Home Review 1001 albums die je gehoord moet hebben

Review 1001 albums die je gehoord moet hebben

5

Prijs: € 19,95

1001 albums die je gehoord moet hebben

Dat boeken en muziek hand in hand gaan, daar hebben we goede ervaringen mee. Muziek die over boeken gaat, kennen wij geen voorbeelden van. Maar boeken die over muziek gaan, dat dan weer wel. Van de uitgever Libero ontvingen wij de herzien en bijgewerkte uitgave van ‘1001 albums die je gehoord moet hebben’.

Het boek is groot. Nou ja, groot. Voornamelijk dik en zwaar. Een beetje zoals een Amerikaan die een hamburger verslaving heeft. In dit geval een goed punt. Laten we daar vooral mee beginnen. Want als wij het boek even snel doorbladeren, staan wij er werkelijk van te kijken hoeveel muziek er  in het boek besproken wordt. In het begin van het boek vinden we het voorwoord en een lijst van alle muziekredacteurs die aan het boek hebben meegewerkt. Voor de duidelijkheid, dit zijn redacteurs van over de hele wereld. Grote namen die schrijven voor nog grotere bladen of kranten.

Maar ook onze eigen Tom Engelshoven. Tom schrijft voor het muziekblad Oor. Een zwaar gewicht dus! Tom mocht voor de Hollandse editie 10 Nederlandse en 4 Belgische albums aandragen. Dat lijkt misschien een hoop, maar probeert u het eens. 14 albums toevoegen, die waardig zijn om de Nederlandse en Belgische muziek te vertegenwoordigen.

Tom vertelt dat sommige van zijn keuzes een tijdvak belichamen, terwijl andere keuzes juist een genre vertegenwoordigen. Waar moeten wij dan aan denken qua Neerlands trots? Boudewijn de Groot, K’s Choice, Ossdorp Posse, Anouk en nog 10 andere.

Het boek zelf is opgedeeld in jaren (lees: de jaren 50, 60, 70 etc.). De albums die besproken worden, moeten wel bijzonder zijn. Zo kunnen ze van grote invloed zijn geweest, of hebben ze een stroming teweeg gebracht, of het is een eerbetoon op zichzelf. Zo vinden we in de jaren 50 bijvoorbeeld Fats Domino This is Fats, maar ook Sabu – Palo Congo, welke is uitgebracht op het Blue Note label.

De albums hebben een foto van de cover en tracklist. Er wordt inhoudelijk gesproken over de muziek en over de artiest en band. En wat heel fijn is, de auteur vertelt en legt soms uit waar u op kunt letten in de muziek. Of wat er misschien minder briljant is gedaan. De jaren 70 en 80 omvatten de meeste muziek. Wij denken dat het onder meer te maken heeft met de hoeveelheid drugs en alcohol die in die periode genuttigd werd door artiesten. Want als we eerlijk zijn, werd vrijwel alle goede muziek destijds onder invloed gemaakt. Al is dit slechts een theorie. Maar we komen inderdaad veel fantastische muziek tegen. Joni Mitchell – Blue, Neil Young – Harvest, Bob Marley and The Wailers – Catch a fire. Wij zouden maar al te graag toelichten waarom de muziek zo goed is, maar dan ontnemen wij u het luister avontuur.

Het allerlaatste album dat besproken wordt is van Sleater Kinney – No citis To love. Dit album stamt uit 2015 en mag het boek waardig afsluiten.

The BIG why?

Nu rijst natuurlijk de grote vraag: waarom? Waarom zou ik/wij/u het boek lezen of aanschaffen? Dat vroegen wij ons ook af. Als wij kijken naar de muziekliefhebber, zowel de beginner als de ervaren luisteraar, dan is een kaart of een leidraad in ‘het avontuur dat muziek heet’ erg handig. Het boek geeft waardevolle informatie en prachtige titels om toe te voegen aan een collectie. Een beginner zou heel makkelijk van achter naar voor kunnen werken. Begin bij de muziek die iets eigentijdser is. Pak daar het wereld wijde web, Spotify of Tidal bij en er kan gestart worden.

Bevalt de muziek, dan rest de keuze: op welke drager komt de muziek het meest tot zijn recht? Streaming, cd of misschien vinyl? De meer ervaren luisteraar kan het als een soort naslagwerk gebruiken, of juist om die laatste pareltjes te vinden. Behoort u tot deze groep, dan zal u waarschijnlijk voorin het boek beginnen.