Review Audio Physic Classic 5 luidspreker

• Snelle, coherente weergave
  • Plaatsing

• Hoog wat tam

Prijs: € 1690

Audio Physic Classic 5

Set-up

We plaatsen de vloerstaanders een kleine drietal meter van elkaar en ongeveer een meter van de achterwand. We draaien ze een klein beetje in en plaatsen onze luisterstoel op ongeveer vier meter afstand. Onze totale luisterruimte komt op 45m² en is beperkt gedempt.

We sluiten de Audio Physic Classic 5 met een setje Audioquest Go4 aan op een Bryston B60r. Vandaar gaat het met een Supra Sword naar een Metrum Acoustics Onyx die via een gebalanceerde Grimm TPR zijn signaal krijgt van een NADM50. We leggen veel cd’s op (terug van nooit echt weg geweest), streamen via Tidal (MQA first unfold) en spelen hi-res (FLAC) bestanden af. Om vinyl te draaien sluiten we een Rega Planar 2 met Sbooster voeding aan op de uitstekende optionele phono-stage van de Bryston.

Na een aantal luistersessies op verschillende beurzen hadden we al een idee van de signatuur gekregen en na het afspelen van onze testlijst horen we dezelfde eigenschappen. Snel, open en zuiver. Klinkt een luidspreker zoals hij er uitziet? Daar moeten we eens verder over nadenken maar voor nu gaan wat dieper in op de klankeigenschappen van de Classic 5.

We beginnen met de cd “The Harrow and the Harvest” van Gillian Welch. Een bijzonder fraai album dat ook uitstekend opgenomen is. De heruitgebrachte vinyl versie blijkt nog beter te zijn en moeten we dringend eens op de kop tikken. Onmiddellijk komt de stem van Welch mooi in het midden van het stereobeeld te staan en merken we geen aangezet hoog. De gitaar en de banjo klinken zuiver en natuurlijk. Af en toe missen we wel wat sprankeling in bepaalde passages, iets wat we gewoon zijn van onze Audiovectors. Er is voldoende detail maar niet overdreven. Dit is dan ook geen overdreven holografische luidspreker waarmee je diep in de opname kan duiken maar eerder een gebalanceerde doorgever van muziek. Op hoger volume merken we weinig verharding en het geluid komt mooi los van de luidsprekers.

Om het de Audio Physic Classic 5 niet te gemakkelijk te maken leggen we “Titanic Rising” van Weyes Blood op. Een bombastisch album dat verrassend verslavend is. De bezwerende stem van Natalie Mering past wonderwel bij de uitgesponnen arrangementen met dramatische klemtonen en staat opnieuw prachtig in het midden van de soundstage. De elektronische accenten ondersteunen perfect de bijna sacrale nummers en de weergave lijkt volledig in balans. Er is voldoende fundament om elk nummer wat body te geven, maar de bassen voel je nu ook weer niet in je buik. Het laag is eerder snel en strak maar zal misschien voor een aantal luisteraars onvoldoende zijn. Wij hebben liever strak, snel laag dan aangezet laag en zingen vrolijk mee met het nummer Mirror Forever.

Deze Audio Physic Classic 5 zal zoals gezegd een opname niet met een scalpel ontleden maar probeert vooral om de essentie van een nummer weer te geven. Een hi-res versie van Becks “Sea Change” toont dit moeiteloos aan. Je hoort veel van de opname maar er wordt nergens nadruk opgelegd. De Classic 5 is geen audiofiele speaker die de klankkleur van de hobo perfect weergeeft of die je met microscopische precisie doorheen een nummer loodst. Het is een luidspreker waar je veel plezier aan beleeft en eentje die goed speelt onder alle omstandigheden. Hoge tonen zijn niet aangezet en klinken niet scherp, het laag wordt niet bonkig en stemmen klinken helder en zijn duidelijk verstaanbaar.

Winkels met Audio Physic