web analytics

Review Bryston 3B³

Prijs: € 5250

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Bryston 3B SST3

De eerste indrukken

Bryston 3B SST3

Dat de door Bryston verkondigde veranderingen in de cubed lijn niet voor dovemans oren zijn, blijkt al direct bij de eerste koude noten in de redactieruimte. Waar de oudere generaties van Bryston nog een paar uur nodig hebben om een beetje op klank te komen, is de 3B³ eigenlijk al direct klankmatig op orde. En dat voor een solid state versterker. Wat meteen opvalt is de enorme rust en snelheid in de muziek.

Nu heeft de 3B ondertussen al significante wijzigingen ondergaan ten opzichte van de eerste generatie. Derhalve vinden we het een knappe prestatie dat de signatuur vrijwel gelijk is gebleven. Dit terwijl de plaatsing, focus, diepte en transparantie in het geluidsbeeld wel aanzienlijk zijn verbeterd. En de vorige generaties waren al beslist niet slecht. Waar producten uit de NRB en ST serie – zeker wanneer nog niet volledig op bedrijfstemperatuur – soms nog wel eens wat konden ‘bijten’ in het midden-hoog is hier bij deze laatste generatie totaal geen sprake meer van. Het geheel klinkt – ook koud – zijdezacht en zonder scherpe rafeltjes.

Wij hebben de 3B³ met verschillende muziekgenres beluisterd op de Oval B1 SE Decade van Vivid Audio en daarna op de Mini Dancer 2 Berylium Series van Usher. Als voortrap initieel de XP-10 van Pass Labs en hierna op de oude vertrouwde BP-20 voorversterker van Bryston. Als bron dienen een NAD M50/M51 combinatie, een Pioneer N-50 streamer en de CD6000OSE van Marantz.

Zoals we van Bryston zijn gewend produceert de 3B³ een dynamisch en gedetailleerd geluidsbeeld. Het hoog klinkt zijdezacht en erg subtiel. De snelheid van deze nieuwe 3B laat de details bijzonder natuurgetrouw klinken. Net het verschil tussen het horen van een instrument en het luisteren naar een muzikant met zijn instrument. Details die voorheen opgingen in de achtergrondruis, zijn met de 3B³ duidelijk waarneembaar.

Het geheel klinkt schoon en zuiver; de Cubed laat de luisteraar de muziek laag voor laag ontdekken, net als het pellen van een ui. Voorheen hoorden we wel dat er ergens iets gebeurde, maar nu horen we precies wat er gebeurt. En dit vinden we een heel erg knappe prestatie. Het is dat we beter weten, maar deze cubed-serie komt griezelig dicht bij een high-end klasse A versterker. Deze verbetering is zonder meer toe te schrijven aan de vernieuwde Quad-Complementary ingangstrap. Hulde.

Gerelateerde berichten

Lindemann Musicbook 25 DSD

Review Lindemann Musicbook 25 DSD en 55

De eerste indrukken InhoudSets worden kleiner en kleiner. Het is nu mogelijk om een streamer, tuner, voor- en eindversterker en een dac in één behuizing te krijgen. En ja: dat kan ook gewoon prima klinken. Setje speakers erbij en klaar. De Lindemann-set die we testen is bijna een all-in-one. Het enige dat extern is, is […]

Rotel RC1590

Review Rotel RC 1590 – RB 1590

De eerste indrukken InhoudDaar staan ze dan: twee bruten van Rotel. Een merk met een geschiedenis: heritage, zoals de Britten het graag noemen. Immers valt het van origine Japanse Rotel nu onder de distributie van de Bowers & Wilkins Group. We bekijken twee nieuwelingen: de Rotel RC 1590 en RB 1590. Een duo voor de moderne, maar […]

5 reacties

  1. Overdrijven is een vak, maar met vermogen is dat niet te overdrijven. Elke 3dB is een verdubbeling in volume. Met het wattage is dit x 10 en ben het eens dat bv een 150 watt veel beter kan klinken dan een 100 watt. Maar de 80 watt mono buizenbak doet het ondanks deze watt’s ook perfect. Het is inderdaad een must om nergens op te bezuinigen want met dit materiaal hoor je echt grote verschillen.

  2. @Offgrid. Dankjewel voor deze reactie. De ‘Cubed’ serie is inderdaad heel erg goed.

    Wat u omschrijft over de scherpte van een SST2 ten opzichte van een ‘Cubed’ herken ik niet. Ja, de ‘Cubed’ is beslist beter dan de SST2, maar beide 4B’s zijn zodanig ontworpen dat de vervorming juist bij hogere volumes gelijk blijft. Deze techniek hebben de Bryston amps al vanaf de SST lijn.

    Het zou wellicht een mismatch met de gebruikte voorversterking kunnen zijn. De ‘Cubed’ heeft namelijk een vernieuwde input trap die hem beter laat matchen met een ander merk voorversterker. Toch zou ik ‘scherpte’ zelf elders zoeken.

    Mijn ervaring heeft me geleerd dat als een Bryston scherp klinkt, dit doorgaans wordt veroorzaakt door een zwakke schakel elders in de keten, zoals de stroomvoorziening. Denk hierbij aan een OEM netspanningskabel. Bij zware eindversterkers in een dergelijke high-end klasse is het altijd raadzaam te investeren in kwalitatief hoogwaardige bekabeling.

  3. Onlangs de gelegenheid gehad om de 4BSSTcubed en de 4BSST2 achter elkaar te mogen beluisteren op mijn eigen PMC OB1 transmissielijn speakers bij mij thuis.
    Wat opvalt is de enorme verbetering qua muzikaliteit maar ook de wat zachtere manier waarop de SSTcubed omgaat met het hoog. Waar de SST2 juist erg agressief en soms een tikkie schel klinkt als je op een wat hogere SPL draait, valt het je bij de cubed versie pas op als je iets wilt zeggen tegen diegene die naast je zit en je beseft dat je redelijk onvermoeid naar deze versterker kunt luisteren op meer dan normale geluidsnivo’s.
    Voor wat betreft de controle in het laag zijn beide versterkers zeer zeker aan elkaar gewaagd. Voor wat betreft het prijsverschil van nog geen € 800 tussen de 3 en 4 zou ik eerder gaan voor de laatste, zeker omdat er een ingangsbegrenzing op zit die de versterking een 6? tal dB’s terugschroeft. In mijn beleving kun niet genoeg power reserve ter beschikking hebben en een versterker die wat extra watts kan leveren aan eventueel tegenstribbelende speakers verdient daarom te allen tijde mijn voorkeur. Als analogie: Met een leopard tank je caravan de berg op trekken is natuurlijk pure waanzin, maar de overkill aan vermogen is wél lekker! :-)

Geef een reactie