Review Acoustic Energy AE300 bookshelf – Ontspannen weergever

• Compact
  • Plaatsing

• Midden tikkie braaf
  • Geen basmonsters
  • Niet voor grote ruimtes

Prijs: € 750

Deze luidspreker situeert zich aan de rechterkant van wat wij ‘neutraal’ noemen. Een iets warmere luidspreker dus vooral in het middengebied. De tweeter is gelukkig niet zo agressief als die van zijn voorganger. Dit is een ontspannen weergever, niet bijzonder snel maar wel voldoende ritmisch. De ‘flow’ van de muziek zit goed behalve bij complexer werk waar de AE300 het soms wat moeilijk krijgt. Je mag natuurlijk niet verwachten dat je hiermee grote symfonische orkesten zal reproduceren.

De verstaanbaarheid is prima voor deze prijsklasse en zowel het stereobeeld als de sweetspot is breed. Geen stijve nek hier. Imaging is behoorlijk maar uiteraard niet zo precies als onze zes keer duurdere Revels. De AE300 laat goed de kwaliteit van een opname horen maar wordt zelden scherp of onbeluisterbaar. Een slimme en bewuste zet van Acoustic Energy omdat deze luidspreker wellicht met een budget geïntegreerde versterker zal gecombineerd worden. En die durven nogal eens bijten. De AE300 heeft een eerder rond geluid dat mits een passende versterking voldoende detail doorlaat. Zijn grootste troef is de emotionele geladenheid die hij uit muziek puurt. Dat is zijn raison d’être.

Op “If you leave” van Bony Man horen we onmiddellijk dat breed en stabiel stereobeeld. Zijn nieuwe album ‘Cinnamon Fields’ is bloedmooi en op de AE300 wordt de stem van de Ijslandse Guolaugur Jon Arnason iets meer naar voor geprojecteerd. De instrumentatie ondersteunt de vocals van op de achterbank. We worden geraakt door zijn bijzonder stemgeluid en zitten helemaal in de muziek. De AE300 zorgt ervoor dat we de laptop aan de kant leggen en helemaal opgaan in de muziek. Geen evidentie.

“I wanna feel happy” van Rosie Carney van op haar gelijknamige album laat een luidspreker in balans horen. Het sublaag loopt verrassend lang en mooi door. Er is niet zoveel punch maar het laag is gelukkig niet artificieel opgeblazen. Opnieuw raakt de AE300 de juiste snaar en behoudt hij onze aandacht.

‘While my heart is still beating’ van Roxy Music toont dat de AE300 een degelijke opname waardeert. We horen voldoende details en de song stuwt lekker voort. Dit is niet de meest dynamische speaker maar het is de algehele balans die telkens weer overtuigt. Er is ook een voldoende fun factor aanwezig. Bryan Ferry’s stem zweeft over de instrumenten heen waarbij de percussie en de houtblokken duidelijk hoorbaar zijn zonder teveel aandacht op zichzelf te vestigen. Draaien we de volumeknop wat verder open dan blijft de AE300 stabiel en verkrampt hij niet.

Momma met “Household Name” is energieke rock met goeie teksten en het is muziek die goed gaat op de AE300. Het tempo van de songs wordt goed aangehouden en de muziek klinkt een beetje ‘vuil’ zoals het bedoeld is. Opnieuw genieten we meer wanneer we de het volume hoger zetten. Dit lijkt wel muziek uit de jaren 90. Ongecompliceerd, fun maar met bakken kwaliteit en spelplezier.

Bill Laswell is een gerenommeerd en gerespecteerd bassist maar wellicht heeft u hem nog nooit gehoord zoals op ‘Oscillations’ uit 1996. In samenwerking met DJ Ninj ontstaat er een heus drum and bass album dat vijfentwintig jaar na dato nog steeds tijdloos klinkt. Hier krijgt de AE300 het moeilijk. De diepe bassen komen niet helemaal door (logisch) maar de AE300 heeft ook moeite om de snelle beats en effecten bij te houden. De AE300 doet zijn best maar dit is duidelijk niet de muziek die de makers voor ogen hadden. Daarvoor is de mid-driver echt te klein. Het ontbreekt hier wat aan focus en precisie.

Klonken ook geweldig op de AE300: Taylor Swift, Kurt Vile, This is the kit, Shapeshifter, Fenne Lily, Will Graefe, Mallrat, Drakeo the rapper, Renee Reed en Bill Callahan.

Single test
Dynamisch