Review Acoustic Energy AE500

• Mooi gemaakt
  • Inzetbaarheid

• Heeft wat ruimte nodig
  • Laag mist soms wat punch

Prijs: € 1198

Acoustic Energy AE500

Lang moeten we niet wennen aan de Acoustic Energy AE500 want deze luidspreker is volledig in balans. We zetten Roon op shuffle en merken dat de meeste genres goed doorkomen. Het wordt nergens pittig of scherp maar toch is er voldoende sprankeling in het hoog en komen details mooi door. De AE500 is een behoorlijk snelle speaker met een brede soundstage en een ruime sweetspot. Het is zeker geen frisse, kale speaker maar eerder een volle, iets warmere doorgever. Hierdoor klinkt hij ook goed op laag volume. De combinatie van dit alles zorgt voor een coherente sound die nergens stoort. Een prachtige evenwichtsoefening van Acoustic Energy!

We beginnen met Bruce Springsteen die met “Western Stars” nog eens een sterk album uitbracht. Meer zelfs, het is de eerste keer dat we Springsteen kunnen pruimen. Het laatste nummer ‘Moonlight Hotel’ is wellicht het mooiste en door de AE500 klinkt het euhm wel ja mooi. We worden meegesleept in het nummer en de raspende stem van de oude bard klinkt helder en natuurlijk door de zijdezachte tweeter.

“Remind me Tommorow” van Sharon van Etten is een eclectisch album vol sterke nummers en steengoeie teksten. Het nummer ‘Jupiter 4’ begint dreigend en sleept zich tergend langzaam voort. De Acoustic Energy AE500 schetst een mooi sfeerbeeld maar het is opnieuw de stem die opvalt en voortreffelijk klinkt zonder de s-klanken te benadrukken. Deze luidspreker speelt welgemanierd, beheerst en verfijnd maar zonder te vervelen. Het laag is strak, droog met voldoende body maar het loopt niet al te lang door.

Bill Evans trio met het geweldige ‘Spring is Here’ op het album “Portrait in Jazz” is pianomuziek van de bovenste plank. De Acoustic Energy AE500 legt voldoende gewicht in de aanslag van de toetsen en brengt het nummer geloofwaardig en met de nodige intensiteit. Nergens hebben we het gevoel dat we iets missen en na een tijdje zijn we enkel nog met de muziek bezig. Jazz in al zijn vormen klinkt overigens uitmuntend op de AE500 merken we na verloop van tijd.

Elektronische schoonheid vinden we dan weer op “Echo Earth” van Akasha System. Op een nummer als ‘Hawk Country’ ontbreekt uiteraard wat sublaag maar alle bleeps en samples komen vloeiend de luisterruimte binnen. De soundscapes die Hunter P. Thompson uit zijn computer tovert klinken fris en helder en de tempowisselingen vormen geen probleem voor de AE500. Het ruime stereobeeld en de bijna 3D weergave zijn de kers op de taart.

Single test
Dynamic
Bass reflex