Review Ascendo 7.1 home theatre systeem

• Speelt film én muziek op hoog niveau
  • Zéér gemakkelijk uitbreidbaar

• Lelijk...

Prijs: € 50000

Ascendo Home Cinema

De beleving

Een beleving. Dat is wat dit is. Ongelooflijk… wat maakt dit indruk. We hebben natuurlijk eerder al gemeld hoe goed Ascendo is bij ons bezoek aan de fabriek in Duitsland. Maar dat was een gigantische opstelling met zes subwoofers, atmos-deluxe… ga zo maar door. Dit is een relatief eenvoudige 7.1-setup met bij lange na niet de grootste subwoofer. Al is het wel een modelletje koelkast… wij hebben de SMS21 dan ook snel omgedoopt tot “The Fridge”. Gelukkig klinkt hij wel strakker dan een koelkast.

Zelfde ervaring…

Maar terug naar de ervaring. De beleving in Duitsland was enorm overweldigend. Nu is een 7.1-systeem in schaal wellicht iets minder overdonderend. Maar vergis u niet: deze ervaring is alnog enorm indrukwekkend. De punch, strakheid en gloed die deze set weet neer te zetten is voorbij het niveautje Pathé. In ieder geval de Pathe’s die wij hebben bezocht. Daar staat het allereerst vaak te hard én is het laag bij lange na niet zo gedetailleerd als dat deze Ascendo subwoofer weet te brengen.

Daarbij valt op dat de vocale kwaliteiten van de CCRM12 indruwekkend zijn. Stemmen klinken bijzonder ongekleurd en prachtig open. Daardoor worden wij direct in de film getrokken. We kunnen gewoon bijna niet wegkomen… we moeten wel verder kijken. En zo zit uw auteur met collega een middagje te Netflixen… en te blu-rayen… En te streamen… Time Flies…

Ook muziek!

We hebben heel wat films en series gekeken. Alleen, met familie, vrienden, collega’s… we schatten in dat we zelden een set zoveel hebben gedeeld als deze Ascendo. Wat ook opvalt is hoe leuk het is om concerten te kijken op deze set. Steven Wilson in de Royal Albert Hall, Kraftwerk, Muse live in Rome… Het is geweldig! Deze 7.1-opstelling zet – afhankelijk van de kwaliteit van de opname natuurlijk – feilloos de atmosfeer en akoestiek van het concert neer. En dat hebben we nog niet heel vaak zo meegemaakt. We kennen genoeg surround-systemen die goed zijn in films. Maar muziek? Nee… vaak klinkt dat stroef, hard… ruw. Niet bij deze Duitse creatie. Het maakt gewoon écht muziek. Kortom: dit is de ‘real deal’. Next level cinema.

Alpha Approved.

U zoekt de ultieme bioscoop-ervaring? Zoek niet verder... dit is het. Punt. Ascendo levert echt een next-level ervaring als het gaat om filmbeleving. De CCRM12-fronts leveren een heerlijk compleet geluidsbeeld met extreem goed verstaanbare stemmen. De CCRM6-surrounds vullen het beeld compleet op. Tenslotte maakt de SMS21-subwoofer - AKA The Fridge - het af met een extreem punchy, strak en diep laag.

Nu is 50.000 euro gewoon veel geld. En Ascendo bedient duidelijk een niche... maar dit niveau voor 50.000 is gewoon bijzonder. Immers: alles is actief. U bent dus in feite al klaar met een paar xlr-kabels, een processor en een bron. Laat dat maar even bezinken. Voor ons geen twijfel: Alpha Approved.

×