web analytics

Review Bowers & Wilkins DB3D – Drop that bass

Voordelen

  • Compact
  • Goed in te stellen
  • Prima app
  • Klinkt erg fijn!

Nadelen

  • Geen metingen op Android
  • Prijs: € 2449

    Bouwkwaliteit
    Inzetbaarheid
    Weergave
    Prijs
    Bowers Wilkins DB3

    De sound

    Inhoud

    Een subwoofer in een stereo hifi systeem waar voornamelijk muziek op wordt afgespeeld… Vloeken in de Kerk? Mwah… dat willen we niet direct zeggen, maar eerlijk gezegd zijn we er nooit écht mee bezig geweest. Puur omdat zowel de Sopra No1 heerlijk speelt, als de DALI Epicon 2 zeker niet teleurstelt op gebied van muzikaliteit. En met name sinds de NAD C298 gaat het bijzonder lekker op gebied van snelheid, openheid en punch. En toch…

    Rust en ruimte

    Ja… en toch… We waren benieuwd naar wat een subwoofer biedt in zo’n systeem. Met name thuis waar bij elektronische muziek de impact in bepaalde gevallen achterwegen blijft. Denk aan Angel van Massive Attack, of bij A Perfect Circle’s mixalbum waar diep onderin heel wat gebeurt. Of bij soundtracks en films als TRON of Bladerunner… vette films waar gewoon brute kracht nodig is. En nee… dat redt de Epicon 2 gewoon niet.

    Maar brute kracht is niet alles: een subwoofer doet meer. Het biedt ook extra ruimte en fundament waardoor het midden en hoog beter uitkomt. Puur omdat de basis ligt. En ook daar zijn we bijzonder benieuwd naar. Kortom… let’s go.

    Afwezigheid

    Een goed ingestelde subwoofer van goede kwaliteit hoor je niet. Die past in het geheel en vult alleen aan waar de hoofdspeakers afvallen en geen energie meer kunnen leveren. En dat is precies wat we hier ervaren: de Bowers & Wilkins DB3D laat zich alleen horen als het nodig is en waar het nodig is: waar de Epicons niet meer kunnen leveren. Oftewel: diep onderin het spectrum.

    Het effect is prachtig: een completer pallet bij bepaalde soorten muziek, maar geen verandering van klankkleur. We hebben van alles langs laten komen de afgelopen maanden (ja… we spelen er al een tijdje mee…) maar hebben nergens extra kleuring kunnen horen. We hebben daarom ook sterk het gevoel dat de DB3D helemaal niet kleurt. Op zich niet gek, aangezien Bowers & Wilkins uitstekend speakers met lage vervorming kan bouwen. En we mogen in dit geval ook alles zelf bijregelen; crossover, fase en zelfs via de EQ. Kortom: alles is nu op maat ingesteld wat ook veel kleuring kan wegnemen.

    Waar de DB3D excelleert is dus het gevoel van afwezigheid. En dat is perfect, aangezien u hoogstwaarschijnlijk al een goede match hebt gevonden met versterkers en speakers. Als een subwoofer vervolgens alles overhoop gooit, bent u alles behalve blij. Deze DB3D doet dat na het goed inregelen – meten is weten – zeker niet. We horen in feite geen subwoofer, maar missen bij bepaalde soorten muziek gewoon wat fundament als hij uit staat. Net die body onderin. Net die basis die het wat lekkerder en completer maakt.

    TwoFace

    Bij films is het helemaal mooi. We zijn gewend dat het onderin gewoon stopt, maar als dan de Bowers DB3D het overneemt, is het in het begin bijna schrikken. Kanonnen, wat gaat dit ding diep! Een landend schip in TRON laat de woonkamer in zijn geheel trillen. Shotguns gaan zonder moeite dwars door de bank… V8’en in Fast & Furious staan gewoon in de woonkamer zo hard en resolutierijk speelt deze compacte baskast. Echt bizar wat de DB3D in films doet. En het contrast met hoe subtiel deze sub te werk gaat in muziek kan niet groter zijn… dit is een speaker met twee gezichten een soort ‘TwoFace’ onder de subwoofers. In positieve zin natuurlijk!

    Kortom…?

    We gaan niet in de herhaling vallen. Onze conclusie: een goede subwoofer is een Kameleon. Hij past zich aan aan de set en is onhoorbaar. Totdat u hem uitzet en denkt… he… ik mis wat. Zo hoort het. Het is wat dat betreft net als een snufje zout en peper op het eten; zonder zou het al lekker moeten zijn, maar het kan wel degelijk lekker aanvullen.

    Prijs en beschikbaarheid:

    De Bowers & Wilkins DB3D is voor een bedrag van €2.449,- verkrijgbaar.

    Winkels met Bowers Wilkins

    Hifi Studio Wilbert

    Korte Jansstraat 11
    3512GM Utrecht, NL

    Contact

    17 reacties

    1. Ik heb ook een setje Epicon 2’s staan en ben wat gaan experimenteren met een voor 200 euro via Marktplaats op de kop getikte Bowers & Wilkins ASW608 subwoofer. Dit is een kleine en goedkope subwoofer met weinig vermogen, maar wel van goede kwaliteit. Mijn kamer is niet al te groot en ik speel uitsluitend muziek, geen films, en zeker niet op (erg) hoog volume.
      Ik gebruik de subwoofer om heel subtiel wat toe te voegen daar waar de Epicon 2’s terug beginnen te vallen. Ben na een paar experimentjes al heel tevreden met het resultaat. Misschien dat er in de toekomst wel een betere sub komt maar ik ben al heel blij met wat dit heeft opgeleverd!
      Ik kan iedereen met monitorspeakers aanraden zoiets eens te proberen!

    2. Dag Jaap,
      Bedankt voor de heldere review.
      Zou het niet interessant zijn om ook eens een vergelijkende test te doen van verschillende subwoofers in stereo opstelling?
      B&W, SVS, REL Acoustics, Kef,…
      Indien dit niet evident is, is een individuele review per merk bijvoorbeeld in uw thuisopstelling ook een mogelijkheid? Dit kan dan in de tijd gespreid worden.

    3. Beste allemaal. Even een algemene opmerking:

      – Ik heb géén plops / knallen gehad bij in- en uitschakelen
      – De Adagio kan prima xlr en single ended uitsturen
      – Een loop is naar mijn idee niet nodig met deze aansluitmogelijkheden

      1. Hoi Jaap,

        Goed om te horen dat het met de DB3D wel goed gaat. Het is zeker geen aanval. Het zijn de beste subs die ik ken. Ik zoek al jaren naar een oplossing. Ik zou mijn DBD1 heel graag weer in bedrijf nemen, maar ik moest hem altijd met angst inschakelen. Via de sub uitgang van de M12 gaat het prima, of in combinatie met een attenuator, maar het is bij mij nooit goed gegaan met een pre-out combinatie van RCA en XLR. Mijn DB1 is bij het inschakelen zelfs eens uit de rubbers gescheurd… terwijl het ook heel vaak goed ging. Nu denk ik een extra pre-amp te moeten inzetten om een goede scheiding te garanderen.

          1. Dat kan ik mij goed voorstellen, zeker in combinatie met monitoren en de goede room correctie. De DB3D is waarschijnlijk zelfs makkelijker te plaatsen dan de grotere broers. Snelheid is waarschijnlijk de belangrijkste factor…

            1. Nou……de 2 hogere modellen hebben exact dezelfde(!) output, uiteraard wel met een grotere kast en dito drivers. Deze prijzige DB3D moet dus ergens consessies doen. Helaas lees ik dat niet terug…….

              Ik teken iig ten alle tijde voor 2x een SVS SB-2000 Pro (€2000 én een Android app, o.a. incl. – beperkte – PEQ). Subs zijn sowieso lelijk en ruimte heb je toch nodig 😉

      2. Da’s logisch dit prijskaartje €6950,– is niet voor de sier.
        Het is volgens mij het beste wat momenteel wereldwijd verkrijgbaar is.
        Alles wat ze claimen is geen loze kreet, je kunt ‘n gogomobil niet vergelijken met ‘n Bentley 😉

    4. Bekeek de handleiding van deze kleine (formaat) reus (het bereik), tot mijn stomme verbazing zijn de aansluitmogelijkheden verre van handig.
      Er is een huzarenstukje geleverd, 10Hertz (-3dB) dat is met ‘n 18inch luidsprekers knap, maar met 8inch kun je spreken van magie.
      Maar dat deze ingenieur vergat om in-& uitgangen te plaatsen, waardoor je met elke voorversterker, juist gebruik kunt maken van deze gigant.
      Op mijn subwoofers zitten XLR in/uit en RCA in/uit plus de mogelijkheid om te bepalen wat naar de externe versterker gaat, want zoals bekend mag ‘n gedeelte van frequenties voor de sub, niet naar de daarop/daarnaast geplaatste speaker.
      Om beschadigingen van de speakers/oren te voorkomen, is het handig om te zorgen, met tafelcontactdozen eerst de subwoofer(s), daarna de externe versterker (s) en overige apparatuur aan.
      Het uitzetten natuurlijk via de omgekeerde volgorde. Wacht tot de versterker volledig ontladen is, klinkt vreemd maar als het LEDJE van de 606 niet gedoofd is, hoor (behoorlijk luid) je nog steeds het schakelen.

    5. Hallo Jaap,

      Ik vind dit een interessante review omdat je de DB3D op de Adagio hebt aangesloten. Ik heb dit in het verleden op dezelfde manier met de DB1 op de NAD M12. Waar ik altijd scherp op ben is de mate waarin de voorversterker belast wordt. Je hoort door deze dubbele belasting de eindversterker op XLR en de Sub 15K ohm op de RCA toch vaak een kleine degradatie. Hiernaast viel het mij op dat het niet verstandig is om de Sub in en uit te schakelen als de voorversterker aanstaat. Dit door de directe koppeling van de XLR en RCA aansluitingen in de meeste voorversterkers. Vaak ging het wel goed maar soms resulteerde het schakelen van de Sub in een knal op de luidsprekers.

      De DB1 heb ik vorig jaar verkocht en vervolgens een DB1D gekocht. Deze heb ik 1 keer aangesloten op de Accuphase E-800, dit is een geïntegreerde versterker, maar het principe blijft gelijk. Ik sloot hem aan op de XLR pre-uitgangen. Ook hier gaat het in en uitschakelen van de Sub gepaard met een tik op de luidsprekers. De DB1D staat sindsdien werkeloos in de hoek.

      Een oplossing kan zijn om altijd de voorversterker of bij de geïntegreerde versterker eerst uit te schakelen voordat de Sub geschakeld wordt. Dit houdt dan wel in dat de Sub niet automatisch mag schakelen.

      Heb jij dit met de Adagio ook waargenomen? Of heeft deze aparte uitgangstrafo’s?

      Groeten,
      Wijnand

      1. Ik heb dit dus ook alleen niet met inschakelen maar met gek genoeg stilte tussen filmtrailers (als de soundtrack weg valt). En dan maakt het niet uit ik een blu-ray gebruik of via de Apple TV.
        Ik druk dan meestal snel op mute want anders komt er een flinke klap op de drivers.
        Ik heb dit in het begin ook aangegeven bij mijn audio zaak en die zei dat dit een aard probleem zou kunnen zijn en dat dit moeilijk op te lossen is.
        Nu begin ik toch te twijfelen.

    6. Heel duidelijk omschreven, ook ik vindt dat de subwoofer(s) verre van overbodig is.
      Inderdaad de subwoofer (s) vallen pas op, als je deze niet hebt.
      En weet zeker dat ik mijn subwoofers KRK12s absoluut niet met deze B&W’s kan vergelijken, maar dat je de effecten, die echt niet overdreven zijn hebt gehoord, begrijp je niet, waarom je subwoofer (s) niet direct hebt aangeschaft.

    Geef een antwoord