Review Atoll IN 200 Signature

• Stijlvol uiterlijk
  • Hoogwaardige materialen

• Geen XLR
  • DAC en phono optioneel

Prijs: € 1600

Atoll IN 200 Signature

We streamen via Tidal, leggen cd’s op en hebben hi-res bestanden tot onze beschikking om alle nuances uit deze versterker te puren. De Atoll IN 200 Signature laat alle genres goed doorkomen zonder al te veel te kleuren. Onze playlist passeert de revue en we merken dat deze versterker behoorlijk onopvallend zijn ding doet en dat is een compliment. We noteren gecontroleerd, verfijnd, naturel en voldoende punch. Deze Atoll IN 200 Signature zorgt voor een zuivere, gebalanceerde versterking die de muziek voor zich laat spreken.

Muziek

We beginnen met “The games i played” van Tsar B. Dit is een bijzonder eclectische plaat vol zware beats en Oosterse invloeden. De zangpartijen van Justine Bourgues dwarrelen beheerst de ruimte binnen zonder merkbaar randje. Stemmen worden echter niet gepolijst door de Atoll waardoor scherpere opnames zijn wat ze zijn. De beats knallen kurkdroog door de luidsprekers en stoppen en starten met een uitzonderlijke precisie. De rijke instrumentatie klinkt goed door zonder te veel aandacht op zichzelf te trekken.

Luisteren we naar “Princess” van Abra dan valt op dat er best veel detail doorkomt. Het geluid komt mooi los van de luidsprekers en het stereobeeld is behoorlijk ruim. Er is snelheid in de weergave en door de aanzienlijke controle wordt de muziek moeiteloos vooruit gestuwd. Wanneer we overschakelen naar de ingebouwde dac blijft de controle aanwezig maar de muziek verliest wat verfijning ten opzichte van de analoge inputs.

Tijd voor wat rustiger werk nu met het tweede solo-album “Warm” van Jeff Tweedy. De frontman van Wilco steekt in bloedvorm en haalt in deze elf gevoelige pareltjes een erg hoog niveau. “How hard is it for a desert to die” (heerlijke titel) sleept zich tergend traag voort en de sfeer van het nummer komt goed door. De steelgitaar klinkt spookachtig en de begeleidende drumpartij heerlijk sloom. Zalig!

Hoofdtelefoon

Wanneer we de hoofdtelefoon aansluiten worden de luidsprekers volledig uitgeschakeld. Vroeger vanzelfsprekend maar vandaag de dag niet altijd zo. De hoofdtelefoonversterker haalt al zijn kwaliteit uit het hoofdcircuit en dus horen we dezelfde signatuur doorheen de Denon AD-H7200. Deze hoofdtelefoon heeft uit zichzelf een evenwichtig geluid en de Atoll IN 200 Signature versterkt enkel die indruk.

De punch die we horen door de luidsprekers is ook hier aanwezig en brengt alle positieve elementen van onze hoofdtelefoon naar de oppervlakte. De complete controle die uitgaat van de Atoll zorgt voor een excellente aandrijving van de Denon.

Gebruikte apparatuur

Versterkers Atoll IN 200 Signature, Bryston B60R
Bron NAD M50
DAC Dion Audio NOS 16
Luidsprekers Audiovector QR1, Sonus Faber Sonetto I, Monitor Audio Silver 300
Stands Isoacoustic Aperta
Kabels Grimm TPR, Supra Sword, Dion Audio DI75, Audioquest Go4

Met de Atoll IN 200 Signature geïntegreerde versterker haalt u een prachtige, betaalbare gebalanceerde versterker in huis. Een versterker die volledig uit kwaliteitsvolle componenten samengesteld is en gebouwd is als een tank. Het stabiele geluidssignaal zorgt voor controle en punch bij elke luidspreker. Een dac of phono-input behoren, indien gewenst, tot de mogelijkheden. Het uiterlijk is bijzonder stijlvol en discreet en de hoge gebruiksvriendelijkheid gekoppeld aan het aangename Oled-display maken het plaatje compleet. Félicitations!

Winkels met Atoll

Cort van der Lindelaan 11
9722 LP Groningen, NL