Review Bowers & Wilkins 606 S2

• Klinkt erg gemoedelijk
  • Strak design
  • Prijs!

• Goede versterking is wel nodig
  • Bowers Wilkins 606S2

Er zijn van die luidsprekers waar je vrijwel direct verliefd op wordt. Denk aan – in geval van auteur in kwestie – de Raidho D-lijn. Maar ja: in dit geval een vrij onhaalbaar model. Kan het ook met betaalbare luidsprekres? Zeker, want zelfs tijdens de inspeelperiode speelt de nieuwe Bowers & Wilkins 606 S2 de sterren van de hemel op onze nieuwe redactielid: de Hegel Röst. Wat een combinatie. Geweldig. Oeps… geven we daar eigenlijk de conclusie al weg? Nou… sorry.

Bowers & Wilkins is hard aan de weg aan het timmeren met zijn nieuwe lijnen. Eerst de 800 D3-serie die radicaal anders was dan de vorige, vrij traditioneel ogende modellijn: de tweeter on top met de gele kevlar-units was er al een tijdje. Daarna de nieuwe 700-serie die de CM-lijn heeft opgevolgd. Wederom Continuüm en modellen met een tweeter on top. En hoewel de 700-serie behoorlijk beter te betalen is, komt het nog steeds op 4.000 euro voor een forse vloerstaander of gemakkelijk 1.200 euro voor een lekker bookshelf-model. Kortom: tijd voor een nieuwe 600-serie om ook onderaan wat interessants te bieden.

Continuüm

Ook de 600-serie mag gebruik maken van het nieuwe ‘wondermateriaal’: continuüm. Wat is het? Geen idee… het is een gevlochten materiaal. Maar wat het precies is, weet alleen Bowers & Wilkins. Feit is: het zijn fijne units. Open, snel, rustig… En de 606 S2 die we hier hebben staan, gebruikt het materiaal om het midden en laag weer te geven. Net als bij de 707 die we eerder hebben getest dus.

Het verschil met de 700-serie is vooral de basket. Die is eenvoudiger uitgevoerd. Niet het ‘fancy’ aluminium. Kosten… Hetzelfde geldt voor de behuizing: die heeft geen matrix voor extra versteviging en resonantiedemping.

Nog paar verschillen? De tweeter is – vanzelfsprekend – niet voorzien van de carbon-behandeling. Maar het is wel een nautilus-model. Dus ringing beging pas boven de 30 kHz. Genoeg headroom om geen vervorming in het hoorbare gebied waar te nemen. Zoals de metingen ook wel laten zien.

De afwerking is bijzonder netjes. Net lakwerk – mat wit vinden we mooier dan hoogglans. Een keurige beschermkapje voor de tweeter en terminals die vergelijkbaar zijn met de 700-serie. Kortom: niets op aan te merken.