Review Atoll Electronique SDA200 en CD200 Signature – Vive La France!

Voordelen

  • Klinkt bijzonder goed
  • Veelzijdig
  • Bouwkwaliteit
  • Roon Ready

Nadelen

  • App beetje rudimentair
  • Prijs: € 4600 set

    Bouwkwaliteit
    Inzetbaarheid
    Weergave
    Prijs
    Atoll SDA200

    Het Franse Atoll Electronique is een klein familiebedrijf dat sinds 1997 geleid wordt door de broers Stéphane en Emmanuel Dubreuil. In de zomer van 2018 kreeg uw auteur de kans om de fabriek in Brecey te bezoeken en de aimable broers te leren kennen. De rondleiding, de lunch en de luistersessie zorgden voor een onvergetelijke dag daar in het zonnige Normandië. Deze keer een thuis-sessie met maar liefst twee toestellen uit het middensegment. De Atoll SDA200 Signature en de CD200 Signature. Met dit duo heeft u werkelijk alles in huis om al uw muziek af te spelen. Let’s take a closer look!

    Doorheen de jaren is het uiterlijk weinig veranderd maar het front is wel rustiger geworden. Minder knopjes en enkel de essentie wat zorgt voor meer uniformiteit. Je hebt twee uitvoeringen (zwart of zilver) waarbij de zwarte uitvoering ons het meeste bekoort. De zwarte versie cijfert zich namelijk bijna volledig weg waardoor er meer focus op de muziek komt. Geen felle lampjes of overdreven bling bling bij Atoll dus. 

    De vier reeksen worden eenvoudigweg met 100 tot 400 aangeduid. Atoll Electronique maakt versterkers, streamers en cd-spelers. Speakers, platenspelers en kabels moet je elders halen. Dat is prima wat ons betreft want zo blijft het gamma beperkt en de kwaliteitscontrole hoog. We hebben dit overigens met eigen ogen vastgesteld. Elk product wordt in de fabriek in Brecey gemaakt en alle onderdelen komen zoveel mogelijk uit de buurt. Duurzaamheid wordt ook in deze sector steeds belangrijker.

    Atoll SDA200 Signature

    De Atoll SDA200 Signature is zwaar, loodzwaar. Dertien kilogram zwaar om precies te zijn en dat voel je als je hem optilt. Er zitten twee grote ringkerntransformatoren in die niet zouden misstaan in een serieuze eindversterker. Acht condensatoren houden de lading mooi bij en zorgen voor een stabiele aansturing. Ook de rest van de techniek zit netjes in de ruime kast ingewerkt. Onderin zit het digitale gedeelte met een Burr-Brown dac, nu Texas Instruments, die een 1792a chip gebruikt die we vaker tegenkomen. Diezelfde chip zit overigens ook in de CD200 Signature. 

    De SDA200 Signature is allereerst een klasse A/B geïntegreerde versterker met 120 watt in 8 ohm en een mooie 200 watt in 4 ohm. Daarnaast is dit toestel ook een streamer, dac, usb-speler en hoofdtelefoonversterker. De SDA200 is het enige all-in-one toestel in het gamma en kost 3000 euro. Daardoor komt hij in mooi gezelschap van o.a. de Cambridge Evo 150, Lyngdorf TDAI-2170 of Naim Uniti Atom ‘to name but a few’. De laatste jaren komen er veel van deze toestellen op de markt en we denken dat heel veel liefhebbers hier steeds vaker voor zullen kiezen. Compact, compleet en gebruiksvriendelijk. Daar zijn we naar op zoek. Heeft u het versterkergedeelte niet nodig dan kan u kiezen voor de eerder geteste ST200 Signature streamer. 

    Inzetbaarheid

    Vooraan zien we op de Atoll SDA200 twee grote draaiknoppen die het mooie oled kleurenscherm flankeren. De rechtse knop regelt het volume en met de linkse kan je het menu induiken of de inputs selecteren. Op de zwarte uitvoering zie je nauwelijks de 6.3mm hoofdtelefoonaansluiting en usb-a input. Maar ze zijn er wel en ze zijn een fijne aanvulling op dit bijzonder complete toestel. De sobere lijn die op elk Atoll toestel aanwezig is komt mooi door op de zilveren versie maar is hier opnieuw bijna onzichtbaar. Wij verkiezen bij de meeste merken steevast de zilveren optie maar bij Atoll neigen we toch altijd iets meer naar de zwarte kleur omwille van zijn bijna ‘stealth like looks’.

    Achteraan zien we een mooie selectie aansluitingen. Er zijn twee analoge inputs (rca) en een pre-out (rca). Daarnaast zijn er twee digitale outputs (optisch en coax) en vier digitale inputs (2x optisch en 2x coax). De ethernetaansluiting, een tweede usb-a input en een paar prachtige, robuuste luidsprekerklemmen vervolledigen de overzichtelijke achterkant. 

    [nextpage title=”Atoll CD200 Signature”]

    De Atoll CD200 Signature is een reguliere cd-speler zonder toeters of bellen met, zoals gezegd, hetzelfde burr-brown dacje aan boord. Niets bijzonders op het eerste zicht maar schijnt bedriegt. Er is een degelijke klasse A outputstage voorzien en de lade komt van Teac en is enkel op audio afgestemd. Deze lade opent stil en traag en ook het sluiten verloopt op dezelfde manier. Het lezen van cd’s gaat vlot en geruisloos. Het is echt een fijn mechanisme en bijzonder aangenaam in gebruik. Niet de absolute top natuurlijk en er zit ook geen mono dac in de ‘200’ verwerkt, zoals bij de 400 serie maar toch is dit een erg goeie cd-speler zoals u verder zal merken. Muziek luisteren wordt weer een ritueel door het schijfje in te stoppen, het hoesje na te kijken en op de credits nieuwe elementen te ontdekken. 

    Vooraan zien we langs iedere kant van de lade drie druktoetsen. Van links naar rechts: back, forward, open, play/pause, stop en aan/uit. Achteraan de aansluiting voor het netsnoer, de aan/uit knop en de gangbare aansluitingen: rca uit en coax en optisch uit. Je kan de CD200 ook als loopwerk gebruiken, hebben we getest en dat is helemaal niet verkeerd, wanneer je latere een betere dac zou vinden. Maar de fijne sound van de Burr-Brown dac zal u wellicht een tijdje zoet houden. Deze dac is een goeie reden om niet voor de DR200 (enkel loopwerk) te kiezen. Atoll gelooft ook in deze dac want ze bieden een optioneel board (350 euro) aan met drie digitale inputs (optisch, coax en usb) zodat u de dac ook met andere toestellen kan gebruiken. 

    Bediening

    Beide toestellen kunnen uiteraard via het toestel zelf bediend worden. Een tweede optie is de Signature app gebruiken waar we in de Atoll ST200 review over schreven. Deze app is stabiel, loopt niet vast en werkt prima. Maar hij ziet er minder fris uit dan sommige concurrenten en werkt nogal omslachtig door het gebruik van folders. Toch waren er geen haperingen of andere bugs tijdens de testperiode. Last but not least kan je de toestellen bedienen via de heerlijke afstandsbediening. Zowel de streamer als de cd-speler bedien je met dezelfde remote en die werkt werkelijk uitstekend. In het midden zit er een cirkelvormig gedeelte waarmee je het menu kan induiken en zo bijzonder vlot doorheen de streamer en de cd-speler kan scrollen. Dit is onze favoriete manier om te navigeren door deze Atoll toestellen.

    [nextpage title=”Set-up en installatie”]

    Atoll SDA200

    De Atoll SDA200 stuurt een setje Revel Performa M126Be monitors aan verbonden met Ricable Magnus Speaker MKII kabels. De CD200 gaat analoog op de Line 1 input van de SDA200 via een paar Ricable Magnus Signal (rca) kabels. Wij hoorden geen verschil tussen analoog of digitaal. De SDA200 wordt op het net aangesloten via een ‘custom made’ Ethernetkabel. Andere luidsprekers waren de Bowers 606S2 en Vienna Acoustics Haydn Jubilee. De SDA200 is geen moeilijke partner en haalt het beste uit elke speaker. Een absolute troef!

    Het testsysteem:

    Bekabeling: 

    Software:

    Roon (Qobuz en Tidal)

    [nextpage title=”Weergave”]

    Weergave

    De SDA200 klinkt gul, rond, robuust maar met echte punch en veel inzicht. De balans is quasi perfect. De mooie klasse a/b versterker waar Atoll voor gekend is, levert hier schitterend werk. Streamen via Tidal of Qobuz is genieten. Luchtig en vol is een combinatie die we zelden tegenkomen. Eigenlijk heb je met de SDA200 en een paar speakers genoeg. De CD200 doet echter niet onder en we hebben dan ook heel wat cd’s afgespeeld de voorbije maand. Het is een fijne speler met dezelfde klank als de SDA200, zelfde dac, maar het grootste deel van de sound komt uiteraard van de geweldige versterker in de SDA200. De lijningangen zijn in elk geval top.

    Luisteren

    De eerste cd die we kiezen is “Feels like home” van Norah Jones. Dit album kan kaal, scherp en kil klinken op een set die niet in balans is. Geen probleem voor dit Franse duo. De basdrum krijgt voldoende gewicht waardoor elk nummer fundament heeft. Stemmen zijn ietsje gepolijst en details zijn goed hoorbaar maar daar ligt niet de focus bij dit duo. Deze toestellen maken muziek waarbij analyse ondergeschikt is. 

    Het tweede album dat we uit de kast halen is “New Moon” van Elliott Smith. Wat een geweldige dubbel-cd. We draaien het volume wat hoger en luisteren naar beide schijfjes. Eigenlijk valt weinig af te dingen op deze combo. We luisteren gebiologeerd, zijn betrokken bij de muziek en vinden vooral de combinatie met de Revels uitstekend. Niets stoort of valt uit de toon en dat is echt een kracht van deze Atolls. Het is niet zo verfijnd en detailrijk als door de Sonnet Morpheus maar dat verwachten we ook niet. Dit is een energieke weergave met voldoende detail en vooral heel wat kracht en power onderin. Kaal, kil en analytisch klinken deze toestellen nooit. 

    The Weather Station nu met hun prachtige album “Loyalty”. We zien eerst de titel van het album en de song op het scherm van de cd-speler verschijnen en daarna de naam van de band en de uitvoerder. Een leuke extraatje. Onmiddellijk horen we die mooie laagweergave die echt wel typisch is voor het merk en de Atoll SDA200. De stem van Tamara Lindeman klinkt ingetogen, zacht, betoverend. Zonder randje en mooi los en vloeiend. Op het titelnummer hebben de snaren gewicht en resoneren ze lang na. Je hebt echt zin om te gaan grasduinen in je cd-collectie en het volgende pareltje te ontdekken leggen. Elk album klinkt gewoon erg goed. Je hebt niet de neiging om de muziek te ontleden, je luistert gewoon en je geniet. De combinatie van de Burr Brown chip in combinatie met een uitstekende voeding zorgt voor een ontspannen weergave. Eentje zonder weerhaken die langdurig luisteren aanmoedigt. 

    Tijd om wat elektronisch geweld nu in de vorm van Fila Brazillia. Dit Britse muziekduo laat zich inspireren door Zuid-Amerikaanse ritmes en grooves. “The life and times of Phoebus Brumal” staat vol hectische tracks die van de ene naar de andere kant stuiteren. De SDA-200 is niet de snelste versterker maar wel erg ritmisch en behoudt in alle situaties de controle. Er zijn zoals gezegd snellere en meer open versterkers maar die bezitten vaak niet dezelfde dynamiek en ballen. 

    Streamen via Tidal of Qobuz zorgt niet voor kwaliteitsverlies. Het is iets zachter en minder puntig maar wel met veel lucht en punch. Veel hangt uiteraard af van de stream maar de kwaliteit van de weergave is constant. Bij Cat Stevens’ “Tea for the Tillerman²” is het gitaarspel bijzonder kleurrijk en vloeiend. Detailrijk ook en open. Mooie spreiding tussen de speakers en de stem pal in het midden. ‘Father and Son’ raakt de juiste snaar.

    Geen scherpte of artificiële klanken en telkens weer dat fundament onderin. Heerlijk. Wat zijn deze toestellen goed geworden denken we luidop. 

    [nextpage title=”Voor wie”]

     

    De Atoll SDA200 is voor iemand die geen Roon abonnement hoeft en voldoende heeft aan de Atoll app of een app van derden. Dit toestel zal aanspreken door zijn design en functionaliteit. En natuurlijk en vooral door zijn weergave want die is uitstekend. Atoll heeft trouwe klanten die erg van die ‘Franse’ sound houden of van de Atoll sound zeg maar. Een ronde, volle weergave met voldoende resolutie die focust op genieten en ontspannen. Meer laid-back dan ‘in your face maar wel met dynamiek en punch’. De CD-200 is dan weer een aanrader voor iemand die een redelijk betaalbare en gebruiksvriendelijke cd-speler zoekt om in zijn systeem te integreren. Een cd-speler die nooit scherp of kaal klinkt en veelzijdiger is dan hij op het eerste zicht lijkt

    Vergelijken

    De Cambridge Audio EVO 150 is compacter en heeft een strakker design. Zijn scherm is ook groter en uitgebreider qua info. Je krijgt Roon maar de klank is helemaal anders en behoorlijk specifiek waardoor je wat meer moeite moet doen om een prettige match te vinden.

    De Lyngdorf TDAI-1120 staat hier ook en heeft naast Roon nog een extra troef met zijn gepatenteerde ’Room Perfect’ functie. Het vermogen is echter beperkt (2x60watt klasse D) en ook de aansluitingen zijn eerder beperkt. De Lyngdorf klinkt goed bij makkelijk aan te sturen speakers maar kan in de problemen bij hoger volume en luidsprekers onder de 6 ohm.

     

    UPDATE: Alle Atoll streamers zijn Roon Ready vanaf 23 maart 2022!

     

    4 reacties

    1. Ik heb de Atoll SDA200 deze week vergeleken met de Hegel 190, Marantz model 40n, Arcam SA30 en Primare I25 prisma. Een heerlijk middagje in een mooie luisterruimte bij Iear, met mijn eigen speakers (Translator Reference). Uiteraard heeft ieder apparaat zijn voor- en nadelen, maar ik ben gevallen voor de Atoll, puur vanwege het geluid. En hij ziet er ook nog mooi uit! Dus ik ga afscheid nemen van mijn Rotels en mijn muziekcollectie weer herontdekken.

        1. Dag John,
          Excuses voor de late reactie; ik had je vraag niet gezien (ik zie nu dat ik hieronder wat aan kan vinken om dat de volgende keer te voorkomen).
          Wat voor mij de doorslag(en) gaf waren een warme bas, die in vergelijking met de andere versterkers niet leidde tot een mengeling van bastonen (soort resonerende hummm). Daarnaast de frisheid en helderheid van het mid-hoog. Zelfs de verkoper viel van zijn stoel toen hij het intro van zijn favoriete nummer om dat te testen (Bruce Springsteen, Live in New York, The River) liet horen. Eigenlijk deed hij dat in de verwachting dat de Arcam dat beter zou doen, maar dat bleek echt dag en nacht te verschillen.
          Groet, Rob

    Geef een antwoord