donderdag, april 25, 2024
Home Review Bowers & Wilkins CM10 luidspreker

Review Bowers & Wilkins CM10 luidspreker

30

Prijs: € ? 3598

Bowers Wilkins CM10

Bowers heeft met de CM10 de CM-lijn (cinema-lijn) aan de bovenkant aangevuld. De CM10 is niet heel veel groter dan de ‘9’, maar is met 550 euro extra per luidspreker wel een héél stuk duurder. Kan deze nieuwe jongen het prijsverschil waarmaken? 

Wat direct opvalt bij de Bowers & Wilkins CM10, is de tweeter bovenop de luidspreker. Dat hebben de 800-serie modellen van de Britse luidsprekerbouwer ook. En niet te vergeten: de PM1. Deze Nautilus-tube biedt een aantal leuke voordelen door de ontkoppeling met de rest van de behuizing. Denk aan een schoner hoog en een dieper en breder afstraalgedrag.

Dubbele dome

Bowers heeft bij de CM10 een nieuwe tweeter ontworpen die deels gebaseerd is op de carbon-braced tweeter uit de PM1. Bij de CM10 heeft Bowers het carbon gelaten voor wat het is, maar wel de randen versterkt met een extra laag aluminium. Door deze extra versteviging is de vervorming naar een veel hoger gebied verhuisd: van 30 kHz naar 38 kHz. Het resultaat is een schoner en detailrijker hooggebied met meer rust. Tenminste: dat beweert B&W. Wij zullen het nog even moeten ondervinden tijdens de luistersessies.

Ontkoppeld

De midrange en laagunits kennen we al uit andere modellen van B&W. Al is er wel nog iets te zeggen over de kevlar FST-driver. Deze is bij de CM10 ontkoppeld van de behuizing. Dit in tegenstelling tot andere modellen uit de CM-serie. Het voordeel van ontkoppeling is dat resonantie geen kans meer krijgt en dus kleuring veel minder hoorbaar is. Tevens moet de speaker meer ‘wegvallen’ voor de luisteraar.

Behuizing

Of je de CM10 mooi vindt, is een kwestie van smaak. Wij vinden het niet het meest charmante model van Bowers, maar lelijk gaat te ver. Wel vinden we de tweeter bovenop bij de CM10 veel minder geslaagd dan bij de PM1 en 800-serie. Daar is de tube mooier afgewerkt en volgt deze de lijn van de kast, waardoor deze veel meer één geheel vormt dan bij de CM10. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, want de PM1 gaat voor 3000 euro per set weg, maar biedt (veel) minder ‘oemf’ dan de CM10. De volgende stap is de 805D (4500 euro per set) of 804D (7000 euro per set) die weer heel wat meer kosten dan de CM10.

Bowers Wilkins CM10
De tweeter bovenop bij de CM10. Dit maakt zonder twijfel een positief verschil met de modellen onder het vlaggenschip van de CM-lijn.

De CM10 is uistekend afgewerkt. Wij hebben een hoogglans zwarte ter test gekregen van B&W en dat oogt gewoonweg geweldig goed. De zilveren randen om de woofers springen er een beetje uit, maar het blijft gelukkig chique ogen. De gele unit past naar onze smaak prima in het geheel.

Bi-Wire

Om de Bowers & Wilkins CM10’s te testen, sluiten we deze aan op de hoofdset: een Pass Labs X2.5 voorversterker, vM PA333 mono eindversterkers, NAD M51 d/a-converter, onze trouwe HTPC en bekabeling van Art Speak en AudioQuest. We hebben de CM10’s met twee sets Rocket 88 getest. Jazeker: bi-wire. Dit omdat ook wij wel benieuwd waren naar het resultaat.

Go deeper!

Bowers Wilkins CM10
We spelen bij deze test met bi-wire. Gewoon omdat het kan…

Wie een CM10 aanschaft, wil waar voor zijn geld. Zo simpel is het. En in veel gevallen zal de klant een liefhebber zijn die zowel muziek speelt, als van films geniet. De CM-serie is bedoeld voor deze klant en dat heeft als consequentie dat Bowers op het laaggebied moet letten. Films hebben ‘punch’ nodig. En dat levert de CM10!

Het laag van deze vloerstaander is behoorlijk indrukwekkend: strak, snel en diep. De specificaties zeggen 45 Hz bij -3dB en -6dB bij 28 Hz. Maar het laaggebied komt dieper en met name krachtiger over dan de specificaties doen vermoeden. En dat is een goed teken. Wellicht komt het door de drie units die toch heel wat lucht kunnen verplaatsen en totaal geen moeite hebben met de ruime luisterruimte waarin we spelen.

Open

We hebben de CM9 getest en dat is een prima luidspreker voor het geld. Maar in onze herinnering Рen na het nalezen van de bevindingen Рmiste de CM9 wat verfijning en openheid. Zeker geen slechte speaker, maar het is een beetje de cinema-speaker zoals we kennen: leuk voor films, maar niet ̩cht geschikt voor muziek.

Bowers Wilkins CM10
Mooi? Nee… niet echt naar onze mening. Netjes afgewerkt? Jazker! Klinkt het goed… ook dat!

Dat is toch heel anders bij de CM10. Die weet wel degelijk muziek te maken. De beeldvorming is enorm groots, luchtig en gul. Het midden is open en het hoog opvallend zacht en snel voor een speaker in deze klasse. Horen we onszelf nu ‘souplesse’ denken? Ja… toch wel. En met name het laatste maakt de CM10 een heel andere luidspreker dan de CM9 en CM8.

Subtiel beuken

Natuurlijk hebben we zowel muziek gedraaid als films bekeken met de CM10’s aan de Van Medevoort PA333’s (erg goede combinatie overigens). Als we World War Z kijken en spontaan van de bank opspringen bij een explosie, weten we het: deze speakers voelen zich prima thuis in een allrounder-setup. Ze kunnen écht hard ‘beuken’ zonder een krimp te geven.

Maar vergis u dus niet: ook subtieler werk gaat uitstekend. Bij vocale werken van Seal, Birdy, Peter Gabriel of wat harder werk van Muse gaat de CM10 ook grondig te werk. We horen voldoende detail om te kunnen genieten. Natuurlijk kunnen de bandtweeters van de Lentus Audio Duo’s meer laten horen. En we weten wel zeker dat de Duo’s minder kleuren dan de CM10’s (het blijven Bowers & Wilkins-luidsprekers), maar is dat erg?

Ideale partner?

Die vraag hebben we onszelf regelmatig gesteld tijdens de ruim drie weken dat we met deze topmodellen van de CM-serie hebben gespeeld. Want we moeten eerlijk zijn: we hebben niets gemist. We hebben prima tv kunnen kijken, uitstekend films kunnen afspelen en naar voldoening muziek kunnen draaien. Het is werkelijk waar een uitstekende allround luidspreker. Maar verovert deze CM10 ons hart?

Dat is een zeer lastige vraag en puur afhankelijk van smaak. Wij missen wellicht wat detail. En daarbij vinden we het model niet aantrekkelijk. Wederom: het is een kwestie van smaak. Maar dan de vraag: is er in deze prijsklasse een betere allround luidspreker? Dat is nog maar de vraag…

Winkels met Bowers Wilkins

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Pleinweg 136
3083 EP Rotterdam, Zuid-Holland, NL
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL
Korte Jansstraat 11
3512GM Utrecht, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL
St.-Katelijnevest 53
2000 Antwerpen, BE
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL

30 REACTIES

  1. Hallo

    Heb zelf de cm10 al +-3 jaar. Aangestuurd door en rotel rc-1580/rb-1582/rc-1570 combo . Dit werkt wel maar het kan volgens mij veel beter.
    Lage bass is er gewoon niet. Alles boven 45hz is er wel maar onder 45hz , “”niks””. Ik heb en test cd die van 20hz tot 18khz gaat, test na test hetzelfde resultaat, onder 45hz weinig . Ik heb room correctie en dan heb je wel bas onder 45hz , maar 28hz met -6db via spec is complete onzin, ik denk zelf meer dan 20 db. B&W is wel en expert in marketing.
    Ik heb jaren lang de 604s3 gehad en deze luidsprekers waren in de laag veel beter. Misschien zijn de rotels het probleem??
    De hoog en de mids zijn forward/pushy . Ik heb het verschil gehoord met de cm10 en de dali opticon 8 en de dali klonk tot mijn verassing en voor veel minder geld veel beter . De cm10 leek wel en boekenplank luidsprekertje tegenover de dali. De b&w dealer weet van dit probleem en adviseerde de 804d3 te kopen voor goede bass..
    Ik heb ook andere versterkers , pioneer a-858 (veel betere bouw dan de rotels) en ja deze kills de rotel maar is gewoon te oud voor dagelijks gebruik. Misschien moet ik naar accuphase of mcintosh kijken maar en versterker van 6/7000 euro op luidsprekers van 3700,00 euro vind ik en zelf en rare verhouding.
    Ik gebruik kabels van supra , lorad en interlinks, en goede luidspreker kabel van ofc/silver, heb ook andere kabels geprobeerd maar helaas bijna geen verschil.
    Aan de andere kant vind ik ze wel mooie luidsprekers en als je van bass arme muziek houd, dan zullen deze luidsprekers voldoen, maar voor hiphop/rap/blues/rock zou ik ergens anders kijken.

    Groet
    Peter

        • Ik denk dat de RB-1582 gewoonweg niet zo schoon is, waardoor veel informatie verloren gaat. De ruisvloer van de AHB-2 is ongekend laag. Daarnaast is het correctie-circuit uniek (feed forward) en is de controle bijzonder goed. Daardoor houdt de AHB-2 eigenlijk wel elke speaker onder controle.

          Weet echter dat een gemis in laag ook plaatsing kan zijn. Heb je al door de kamer gelopen bij het afspelen van de test-tracks? Hoor je dan wel laag?

          • Hallo

            Ook niet meer bass op andere plekken met test tracks zonder eq ,gewoon niks onder de +-40hz . De 3 drivers bewegen helemaal niet, minimaal op hoge volume. Maar wel iets met room correctie en dat is met 10db erbij maar ja ik wil eigenlijk geen eq er tussen.. Het kan ook mijn woonkamer zijn , L vormige , houten vloeren en veel glas? Ik begin echt te denken dat de rotels gewoon te neutraal zijn , zit geen leven in. Ik snap dat neutraal goed is maar en klein beetje kleur mag soms ook (betere toon regeling, loudness) Ik heb meerdere systemen gehad, Marantz 1300dc met ess atm 1 , yamaha m80 en zo, allemaal prima, maar deze vind ik echt lastig.
            Ik denk dat ik die anti-mode ga proberen, of en ander systeem.. ben er nog niet uit.

            Groet
            Peter

    • Ha Peter, een paar opmerkingen/suggesties:

      – Er wordt gezegd dat Rotel en B&W juist uitstekend combineren, dus daar ligt het probleem volgens mij niet. Zonde om daar dan veel geld in te steken, of het moet echt hoorbaar zijn, maar daar geloof ik niet in. Hooguit marginaal ietwat beter.

      – Andere kabels maken inderdaad weinig verschil, maar dat heb je zelf al geconstateerd.

      – Het ontwerp van veel vloerstaande luidsprekers is tegenwoordig gebaseerd op een slank ontwerp, omdat dat mode is. Hierdoor worden er kleinere basunits in geplaatst, wat ten koste gaat van de diepgang van het basgeluid.

      – Een nadeel van deze luidsprekers is dat ze nogal ver de kamer in geplaatst moeten worden voor een fatsoenlijk geluid. Dichter bij de muur plaatsen zou een optie kunnen zijn die je moet uitproberen.

      – Ik heb deze luidsprekers ook beluisterd en vond het basgeluid ook matig, Na lang wikken en wegen gekozen voor Revel F208 luidsprekers. Deze luidsprekers kun je relatief dicht op de achterwand plaatsen, dit mede omdat de baspoort naar voren afstraalt. Daarnaast kun je bas nog instellen met een zg. Boundery switch.

        • Beste Peter,

          Ze worden inderdaad zeer goed getest en niet alleen in een bepaald land, maar wereldwijd. Het kleinere broertje van deze luidspreker, de F206, is ook zeer goed (lees o.a. de Absolute Sound), maar slanker en dus behept met een wat minder diep basgeluid.

          Wat ik je nog wil meegeven is om een keer het Duitse blad Audio te lezen. Daarin vindt je niet alleen heel veel luidsprekers in verschillende (prijs)klassen, maar ook per merk en type richtlijnen voor het plaatsen van luidsprekers in verschillende soorten ruimten. In testen hier wordt meestal uitgegaan van de te testen/geteste luidspreker, maar de consument moet vooral eerst kijken naar de ruimte waarin de luidsprekers worden geplaatst, zijnde de akoestiek (van hard tot zacht) in combinatie met de plaatsingsmogelijkheden die er zijn. Succes!

    • Ik wil wat advies, ik heb de kans om een paar CM10 S1 van 2014 te kopen, technisch en esthetisch zijn ze perfect in orde,vraagprijs is 2150 euro.De volgende stap is dan een (nieuwe) Marantz SR7011 of een andere deftige receiver kopen.Maar allereerst dus dat paar CM10 S1, een goed idee?

      • De CM10 is een prima speaker. Ik vind 2150 wel wat prijzig na drie jaar en de introductie van een S2. Ik zou eerder 1900 bieden. Maar dat terzijde. De Marantz gaat het NOOIT trekken. CM10 is best een pittige speker die met name stroom trekt. Je moet daar toch wel iets zwaarders aan hangen. Kijk daarbij niet zozeer naar watts, maar meer naar voedingscapaciteit. En dempingsfactor.

        • Bedankt voor de eerlijke en heldere uitleg,Ik heb de CM10’s kunnen kopen voor 2000 euro en ben daar heel tevreden over.Ondertussen heb ik ook de kans om twee Diamond 804 speakers van 2015 aan te schaffen aan 1500 euro (voor de twee),ik speel met de gedachte deze als front speakers te gebruiken en de CM10’s als rear, met daarbij een PV1D subwoofer…Rest er nog de vraag wat ik daar ga aanhangen aangezien u beweert dat de Marantz het nooit gaat halen…tips zijn meer dan welkom..alvast bedankt.

          • 1500 voor een setje 804 is een uitstekende deal. De Diamond is echter bijzonder kritisch op versterking. Cm10 ook trouwens. Er zijn meerdere versterkers die ze kunnen aansturen wat is het budget?

  2. Beste Jaap.ik was wel onder de indruk van jouw resencies,en hoe jij e.e.a uitlegt.
    Vr…..mijn installatie is als volgt…Perreax Rediant R200i.
    C.D sp. Eposure 2020 luidspr. B&W csm10S wat kan ik hier nog
    aan verbeteren uit de Rega .Serie ??.
    Graag hoor ik jouw advies.
    Gr Jan.

  3. Hoi Jaap.

    Interessante review, waarvoor dank. Ik begrijp jouw reactie hierboven niet helemaal. Wat bedoel je met een ‘vrij kritische speaker’? Aan welke factoren moet worden voldoen om aan deze ‘kritische zaken’ voldaan te worden? Ik neem aan dat kritisch voor de ene fabrikant iets anders is, dan de andere? Kan je dit vertalen in specificaties?

    Wat bedoel je met ‘niet meest verfijnde eindversterker’? Deze opmerking is niet echt iets waarmee Remco wat kan als hij in de winkel staat.

    Remco vraagt welke eindversterker zou passen. Aangezien je weet dat hij een set heeft waar hij tevreden mee is, heb je dan geen advies wat in een een vergelijkbare prijscategorie valt? Of hebben jullie misschien een beeld bij een goed passende eindversterker,
    zonder dat een nier moet aanbieden op de zwarte markt? 😉

    Wat extra verwarrend is, is dat er regelmatig beweerd wordt dat Rotel versterkers en B&W speakers _juist_ een goede match zijn.

    Groetjes, Laszlo

    PS: Ik hoop niet dat ik ‘agressief’ overkom in mijn reactie. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik wil graag begrijpen wat er staat geschreven. 🙂

    • Dag Laszlo,

      Het is niet agressief hoor. Geen zorgen!

      Met kritisch bedoel ik dat de CM10 een paar zaken echt nodig heeft om goed te klinken:

      – Veel stroom voor laagcontrole en extentie
      – Een schone versterking zonder korrel om niet scherp te klinken. (de double dome is erg detailrijk…)
      – Degelijke plaatsing

      De Rotel is heel krachtig, maar beschikt wel over een ruw randje. Dat laat de CM10 goed horen. Het is echter pas merkbaar als je en vergelijk hebt. Dat geldt voor heel veel dingen in het leven.

      Welke versterker goed is, is heel persoonlijk. Wat vindt je mooi? Waar wil je naar toe? Ik denk dat een Hegel een vergelijkbare klankkleur heeft, maar wel een forse stap in verfijning gaat bieden.

      Rotel, Classé en Bowers & Wilkins vallen in dezelfde groep. Dus het is niet gek dat men suggereert dat het goed samen gaat. In zekere zin is dat ook zo, want Rotel kan veel stroom leveren. Dus technisch gaat het wel.

  4. Beste Jaap,

    Allereerst mijn complimenten voor de overzichtelijke recensie. Goed om te lezen wat de plussen en minnen van deze speakers zijn. Daarnaast waardeer ik ook de duidelijke taal en het gebrek aan vage hi-fi ‘vakjargon’.

    Sinds ruim anderhalf jaar ben ik -naar grote tevredenheid- in het bezit van een set CM10S2`s. Ze worden nu aangestuurd door een Rotel RB1572, met een Marantz SR6008 als voorversterking.

    De set wordt door het hele gezin ingezet voor surround (TV/film) en voldoet hiervoor meer dan prima. Echter, ik gebruik deze combi ook om naar muziek te luisteren.

    Iets in mij zegt dat ik met deze setup voor muziek niet het volledige potentieel van de CM10`s benut. Ik heb het gevoel dat vooral in de laagweergave er veel meer in moet zitten dan wat er nu uitkomt. Daarom overweeg ik om mijn eindversterker in te ruilen voor een andere en eventueel voor muziek met een andere voorversterker (met HT bypass) te gaan werken.

    Deze kwestie rijst nu twee vragen bij mij op:
    1) is het echt zinvol om mijn eindversterker te vervangen? Met andere woorden: Doe ik mijn CM10`s ‘tekort’ met mijn huidige eindstrepen?

    2) Als ik dat zou doen, wat voor een versterking zouden jullie adviseren met deze speakers? Ik zou graag mijn blik willen verruimen buiten de Rotel / B&W groep, maar heb geen flauw idee wat dan wel een goede combi zou zijn.

    Mijn excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat het niet te langdradig is geworden.

    met vriendelijke groeten,

    Remco Rongen.

×