Review Alpine PartyPlug

Alpine PartyPlug (2)

Gaat u weleens naar een concert waarbij u na afloop continu een vervelende pieptoon hoort? Pas hiermee op, want uw oren zijn in dat geval vanwege het harde geluid een tijdje overbelast geweest. Geluidstechnici houden bij optredens helaas nog altijd te weinig rekening met de gezondheid van uw oren. Om gehoorbeschadiging te voorkomen heeft Alpine de PartyPlug-oordoppen ontwikkelt. Hiermee geniet u onbezorgd van de mooiste concerten terwijl uw oren zijn beschermd tegen overmatig gebruik van decibellen.

Alpine levert de PartyPlug-oordoppen in een handig opbergdoosje. Onder de bovenste klep vindt u beide oordoppen en een speciaal aandrukstokje om ze in te doen. Achter de onderste klep schuilt een beknopte handleiding waarin met duidelijke plaatjes staat aangegeven op welke wijze gebruikers beide oordoppen kunnen dragen. Alpine heeft ons grijze PartyPlug-oordopjes toegestuurd, maar ze zijn ook verkrijgbaar in zwart en wit. Een enkele oordop bestaat een een plastic buisje (het filter) waarop twee siliconen cilinders zijn bevestigd.

Draagcomfort

Over het draagcomfort van de Alpine PartyPlug kunnen we kort zijn, want de oordopjes zitten dankzij de flexibele pasvorm uitstekend. Ook na zo’n twee uur luisteren ondervinden we geen irritatie en hebben we nog niet de neiging om ze uit te doen. Fijn is bovendien dat de oordopjes dankzij de transparante buisjes nauwelijks opvallen. Andere concertgangers moeten echt heel goed kijken om ze te zien. Wel vinden we het lastig om in het donker het meegeleverde aandrukstokje te gebruiken om de oordoppen in te zetten. Gelukkig is die niet per se nodig. U kunt ze namelijk ook inzetten door voorzichtig op de plastic buisjes te drukken.

Concertbezoek

We proberen de Alpine PartyPlug in twee bekende concertzalen uit. De eerste locatie is Podium Victorie in Alkmaar tijdens een show van rockzangeres Anneke van Giersbergen. De tweede locatie is Paradiso in Amsterdam tijdens de Pinkpop-perspresentatie. Hierbij waren er korte optredens van Jett Rebel, Epica, The Boxer Rebellion en Les Djinns te horen. Hoewel de Alpine PartyPlug het aantal decibellen voor uw oren aanzienlijk reduceert, is het overgebleven geluid nog opvallend goed. Tijdens optredens waarbij bandleden veel verschillende instrumenten gebruiken, lukt het probleemloos om ieder afzonderlijk geluidje op te pikken. Prettig is bovendien dat u concertgenoten met oordoppen veel beter kunt verstaan dan zonder. Het is dus niet meer nodig om in elkaars oor te schreeuwen. Wel zorgt de Alpine PartyPlug voor een ietwat doffer geluid. De scherpe randjes van optredens gaan er helaas wel af. Gitaarsolo’s en keyboard-partijen klinken bijvoorbeeld net iets minder fel, terwijl vocale uithalen minder snel voor kippenvel zorgen. Toch staan deze nadelen een leuk concert niet in de weg, zeker wanneer u bedenkt dat u dankzij deze fijne oordopjes probleemloos honderden concerten kunt bezoeken zonder gehoorbeschadiging op te lopen.