preamp

5

Voordelen

  • Zeer compleet aanbod van phono preamps en voedingen

Nadelen

  • Geen aanbevolen MM of MC-element

Prijs: € Set: 7890 euro

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Bryston BLP-1

De phono stage en voeding

Inhoud

Onze platenspeler is nu compleet! Wat nog ontbreekt is een aparte voorversterker die het zwakke signaal dat uit het element komt, versterkt zodat het op lijnniveau is. Daarna kan het de gebruikelijke audioketen in.

Ook met de phono-voorversterking is er van alles mogelijk. Om te beginnen: MM of MC, ofwel Moving Magnet of Moving Coil? We zullen later eens meer in detail ingaan op de verschillen; voor dit artikel is het van belang dat MM een veel hogere uitgangsspanning kent dan MC. Met andere woorden: voor Moving Coil hebt u een ander soort voorversterker nodig dan wanneer u een MM-element hebt. De phono-voortrap die wij testen, is voor beide elementen geschikt. Zeker bij MC-elementen is een nauwkeurige fijnafstemming van het (micro)voltage van het element op de ingang van de phono-stage van belang. Daartoe kunt u de Bryston BP2 MM/MC-20 openmaken en met dip-switches de instellingen aanpassen. Om u een indruk te geven van wat een phono-voortrap doet; een MC-element met een lage uitgangsspanning (bijvoorbeeld 0,5 mV) moet met 60dB versterkt worden, een MM-element 30-40 dB.

Behalve versterken doet een phono voorversterker ook nog iets anders, namelijk RIAA-filtering. In essentie gaat dit erom dat bij voorbereiding voor het persen op vinyl de lage frequenties worden verzwakt met 6 dB per octaaf, en de hoge tonen versterkt. Bij het afspelen gaat het precies andersom. Dit alles is nodig omdat bij lage tonen de groeven zo diep en hoog zouden worden dat de naald uit de groef zou springen. In dit artikel leggen we wat meer uit over RIAA-filtering.

De voeding van de phono stage

Omdat het om zulke micro-voltages gaat, is er iets voor te zeggen om de stroomvoorziening van een phono voortrap apart te regelen. Dat is dan ook wat Bryston heeft gedaan met de PS-3 voeding. Deze zorgt ervoor dat het 220V-domein strikt wordt gescheiden van wat er in de phono-voorversterking gebeurt. De PS-3 sluiten we met een speciale 6-polige XLR-kabel aan op de BP2.

5 REACTIES

    • Hallo Geoffrey , helaas is mijn ervaring totaal anders , ik heb een aantal jaren weilen Henk Niemeyer mogen assisteren wie geldt als de echte analoog specialist , de verhouding is 92 %
      Motor , lager kwaliteit (trilling vrij , dus de arm en het element nemen 8 % voor hun rekening. dit dan werkend op een 0.01 % stabiel en waterpas fundament. Bijvoorbeeld een Lyra Atlas SL doet het pas beter als een Lyra Kleos SL als aan bovenstaande eisen wordt voldaan !
      Dus die 8 % is natuurlijk heel belangrijk .

  1. Leuk nu inderdaad een review te lezen van een platenspeler bij jullie. Heel ander verhaal dan digitaal maar kan erg goed klinken mits helemaal goed ingeregeld. Zijn jullie zelf al om of blijft het digitaal kriebelen? Ik vind in ieder geval beiden geweldig om naar te luisteren maar een plaat voelt ook nog wel een beetje nostalgisch in de goede zin des woords.

    • Dag Nick,
      Analoog en digitaal zijn twee werelden en we komen er steeds meer achter dat beide zeer de moeite waard zijn om aandacht aan te besteden. Dat kan je ook zien aan de artikelen en video’s over analoge audio. Het item over Rhapsody en wat ze met een Studer taperecorder kunnen is daarvan een mooi voorbeeld.

      Misschien kan je analoog en digitaal vergelijken met dit voorbeeld. Vorige week werd Max Verstappen bestraft met een inhaalactie omdat hij buiten de lijnen reed. Iedereen vond het prachtig maar het was niet volgens de regels. Zou je digitale audio kunnen vergelijken met de techniek van de F1-auto’s en de ultra high end met de manier waarop Mercedes dat doet? Superlatieven in techniek, rijstijl en kunde maar zo perfect dat races te voorspelbaar werden? En analoog met een coureur die met een technisch minder sterke auto adembenemende kunsten vertoont, al is het soms niet volgens de regels?

      Ik heb de Studer-banden van Rhapsody gehoord en wat je daar hoort is een andere dimensie van de muziek. Je hoort de akoestiek van de ruimte, ook als er geen muziek wordt gemaakt. Mag ik het ‘beleving’ noemen? En ja, ook bandruis en andere imperfectie. Maar die is er in een concertzaal ook. Mijn idee is dat digitaal de imperfectie nooit goed (genoeg) kan vastleggen, simpelweg omdat het niet te vangen is in een 0 of 1, hoe lang je de digitale woordlengte ook maakt.

      Of we om zijn? Please follow our next episodes!

      • Hallo Yung Lie, ja die arme Max ook;-). Maar snap je vergelijking. Ik heb ooit in een studio mogen werken voor opnames van een aantal bands en had daar ook de gelegenheid om met een mooi tapedeck te mogen werken. Werkelijk waar een beademing, inclusief zijn beperkingen. Ook hadden ze daar een aantal oude EQ’s staan uit de jaren 60 die ook al een uitzonderlijk resultaat gaven. Allemaal spullen die inmiddels redelijk onbetaalbaar zijn maar wel de moeite waard.

        Maar ook met digitaal kun je inderdaad wel tot erg goede resultaten komen als er de juiste mensen aan de knoppen zitten.

        Ik houd de episodes in de gaten, zoals ik dat al een poosje met veel plezier doe.