The Sound of the 606 S2
Inhoud
Man, man, man… wat is dit een lekker speakertje! De combinatie van de Bowers & Wilkins 606 S2 met deze Hegel Röst lijkt ook een bijzonder geslaagde te zijn. Er is opvallend diep en krachtig laag – al zitten er natuurlijk genzen aan – een heerlijk snel en detailrijk midden en veel lucht. Dat laatste is wel typerend voor Bowers natuurlijk: ze zetten wat aan in het hoog. In dit geval tussen 3.000 en 4000 en tussen 7.000 en 12.000 Hz. Daarna rolt de 606 S2 wat af om het gemoedelijk te houden. Een verstandige keuze.
Maar voordat we metingen gaan analyseren – die komen straks – is het eerst tijd om de luisterindrukken door te geven aan u. De Bowers & Wilkins 606 S2 is een heerlijke speaker voor een publiek met een brede muzieksmaak. We laten van alles langskomen: house, pop, jazzy blues, progressive, et cetera. We hebben ook kort tijdens een team-meeting naar de set geluisterd en eigenlijk zijn we wel unaniem: het is een fijne speaker. Is hij foutloos? Nee… is hij steengoed in zijn klasse? Ja! 100%
Wat opvalt is het gemak en de ruimtelijkheid waarmee deze luidspreker speelt. Er staat een groot podium met voldoende diepte voor onze neus. Focussering blijft mooi in proportie. Ook als u wat verder van de luidsprekers afzit.
Doordat de 606 S2 redelijk diep kan – wij meten zo’n 50 Hz waar het oppakt – de sheet zegt -6dB bij 40Hz en 52 Hz bij 0dB, dat klopt dus heel aardig – zet de 606 een redelijk complete en gefundeerde sound neer. En dat is prettig. Zeker bij nummers als “Joy in repetition” van Dayna Kurtz. Dat moet rollen en de luisteraar warm maken van binnen. En dat lukt fenomenaal goed met deze Brit.
Pakken we Chemical Brothers dan missen we wel wat onderin. Blijkbaar zet het nummer wat we pakken dieper in dan de 606 S2 prettig vindt. Kan gebeuren. Tijd voor Artcore: yes… die pakt wel lekker op. Volume omhoog en genieten maar!
‘@Ricgard12 Wordt ff met mijn neus op de feiten gedrukt, inderdaad moet niet iets beweren wat ik niet zelf heb gehoord. Fijne dag verder 😉
Dat Duitse luidsprekers de hogere tonen (en ook de bas) luider zouden afspelen dan Engelse luidsprekers, was vroeger zeker waar maar inmiddels wel een achterhaalde opvatting. Duitse luidsprekers zijn zeker de afgelopen decennia neutraler gaan spelen. En Engelse luidsprekers zijdezacht in het hoog? In de frequentiekarakteristiek van mijn KEF’s worden de hogere frequenties zeker niet benadrukt door een oplopende frequentiekarakteristiek, maar zijdezacht is wat anders.
In het geval van de (Engelse) B&W 606S2 is er in de frequentiekarakteristiek sprake van een sterke dip op 6 kHz die daarna sterk omhoog loopt. En de hoge tonen boven 8kHz benadrukt. De hele frequentiekarakteristiek zwabbert overigens alle kanten op en elke zichzelf respecterende engineer zou zich schamen dit product op de markt te zetten.
Dat een dergelijke kleurende speaker als goed klinkend wordt ervaren is op zich niets mee mis (over smaak valt niet te twisten en zelf hou ik ook wel van een warme kleuring), maar wel opvallend als het om professionele reviewers gaat die normaliter op neutraliteit focussen. Zodra we het over klankregeling op een versterker hebben wordt dit als doodzonde gezien. Bij veel versterkers zit er geeneens een klankregeling meer op. Wel eens overgeschakeld van radio 5 naar radio 2? Bij de laatste dreun je de kamer uit en moet je de bas wel terugdraaien. Vreemde wereld die Audio wereld.
Obi, de Engelse luidsprekers staan in tegenstelling tot de Duitse merken, die een voorkeur hebben voor ‘n nadruk op het hoog, zijn de B&W ‘s en KEF bekend om het zijdezachte hoog. Mijn advies inplaats van jouw huidige versterker ‘n goedkope versterker aan te sluiten, die eigenlijk bedoeld is voor de vele dB’s, ipv High-end weergavekwaliteit. Dan (aangesloten op inferieure kwaliteit apparatuur) klinken jouw boxen net zo slecht als luidsprekerboxen van bijvoorbeeld €20.000,– Dat is de reden dat Alpha-Audio gebruik maakt van topklasse apparatuur (inclusief kabels etc.)
Ik heb vroeger ook met veel plezier naar B&W speakers geluisterd. Totdat ze met die akelig scherpe tweeter begonnen. Dus wat jullie schrijven voor “brede muzieksmaak” niet helemaal mee eens. Voor rock en metal vreselijk. En dat door de zoals in een review elders goed opgemerkt ” too hot treble”.
Het is extreem belangrijk goed te combineren. Ja: sommige B&W’s hebben een minder vloeiend of zacht hoog. Maar indien goed aangestuurd, is de Diamond niet scherp, is mijn ervaring.
De invoering van de metalen tweeters, ook bij de topmodellen, was ook voor mij een afknapper. Ben pas weer aangehaakt bij de invoering van s2 tweeter. Die klinkt voor mij niet onaangenaam.
Je blind staren op specificaties is verkeerd cijfers zeggen vaak niets over hoe het klinkt. Maar de Engelse speaker fabrikanten staan erom bekend dat de hogere frequenties zijdezacht klinken. B&W heeft hier echt iets gepresenteerd, want voor €700,– deze kwaliteit te leveren is subliem. De genoemde geïntegreerde versterker is ook van 5 sterren kwaliteit. Ook hier geldt dat deze geen 100 watt levert en toch €2.500,– kost. Alleen het vermogen zegt niets over de kwaliteit van de weergave. Als je geen LP’s wilt afspelen, dan is dit DE topper onder de alleskunners. Het is een vaststaand feit, de klankkwaliteit van elke luidsprekerbox wordt bepaald door het bronsignaal.