Review Audiolab 6000a versterker

Audiolab 6000A

We hebben echt ons best gedaan om de Audiolab 6000a op een fout te betrappen maar tevergeefs. Dit is een bijzonder fijne geïntegreerde versterker en niet alleen in zijn prijsklasse. Voor ons zijn de allerbeste componenten diegene die je begeesteren en in de muziek trekken. Van alle kwaliteiten die de Audiolab 6000a bezit, is die betrokkenheid de belangrijkste. Het is dan ook dé reden waarom we deze versterker een welverdiende Alpha Approved award geven. Proficiat!

Waar het geluid van de oudere modellen nogal onverbiddelijk kon zijn bij mindere opnames (lees scherp en analytisch), is dit gelukkig niet langer het geval. We horen nu meer verfijning zonder echter in te boeten aan detaillering. Dit is de perfecte versterker om monitorspeakers mee aan te sturen in een niet al te grote luisterruimte. Genoeg ballen, bakken snelheid en een verfijning die we nog niet eerder hoorden in deze prijsklasse. Meeslepend is de best passende term die we kunnen bedenken om het geluid te omschrijven. De Audiolab 6000a wordt in deze set natuurlijk omringd door heel goeie componenten maar hij is nooit de mindere.

Laten we een paar van zijn kenmerken ontleden aan de hand van wat heerlijke muziek. Te beginnen met de manier waarop de 6000a probleemloos het ritme van een song volgt. Die snelle signatuur horen we duidelijk op het album “Good at Falling” van Japanese House. Onze Audiovectors zijn ook erg snel en in combinatie met de 6000a breken ze elk snelheidsrecord. We zijn bijzonder onder de indruk en durven zelfs stellen dat deze Audiolab 6000a, wat de Engelsen PRAT (pace, rhythm and timing) noemen, beter doet dan onze Bryston.

Een tweede kenmerk is de aanwezigheid van punch en power waardoor de muziek voldoende fundament meekrijgt in de laagste regionen. Dit zorgt voor een stevige basis waarop nummers kunnen steunen. Hier wint de Bryston net op punten maar de balans met de rest van de weergave is bij de 6000a quasi perfect. Op het nieuwe elektronische album van Lambchop krijgen de beats heel wat gewicht en definitie mee. De weergave is strak en er zit veel kwaliteit in het laag.

Magie

Het laatste element, de verfijning, is moeilijker uit te leggen. Hoe komt het dat we bij de 6000a gebiologeerd luisteren en dat die onze aandacht vasthoudt. Hoe komt het dat we de Audiolab zelfs intuïtief verkiezen boven onze Bryston. Enerzijds omdat er geen randje te bespeuren valt en alle instrumenten natuurlijk klinken. Maar dat doet de Bryston ook. De Audiolab durft echter, in tegenstelling tot de koele Bryston, zijn emoties tonen waardoor de muziek tot leven komt en we meegesleept worden door de muziek.

Verder zit er veel lucht tussen de instrumenten waardoor elk instrument mooi zijn eigen plaats krijgt. Gitaren galmen lang na en het stereobeeld staat pal in het midden. We horen detail en sprankeling maar die is nooit hard of metaalachtig van klank. De muziek zweeft door de ruimte en dwarrelt onze oortjes binnen in een behoorlijk 3D geluidsveld. Maar het is toch vooral de emotionele connectie met de muziek waarmee deze versterker hoge ogen gooit.