Review: Bryston 4B3 – De Nieuwe Referentie

• Verslavend…
  • Toch wel een stevige prijs in echte Euro’s.

Prijs: € 6390

Bouwwijze

Beleving

Beleving

Verschillende albums passeren ondertussen de revue. Zelfs zonder fine-tunen van de set klinken sommige albums zo natuurgetrouw, dat de muziek ons raakt tot diep in onze ziel en zo af en toe moet uw redacteur toch echt een traantje wegpoetsen. Onze BP-26/4B3 combinatie laat ons elk album dat we opzetten beleven met een emotie welke we doorgaans enkel bij hoogwaardige buizencombinaties van vijf cijfers ervaren.

Eigenlijk is het een grote miskoop, ‘Door’ van Slagerij van Kampen. Op vrijwel geen enkele configuratie komt dit album echt tot zijn recht, dus de verwachtingen met de Bryston BP-26/4B3 zijn op voorhand overeenkomstig. ‘Door’ is een dynamisch album met verschillende muziekstijlen, uitgevoerd met slaginstrumenten. Bij dit album zijn het correct weergeven van ‘timbre’, grondtonen en resonanties van de verschillende instrumenten essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat focus, plaatsing, transparantie en microdetail in orde zijn, want dit album wordt het anders al snel een vermoeiende brei. Nooit hebben we dit album aan een stuk uitgeluisterd, want op een middelmatig presterende sets werkt het album vermoeiend op ons. Bovendien missen we in veel beluisterde configuraties ‘kracht’ in de weergave en dan wordt het al snel futloos en langdradig. Derhalve staat het album al jaren achtereen onaangeroerd in de kast.

De Bryston combinatie doet blijkbaar iets magisch; we hebben het album voor het eerst helemaal uitgeluisterd. We kijken met de Bryston combinatie welhaast met een toneelkijker door de drumband heen, we geven het gematigde volume een flinke slinger en ervaren direct de felle klappen van de drums tegen ons middenrif en we voelen het sublaag (zonder subwoofer) door de ruimte rollen. En tijdens al dit geweld horen zelfs het na-resoneren van drumvellen. Zelfs minuscule achtergrondgeluidjes die we nog niet eerder hadden waargenomen (niet verwonderlijk als het album al jaren in de kast staat) worden moeiteloos opgevangen. Het ‘voelt’ live. Het ritme werkt opzwepend. Heerlijk. Een feest om naar te luisteren en heel voorzichtig worden we verliefd op de uitmuntende eigenschappen van deze Bryston combinatie. En de 4B3? Die blijft er allemaal lauwtjes onder; deze geeft geen krimp.

Per ongeluk grijpen we een album van het Klein Orkest uit de kast. Een klankmatig minder gelukkige keuze. Het betreft Het Beste Van Het Klein Orkest, een matig opgenomen album dat nogal rauw en ongepolijst de gehoorgang binnendringt.De Bryston combinatie tovert echter een heel aardig plaatje. De opname wordt niet beter, maar de Bryston weet enige transparantie in het album te scheppen en hiermee wordt het album prima luisterbaar. Zang van Harrie Jekkers bij het nummer ‘Verloren Tijd’ klinkt overtuigend en bezorgt ons bij tijden kippenvel. Naar mate het album verstrijkt bemerken we dat we veelvuldig met de voeten op de ritme mee tappen. Lastig wanneer de redacteur in kwestie met een notebook op schoot een review tikt. Ondanks de matige kwaliteit weet het geheel te pakken en neuriën en fluiten we mee met de aanstekelijke melodie van het in de jaren ’90 grijsgedraaide album. En dit is toch precies waar het ons bij onze mooie hobby allemaal om gaat?

De Bryston combinatie laat overcompensaties en/of tekortkomingen in het masteringproces duidelijk horen. Het Album ‘The African Groove Experience’ van het label Afrosonic heeft een zodanige boost in het mid-laag en in het mid-hoog gekregen dat de natuurlijk timbre hiermee grotendeels verloren gaat. Het klinkt veel te vet en erger, het vervormt in de geluidspieken.De opnames klinken wel holografisch en we hebben het gevoel dat we ons in het centrum van de muziek bevinden, maar door de slechte mastering niet tussen de muzikanten zelf. De Bryston laat de tekortkomingen in de registratie (en van de mastering apparatuur) bij het pianospel in het tweede nummer ‘Shoe Shine’ overduidelijk horen. Alsof de piano de helft groter is dan in werkelijkheid.

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, kwaliteit begint al in het begin van het proces: de opname en mastering. Niet voor niets kiezen veel topstudio’s wereldwijd al decennia voor de neutrale signatuur van Bryston eindversterkers. En een goede mastering engineer natuurlijk.

De Bryston combinatie speelt zo neutraal en accuraat dat we na een paar dagen kritisch luisteren zelfs tekortkomingen in de eigen referentieset opvangen. Dit betreft met name toegevoegde signatuur van bekabeling; bekabeling die we door de jaren heen hebben verzameld voor het matchen en finetunen van eerdere referentiesets. Mede om deze kwaliteiten hebben we een paar maanden geleden een Bryston 3B3 ingezet bij onze omvangrijke interlink test.