web analytics

Review Bryston 3B³

Prijs: € 5250

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Bryston 3B SST3

De luistersessies

Bryston 3B SST3

Om het complete repertoire te bespreken zou wat te ver gaan, maar een van de albums die we graag even de revue laten passeren is het album Touch! van Yello. Hoewel we deze ondertussen grijs hebben gedraaid, weten we wel hoe dit album klinkt. Al bij de eerste tien seconden van het nummer Till Tomorrow verbaasde blikken in de redactieruimte. De combinatie met de Vivid’s laat ons low-level details horen die ons nog niet eerder waren opgevallen. En dan hebben we dit album toch echt al heel vaak afgespeeld. We spelen single-ended en besluiten over te schakelen naar gebalanceerd. Gewoon een extra kabel aansluiten en de schakelaar op het achterpaneel omzetten. Hiermee wordt de weergave nog cleaner, transparanter en rustiger. Heeft u zelf de mogelijkheid om gebalanceerd te spelen, dan zouden we u van harte adviseren dit te doen.

Nadat de Bryston in een van onze privé-luisterruimtes is geïnstalleerd ontdekken we in het nummer Takla Makan van het zelfde album van Yello rond de negen seconden een ander fenomeen. Een voor ons niet eerder ervaren sublaag. De frequentie is zo laag (<20 Hertz) dat we het niet zo een-twee-drie horen, maar het voornamelijk als resonantie in de ruimte voelen. Het geeft een unheimlich gevoel. De kracht van, en controle in dit net hoorbare maar goed voelbare laag is werkelijk fenomenaal.

We krijgen de smaak te pakken en trekken het album Stonehenge 4, Echoes Of Ancient Mysteries van Hatfields End uit de kast. Hierbij beluisteren we de track ‘The Mystery Of The Aubrey Holes’, waarin de laagst hoorbare octaven zijn verwerkt. Ook hier wordt het sublaag wederom perfect gecontroleerd ten gehore gebracht. Hierna – uiteraard – het nummer Angel van Massive Attack. Een versterker met matige prestaties valt hier direct door de mand. Ook op dit vlak een dikke pluim voor de Bryston.

Vervolgens een nieuw album in de testcollectie. Dit is het album ‘The Game of Ouroboros’ van Theo. Bij de gelijknamige openingstrack vliegt er rond de 5 minuten 50 een dikke bromvlieg door een stille passage. Nu is deze bromvlieg bij meerdere configuraties hoorbaar, maar de Bryston laat het zo levensecht en holografisch klinken, dat we ongemerkt geërgerd om ons heen kijken.

Ondanks het gematigde volume – want de jonge kinderen boven de luisterplek hebben hun nachtrust echt nodig – gebeurde er ’s nachts tijdens de eindeloze luistersessies nog iets opmerkelijks. Terwijl het album Unedited Masters Stax 1973 van Elvis Presley werd afgespeeld om te verifiëren in welke mate de 3B³ de oorspronkelijke ambiance van een opname kan reproduceren, veroorzaakte de 3B een angstig kippenvelmoment. Bij track 16, (‘Dialogue’) schraapt de koning van de rock-’n-roll tijdens een studio rehearsel zijn keel. Nu is dat geen heel speciaal event, anders dat deze ‘u-uhem’ levensecht naast het linkeroor hoorbaar was. We verzekeren u, rond middernacht en in het donker levert dit echt ijskoude rillingen op. Veel hebben we beluisterd, maar zoiets als dit hebben we nog niet eerder ervaren. Oh ja, voor de ambiancetest is de 3B³ met vlag en wimpel geslaagd.

Gerelateerde berichten

Burson Audio Audio Buffer

De luistersessies InhoudBurson Audio is nog niet zo groot in Nederland. Het Australische bedrijf produceert onder meer custom opamps, versterkers in alle soorten en maten en zelfs een aparte klok om jitter te elimineren. De filosofie van het bedrijf is duidelijk en krachtig: ‘Burson Sounds good, like a solid state should’. Deze nuchtere kijk op […]

Cambridge Audio 650R

De luistersessies InhoudZeven kanalen en een subwoofer-uitgang. Zeven keer 100 watt, klasse A/B welteverstaan, of twee keer ruim 120 watt. En ook nog een bi-amp mogelijkheid in 5.1. En als kers op de taart een compleet nieuwe Cirrus Logic (Crystal) chipset waardoor de 650R alle high-definition geluidssporen kan decoderen. Het is een waar power-house. Hebben […]

5 reacties

  1. Overdrijven is een vak, maar met vermogen is dat niet te overdrijven. Elke 3dB is een verdubbeling in volume. Met het wattage is dit x 10 en ben het eens dat bv een 150 watt veel beter kan klinken dan een 100 watt. Maar de 80 watt mono buizenbak doet het ondanks deze watt’s ook perfect. Het is inderdaad een must om nergens op te bezuinigen want met dit materiaal hoor je echt grote verschillen.

  2. @Offgrid. Dankjewel voor deze reactie. De ‘Cubed’ serie is inderdaad heel erg goed.

    Wat u omschrijft over de scherpte van een SST2 ten opzichte van een ‘Cubed’ herken ik niet. Ja, de ‘Cubed’ is beslist beter dan de SST2, maar beide 4B’s zijn zodanig ontworpen dat de vervorming juist bij hogere volumes gelijk blijft. Deze techniek hebben de Bryston amps al vanaf de SST lijn.

    Het zou wellicht een mismatch met de gebruikte voorversterking kunnen zijn. De ‘Cubed’ heeft namelijk een vernieuwde input trap die hem beter laat matchen met een ander merk voorversterker. Toch zou ik ‘scherpte’ zelf elders zoeken.

    Mijn ervaring heeft me geleerd dat als een Bryston scherp klinkt, dit doorgaans wordt veroorzaakt door een zwakke schakel elders in de keten, zoals de stroomvoorziening. Denk hierbij aan een OEM netspanningskabel. Bij zware eindversterkers in een dergelijke high-end klasse is het altijd raadzaam te investeren in kwalitatief hoogwaardige bekabeling.

  3. Onlangs de gelegenheid gehad om de 4BSSTcubed en de 4BSST2 achter elkaar te mogen beluisteren op mijn eigen PMC OB1 transmissielijn speakers bij mij thuis.
    Wat opvalt is de enorme verbetering qua muzikaliteit maar ook de wat zachtere manier waarop de SSTcubed omgaat met het hoog. Waar de SST2 juist erg agressief en soms een tikkie schel klinkt als je op een wat hogere SPL draait, valt het je bij de cubed versie pas op als je iets wilt zeggen tegen diegene die naast je zit en je beseft dat je redelijk onvermoeid naar deze versterker kunt luisteren op meer dan normale geluidsnivo’s.
    Voor wat betreft de controle in het laag zijn beide versterkers zeer zeker aan elkaar gewaagd. Voor wat betreft het prijsverschil van nog geen € 800 tussen de 3 en 4 zou ik eerder gaan voor de laatste, zeker omdat er een ingangsbegrenzing op zit die de versterking een 6? tal dB’s terugschroeft. In mijn beleving kun niet genoeg power reserve ter beschikking hebben en een versterker die wat extra watts kan leveren aan eventueel tegenstribbelende speakers verdient daarom te allen tijde mijn voorkeur. Als analogie: Met een leopard tank je caravan de berg op trekken is natuurlijk pure waanzin, maar de overkill aan vermogen is wél lekker! :-)

Geef een reactie