Review ATC SCM19 V2 monitor luidspreker

• Zeer coherente klank
  • Degelijk gebouwd
  • Niet moeilijk te plaatsen

• Geen sexy uiterlijk?

Prijs: € 2790

ATC SCM 19

Eerlijk, de eerste dagen hebben we geregeld de Audiovectors teruggeplaatst. Er is altijd wel sprake van gewenning bij een nieuwe luidspreker maar deze keer duurde het net wat langer voor we de sound gewoon werden. Maar na enkele weken werden we stapelverliefd op deze robuuste weergever. Muziek komt zo moeiteloos en beheerst de ruimte binnen dat je aanvankelijk niet doorhebt hoe goed en juist de balans zit. Op een avond valt het kwartje dan toch na het afspelen van een paar van onze favoriete cd’s. Geen enkele keer, maar dan ook geen enkele keer, hebben we de neiging om een nummer door te spoelen. Dan weet je gewoon dat het goed zit.

Op naar die favoriete cd’s dan maar te beginnen met het album “Gling-Gló” (One Little Indian) met een piepjonge Björk in de hoofdrol. Een bijzonder album waarop ze samen met een jazz-trio prachtige nummers zingt in onbegrijpelijk Ijslands. De interactie tussen tweeter en driver is naadloos maar vooral de rust en verfijning maakt indruk. Instrumenten komen heerlijk door en we kunnen erg diep in de opname ‘kijken’. De (a)typische stem van La Gudsmundsdóttir wordt ook nooit scherp. Een uitstekend begin.

“The language of life” (Wea Records) van Everything but the girl is de tweede cd die in het gleufje van de M50 verdwijnt. Dit is popmuziek van de bovenste plank met de geweldige stem van Tracey Thorn. Een mooie opname ook die beloond wordt door de ATC SCM19 met een heerlijke flow. Deze Britse luidspreker moet je niets leren over pace, rhythm en timing. De geweldige saxofoon op ‘Me and Bobby D’ klinkt als een… saxofoon. De piano op ‘Language of life’ klinkt als een… levensechte piano. Of toch bijna. We zijn onder de indruk.

Genieten

Na een tijdje beseffen we dat het middengebied bij deze luidspreker bijzonder is. Stemmen en instrumenten zitten vol gevoel en nuance. De klankkleur van de instrumenten is spot on en stemmen klinken zuiver en zitten vol emotie. Geen beter album om dit te illustreren dan “Divers” (Drag City) van Joanna Newson. Deze Amerikaanse harpiste heeft misschien wel de meest aparte stem van het drietal (dat zegt wel iets) maar het is vooral de harp die met de pluimen gaat lopen. Ow, die harp. Wat klinkt die geweldig door deze monitors. De combinatie met de Bryston en Metrum is top.

Dit is genieten met een grote G.

Allemaal goed en wel die vrouwenstemmen maar hoe zit het met het laag want de specs lijken op het eerste zicht niet echt bemoedigend? Tijd voor wat onderzoek. Naast de gekende testnummers van Massive Attack en London Grammar leggen wij graag “Showcase” (Burial Mix) van Rhythm and Sound op om de laagste regionen te onderzoeken. Op dat album staan tien tracks met loodzware bassen die elke luidspreker in de problemen kan brengen. Maar hier gaat het goed. Het laag is strak, droog en met heel veel punch. Af en toe missen we een beetje body, gewicht, gravitas… maar de hoge kwaliteit van het laag en mid-laag maken veel goed. Het is en blijft natuurlijk een monitorspeaker.

U merkt dat we heel wat albums afgespeeld hebben op deze geweldige luidsprekers. Ze brengen de muziek tot bij de luisteraar zonder trucjes te gebruiken en zijn gemakkelijk op te stellen. De klank van de ATC SCM19 is lineair en niet opdringerig waardoor zowat alle genres goed doorkomen. Zelfs met klassieke muziek gaat het uitstekend en dat is zeker niet altijd het geval bij monitors. Approved!

De ATC SCM19 V2 luidsprekers lijken op het eerste gehoor weinig spectaculairs te bieden maar laat dat nu net hun sterkte zijn. Wanneer u de tijd neemt om deze luidsprekers te leren kennen, wordt alles duidelijk. Ze toveren een glimlach op uw gezicht die nooit meer weggaat. De verfijnde weergave van elke ATC luidspreker is een publiek geheim en wie er eentje staan heeft begrijpt hoe muziek moet klinken. Een absolute Approved!

Winkels met ATC

Emrikweg 25
2031 BT Haarlem, NL