Review Bryston BDP-2 Digital Player

• Softwarematig te veel ‘techneutenlogica’
  • Niet voor digibeten
  • Te veel (instellings)mogelijkheden

Prijs: € 3850

Configuratie
Bryston BDP-2

We hebben de BDP-2 getest in combinatie met de BDA-3 en dit duo heeft in twee verschillende sets gespeeld. In de eerste set, gecombineerd met een Bryston BP-20 voorversterker, een Bryston 4B eindversterker en MD2 beryllium speakers van Usher, spelen we de tracks van een door Bryston meegeleverde USB-stick; een grappige gadget uitgevoerd in de vorm van een goudstaaf. Het blijkt een kwestie van een paar klikken op de navigatiebuttons om de speler aan te zwengelen.

Bryston BDP-2

Al bij de eerste noten valt het ons op dat dit niet zomaar een speler is. De openheid en rust waarmee de BDP-2 de muziekstukken speelt is uitzonderlijk. Naar mate we de verschillende tracks beluisteren valt het ons op dat de high-res muziekbestanden substantieel beter klinken dan dat we dit met onze eigen NAD M50/51 en Pioneer N50 referentie streamers ervaren.

Om met zoveel mogelijk bestandsformaten te kunnen testen, kiezen we vervolgens voor de luie aanpak en verbinden de BDP-2 doormiddel van een USB kabel die we voor het gemak maar even lenen van een werkloze USB printer. Gezien de BDP-2 uitsluitend wordt geleverd met een netspanningskabel, verwachten we dat u deze logica kunt volgen en in de praktijk misschien zelfs zult navolgen.

DSD is nog geen commodity, maar we hebben gelukkig een paar DSD tracks weten te bemachtigen voor deze review. Het moet gezegd worden; de ambiance, dynamiek en het microdetail in deze tracks worden werkelijk fenomenaal weergegeven. Nu verwachten we niet dat u deze speler zult kopen om er uitsluitend DSD mee af te spelen, want de albums zijn nog maar mondjesmaat verkrijgbaar. Maar het kan, en dat is mooi.

Tweede set

Voor de derde test plaatsen we de combinatie in onze tweede set, bestaande uit een XP10 voorversterker van PassLabs, twee Ovation MA8.2 monoblokken van AVM en Sopra no.1 speakers van Focal. Als digitale connectie maken we gebruik van een 75 ohm BNC-kabel.

Wederom vallen we van onze stoel wanneer we de eerste klanken van het album Metropolitain van Emmanuel (S)antorromana door de redactieruimte horen rollen. Letterlijk ‘rollen’, want de synergie tussen de Pass, Brystons, AVM’s en Focals blijkt optimaal. De focus is precies, alle instrumenten zijn exact aanwijsbaar en er ontstaat hoorbaar ‘ruimte’ tussen de verschillende instrumenten.

Jaap Veenstra’s ervaring: Wat een sound! Wat een precisie en wat een neutraliteit. De Bryston BDP-2 speelt duidelijk hoorbaar op een hoger niveau dan de NAD M50. Met name vocalen springen er positief uit. Tevens valt de scheiding tussen instrumenten op. Echt een heerlijke ervaring: de set verdwijnt… de muziek staat.

A-B vergelijk tussen cd-kwaliteit en highres kunnen we op de BDP-2 niet anders betitelen dan ‘schokkend’. Alsof het highres geluidsbeeld vergeleken met cd-kwaliteit tot de helft breder en dieper wordt. Zo hadden we dit nog niet eerder ervaren met onze eigen referentiespelers. In vergelijking met onze NAD M50 referentiespeler (die we kortstondig A-B wisselen met de BDP-2) bemerken we dat de Bryston een veel betere timing en een neutraler karakter heeft. In het laag, maar met name in het middengebied nemen we de wereld aan klankmatige verschillen waar.