Review Aurender N150 – compact en compleet

• Schappelijke prijs

• Alleen USB uit
  • Android app wat basic

Prijs: € 3590

Aurender N150

De sound

De reden dat we onze set zijn gaan upgraden, is dat we nóg beter kleine verschillen kunnen waarnemen. De Sonnet en Grimm laten zo ontzettend veel horen dat het ook nodig bleek. De Pass X-150.8 en TAD Evolution 2 zijn goede vrienden hebben we gemerkt. Het is zeer snel, open en detailrijk zonder enige scherpte. En dat maakt lang luisteren erg prettig en verslavend. Heerlijk.

Indrukwekkend

Even terug naar de Aurender N150. Dit is een indrukwekkend stukje elektronica! Als we schakelen tussen onze Alpha Audio PC met Mutec (zowel op de Grimm als Sonnet) en de Aurender (zowel op de Sonnet als Grimm), dan horen we gewoon meer rust in de Aurender. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de verschillen klein zijn. Maar ze zijn hoorbaar en het valt in het voordeel van de Aurender.

Denk aan een nummer als The Rip van Portishead. Een nummer met heel wat lagen, een prominent midden en effecten die in de ruimte horen te staan. Dit nummer kan snel té drukkend worden. In beide gevallen gaat het goed, maar de Aurender klinkt nét wat prettiger. Iets meer vloei, iets meer rust in het middengebied, waardoor we wat meer kunnen ontspannen en wat dieper kunnen luisteren. Als we doorgaan naar het nummer Roads van dezelfde band (live uitvoering), dan horen we een gelijke signatuur met een gelijke uitkomst. De Aurender presenteert met meer rust en minder hardheid in het middengebied. En dat pakt in dit geval erg prettig uit.

We gaan door. We pakken wat Rock, Metal, House en middle of the road pop… we horen een gelijke signatuur. Maar – en dit is belangrijk – zonder het karakter van alle tracks te versuffen. Metallica blijft Metallica en ook Eelke Kleijn blijft lekker zijn tempo en energie behouden. We horen genoeg ‘relaxte’ apparatuur – met name speakers en versterkers – die het snel iets té relaxed maken. Daardoor klinkt alles weliswaar lekker ontspannen, maar het wordt soms wat saai. Metallica hoort te scheuren. En Massive attack moet stuwend en soms wat ‘creepy en donker’ zijn. Zeker 100th Window. En dat doet de Aurender met verve.

Aurender is een fraai merk. Met een zeer compleet en doordacht ecosysteem. U vindt er een speler zonder dac, speler met dac en zelfs servers en rippers. Alles werkt prachtig samen. De Aurender N150 is een mooie instap in dit ecosysteem. U hebt wel een dac met USB ingang nodig, want dat is de enige uitgang bij de N150. Iets om rekening mee te houden. Ook een iPad is wel een must omdat de app beter werkt op een iPad. Maar goed: die hebben veel gebruikers wel liggen, al zien we graag ook een completere app voor Android en telefoons.

Klanktechnisch zit het wel snor met deze Aurender N150. Hij klinkt gecontroleerd, rijk en rustig zonder suf te zijn. Dat is een knappe prestatie. Warm aanbevolen!

Type test
Single Test