Sound
Inhoud
We hebben de Bowers & Wilkins PX5 meer dan 200 uur moeten inspelen. Dat was ook echt nodig want de klank was nieuw uit de doos niet comme il faut: stug, stroef, niet aangenaam. Bij normaal gebruik (laten we zeggen 3 uur per dag) bent u bijna 70 dagen verder voordat u optimaal kunt genieten van uw nieuwe hoofdtelefoon. In de handleiding van de PX5 zien we hier niets over terug en dat is jammer.
Eenmaal ingespeeld kunnen we goed luisteren naar de PX5. De klank is typisch Bowers; aan de warme kant, ruim voorzien van bas, een ruimtelijke weergave. De flinke aanzet van bas is logisch gezien de concurrentie. Merken als Bose en Beats tunen de hoofdtelefoons met veel bas en hoge tonen, waardoor deze in een snelle vergelijking al snel beter scoren dan hoofdtelefoons die neutraal zijn afgesteld. Maar op de lange duur is deze loudness vermoeiend. Bowers heeft met de tuning van PX5 rekening gehouden met deze balans tussen basrespons en muzikaliteit/neutraliteit.
Noise Cancelling
Tussen Bluetooth en een kabelverbinding horen we een verschil dat inmiddels bekend voorkomt; draadloos kent iets meer compressie en minder soundstage/detail. Kabel blijft beter, bluetooth komt echter steeds dichterbij. Het comfort van muziekbeleving zonder dat we moeten klooien met kabels is zeker onderweg erg prettig.
Over onderweg gesproken; deze Bowers & Wilkins PX5 heeft een adaptieve noise cancelling functie. Dat wil zeggen: de mate van noise cancelling wordt aangepast aan het omgevingsgeluid. We hebben dit in de praktijk getest; op de fiets, in de winkel, bij mooi weer en met harde wind. We merken er niks van en dat is goed. Als we de hoofdtelefoon afzetten of de NC-functie via de app bedienen, merken we hoe goed het systeem schakelt tussen de verschillende standen. Ook erg prettig is de ‘Ambient Pass-Through’ functie waarmee u kunt instellen hoeveel omgevingsgeluid u wilt horen. Dit is met een slider te regelen. Met al deze functies is de app echt een handige tool om bij de hand te hebben met de PX5.
In de handleiding van de PX5 zien we hier niets over terug en dat is jammer.
Dat is de vraag.
Het hele fenomeen “burn-inn” is zeer omstreden.
Ik kan mij levendig voorstellen dat Bowers & Wilkins zijn reputatie niet op het spel wil zetten middels het verspreiden van verhalen waar goed onderbouwde empirische evidentie aan ontbreekt.
Afgezien van de psychologische kant (de luisteraar die kennelijk 200 uur nodig heeft om te wennen aan dat rot geluid) kan er ook een fysiologische verklaring bedacht worden. Dat is niet het inspelen van de driver maar het zetten van de oorkussen!
https://www.soundguys.com/headphone-burn-in-isnt-real-17463/
Burn in is niet omstreden. Bij luidsprekers is het gewoon hoor- en meetbaar.
Als je dat denkt dan hang je in een wel heel erg kleine bubble rond.
Maar ik ben zeer benieuwd naar die metingen, geef maar een paar links door.
Vind je dat het ook voor headphones geldig is?
Vind je dat het ook voor kabels van toepassing is?
Deze is wel aardig: https://www.techradar.com/news/audio/what-is-speaker-burn-in-1301179
Ik vind dit geen aardige reactie van je, Vincent. En ik weet ook niet zo goed wat ik hierop moet antwoorden. Maar goed. Hier mijn visie.
Ik heb inmiddels meer dan 1000 apparaten in mijn handen gehad. Misschien wel 1500. Waaronder heel veel luidsprekers. En ook dacs, versterkers, etc. Ik luister niet naar luidsprekers als ze inspelen. Ik zet ze neer, luister of alles werkt en laat ze dan inspelen. Elke dag check ik of alles nog speelt en goed werkt. Ik hoor bij nieuwe speakers dat ze elke dag beter worden. Dat is geen gewenning, want ik heb de tijd niet te wennen. Het zijn in feite elke keer indrukken.
Ook stel ik vaak dezelfde vragen bij elke fabrikant. Puur om visie te checken. En natuurlijk mijn kennis te checken / fact checking. Inspelen van speakers is geen fabel of onzin. Elke fabrikant onderschrijft het. Sterker nog: er zijn fabrikanten die het al voorbereiden. Volgens mij Dynaudio en DALI. Maar er zullen er meer zijn.
Bij Cees Ruijtenberg van Metrum heb ik weleens gevraagd hoe het zit met dacs en andere elektronische apparaten. Dat heeft vooral met vocht te maken die achter kan blijven bij het spoelbad die prints reinigt. Bijvoorbeeld na solderen. Dat vocht is er nog niet allemaal uit na productie. Door spelen / opwarming verdampt dat langzaam totdat het helemaal ‘droog’ is. Dat beïnvloed wel degelijk de klank.
Ook hier speel ik amper als een apparaat nieuw is. Ik zet hem aan, zet er signaal op en check gewoon of alles nog goed gaat… pas als het een week heeft gespeeld, ga ik er eens voor zitten. Gewenning? Nope… dat kan niet.
Anyway. Dat is mijn visie. Als je het onzin vindt, prima. Maar mijn ervaring is wel degelijk anders.
Op menig audio forum wordt dit fenomeen besproken en meestal gaan de discussies over of het wel/niet bestaan van dit fenomeen en voor zo ver het bestaat of het niet gewoon perceptie is en als er al meetbare verschillen zijn of die überhaupt wel hoorbaar zijn.
Meestal wordt het een stevige scheldpartij.
Ik kan rondhangend op verschillende fora niet anders concluderen dat het een zeer omstreden onderwerp is.
Vandaar mijn verbazing over jou uitlating “Burn in is niet omstreden”
Voorbeeldjes
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/do-audio-speakers-break-in.11898/
https://forums.stevehoffman.tv/threads/burning-in-vs-brainwashing.831407/
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=1847.msg43788#msg43788
etc
Voor mij is het niet de vraag of het wel of niet wat doet… ik geloof mijn oren. Ik heb er geen baat bij om onzin te vertellen. In tegendeel: als ik dat doe, raak ik mijn lezers en positie snel kwijt. Ik – en eigenlijk het hele Alpha team wel – heb speakers horen transformeren. Met name in het mid /hoog. Anyway. Of je er wel of niet in gelooft, maakt me niet zoveel uit. Voor mij is het overduidelijk.
Ha die Vincent,
het is helemaal geen omstreden onderwerp…..er zijn gewoon mensen die horen het niet en die dan de mensen die het wel horen voor gek verklaren, weet niet waarom, misschien wel jaloezie/afgunst of zo dat zij iets niet horen wat anderen wel horen……..
hoezo rotgeluid………, jij vindt het niet mooi, maar dat is persoonlijk en heel wat anders……..
Nee, Yung Lie vind ze vreselijk.
“stug, stroef, niet aangenaam”
Maar na 200 uur is hij er aan gewend 🙂
Net een goeie fles oude wijn, vlak na het openen stug en stroef, maar als ie een tijdje openstaat uiterst aangenaam….chin!
Wel interresant artikel over dat inspelen…
Ciao
Die 200 uur inspelen zijn toch zo voorbij als je de koptelefoon gewoon s’nachts lekker achter je streamer laat keutelen…….
Jep… klopt. Maar alsnog 24 x 9 = negen dagen ongeveer. :-).