Review Atoll ST200 Signature Streamer

Atoll ST200 Signature

Set-up

De Atoll ST200 Signature neemt de plaats in van onze NAD M50. We luisteren hoofdzakelijk via de ingebouwde dac maar we hebben ook even een Metrum Acoustics Onyx aangesloten. Luidsprekers van dienst zijn een paar Audiovector QR1 die aangestuurd worden door een Bryston B60r. De luidsprekers ontkoppelen we op de onvolprezen Isoacoustics Aperta stands. Als tweede opstelling sluiten we de ST200 aan als voorversterker op het eindversterkergedeelte van onze Bryston. Deze voorversterker is de kers op de taart van dit veelzijdig toestel. Ok, tijd om aan de slag te gaan!

De streamer en dac.

Het moet gezegd, die Burr-Brown in de Atoll is uitstekend geïmplementeerd! Maar dan ook echt uitstekend. Je moet al een goeie losse dac hebben om beter te doen. Luisteren we naar het nieuwe album van Cass McCombs (Tidal Masters) dan hebben we weinig te klagen. “Tip of the Sphere” is de opvolger van zijn prachtige doorbraakplaat “Mangy Love” die we grijs gedraaid hebben. Zijn laatste plaat heeft wat meer tijd nodig om onder je vel te geraken maar is opnieuw erg goed. We zijn al langer fan van de man en door de Atoll streamer klinkt het album heerlijk. Niets op aan te merken. Heel wat detail, een wat afgerond hoog en een erg goeie flow van de muziek. De snaren op de gitaar in het nummer ‘Real Life’ komen mooi door en het laag is erg detailrijk.

Luisteren we naar “Quiet Signs” van Jessica Pratt dan horen we opnieuw een erg evenwichtige sound. De mensen van Atoll hebben goed geluisterd en gekozen voor een geluid dat nergens stoort. Het is een verrassend ‘muzikale’ weergave. Daarmee bedoelen we dat de muziek niet hyper-analytisch of klinisch aandoet. Alles wat we er doorjagen klinkt gewoon erg goed. Langdurig luisteren via de ingebouwde dac zorgt niet voor de gevreesde luistervermoeidheid en ‘an sich’ hebben we weinig te klagen. Als totaaloplossing is hier bijzonder goed werk geleverd.

Nog even voor de zekerheid wat stevige blues opleggen. Het dubbelalbum “Rhythm and Blues” van Buddy Guy staat vol met prachtige nummers. De cd-opname is uitstekend en de gitaren klinken uitstekend en met heel veel emotie. Stemmen staan mooi in het midden van de soundstage en de dynamische weergave stuwt de nummers vooruit. Door het niveau van de opname en de kwaliteit van de dac zitten we helemaal in de muziek.

De voorversterker

Na een paar weken sluiten we de Atoll ST200 Signature aan op het eindversterkergedeelte van onze Bryston B60r. Nu wordt deze streamer/dac in één klap omgetoverd tot een veelzijdige, kwalitatieve voorversterker met tal van aansluitmogelijkheden. We steken de Bryston weg in de kast steken en bekomen zo een erg strakke opstelling. Er staat, behalve de luidsprekers, maar één zichtbaar component meer in de luisterruimte. De streamer met zijn mooi kleurenscherm komt nu nog meer tot zijn recht.

We luisteren naar “Amplified Heart” van Everything but the girl, een album dat we door en door kennen, en onmiddellijk valt de ruimere soundstage op. Waar de muziek voorheen binnen de twee luidsprekers bleef, gaat die nu tot aan de buitenkant van de luidsprekers. De muziek komt ook meer los van de luidsprekers en speelt iets meer naar de luisteraar toe. Onze Bryston is snel en strak en houdt de bredere soundstage mooi samen. Het geheel gaat niet zweven.

Op het nummer “Rollercoaster” merken we al snel een tweede verschil. De instrumenten staan nu duidelijk meer voorin de mix. Hierdoor klinken ze heerlijk fris en sprankelend. We moeten al teruggaan naar de fantastische PS Audio Stellar dac om een gelijkaardig moment op te roepen. We horen de brushstrokes in het slagwerk een pak nadrukkelijker en kunnen de drums bijna aanraken. We horen doorheen het hele album zalige kleine details die met de Bryston in geïntegreerde modus minder duidelijk doorkwamen. Heerlijk.