Review Bowers & Wilkins P7 Wireless

• Goede geluidskwaliteit Bluetoothverbinding
  • Gebruiksgemak

• Handleiding mist paragraaf over kabel
  • Prijs: € 399

B&WP7Wireless

Lekker

Dit uitgebreide verhaal over de testopstelling vervolgen we met een vrij korte conclusie; de P7 Wireless met kabel klinkt nog steeds lekker! We hebben eigenlijk niets toe te voegen aan de bevindingen in de test uit 2013. Er komt een heerlijk open en losse klank uit de P7. Over-ear, gesloten hoofdtelefoons kunnen wel eens een opgesloten gevoel geven. Dat ligt niet alleen aan de klankeigenschappen. Ook draagcomfort, pasvorm en gebruikte materialen dragen bij aan het karakter van een hoofdtelefoon.

De ruimtelijke afbeelding van de P7 is prima; afhankelijk van de kwaliteit van de opname horen we duidelijke verschillen in ruimtelijkheid en plaatsing van de instrumenten en soundscapes. Een favoriete test-track is bijvoorbeeld “Mooie Dag” van het album Blauwe Ruis door Bløf. Gemasterd door Sander van der Heide in de Wisseloord Studio’s is dit een voorbeeld hoe je popmuziek kan masteren met voldoende dynamiek en expressie zonder dat daarvoor een overdosis compressie en loudness nodig is. We hebben dit nummer al vele tientallen, misschien wel honderden keren gehoord en het blijft boeien omdat er, afhankelijk van het audiosysteem, steeds andere klanktexturen gaan opvallen.

Mooie Dag

Luisterend op de P7 Wireless naar Mooie Dag zijn dat de effecten op synthesizer of gitaar die een steeds wisselende laag vormen bij coupletten en refrein. Op een hoofdtelefoon worden deze heel anders neergezet dan bij luidsprekers. Naarmate we een stapje hoger gingen in kwaliteit van de DAC/versterkers, kwam deze gelaagdheid nog sterker naar voren. De P7 liet de verschillen mooi horen, ondanks het dunne kabeltje.

Middenweg

In vergelijking met de Meze 99 Classics en de Oppo PM-3 is de P7 klankmatig een mooie middenweg. Een iets warme klankkleur maar niet zo warm en donker als de Meze en ook mooi transparant. Iets minder dan de magnaplanar PM-3 maar dat zijn echt nuanceverschillen.

Wat u ervoor terugkrijgt is een punch in het laag die de Oppo niet heeft. En wat is het toch fijn om zo naar muziek te kunnen luisteren. We waren zonder moeite een uur aan het spelen met verschillende headsets, versterkers, DAC’s. En plezier, daar gaat het tenslotte om, nietwaar?