Home Primare DVD30

Primare DVD30

0

Primare is een Zweeds merk dat zich in de hogere regionen van de hifi beweegt; de instapset, bestaande uit een D20 cd-speler en I20 versterker, kost al gauw ?3000 als daar een bijpassende set luidsprekers bij wordt gezocht. Het is echter geen onredelijke prijs als er wordt gekeken naar de afwerking, het oog voor detail en de inhoud van de componenten.

Primare heeft zijn ontwerp behoorlijk omgegooid met de nieuwe serie.

De Primare DVD30 speelt alle hedendaagse formaten af: cd, SACD en dvd-audio en -video. Het maakt hierbij niet uit of u er een voorgeperste of een gekopieerde cd in doet. Achterop de Primare is voor het audiogedeelte een meerdere kanaals en een stereo-uitgang te vinden. Als u de stereo-uitgang wilt gebruiken, is het noodzakelijk de 2-kanaals downsampling aan te zetten in het menu voor de juiste weergave van dvd-audio en SACD.
Voor digitale doorsluizing vindt u: een optische uitgang, een coaxiale uitgang en een XLR optie.
Op videogebied is de DVD30 bijzonder uitgebreid. U vindt 2 component uitgangen die progressive scan voor NTSC en PAL bieden. Daarnaast biedt de speler: een scart, svhs en een composiet uitgang.
Al met al biedt de Primare veel aansluitmogelijkheden en is de speler uitermate divers inzetbaar. Dat zit dus wel goed, maar hoe klinkt de Primare DVD30?

Soepel karakter in SACD-modus
De Primare doet uitermate soepel aan tijdens de weergave van een ‘super-audio-plaatje’. De SA-versie van Pink Floyd’s ‘The dark side of the moon’ klinkt heerlijk rustig, gefundeerd en met het welbekende Primare overwicht.
De zangeres die in nummer 5, ‘the great gig in the sky’ aan het woord gelaten wordt, klinkt zeer natuurlijk en ruimtelijk. De stem heeft diepte en doortekening. Daardoor heeft u als luisteraar veel meer het idee dat u naar een zangers aan het luisteren bent en niet naar een plaatje in de cd-speler.
Tijdens het nummer ‘money’ komen de ritmische kanten van de speler naar boven. De strakheid gecombineerd met de luchtige eigenschappen van het medium maakt het luisteren naar dit plaatje een belevenis.

U vindt nagenoeg alle uitgangen op de DVD30

Het klassieke vioolplaatje van Turtle-records, gecomponeerd door Sandrine Cantoreggi, klinkt over de Primare uiterst intrigerend. De natuurlijkheid en de souplesse van SACD zorgen voor meer betrokkenheid dan in cd-modus, waar de viool van tijd tot tijd scherp en onnatuurlijk aan doet. Met name op de DVD30…

Cd-modus mist fundament
Of het door de DAC of de schakelvoeding komt, blijft de vraag, maar de Primare komt in cd-modus verre van autoritair en gewichtig over. Het laag- en midden/laaggebied doet kaal en saai aan. Door het gedeeltelijk ontbreken van een fundament, mist de DVD30 een stuk diepte, waardoor u, in verhouding tot de SACD-modus, naar een relatief plat beeld tussen de luidsprekers aan het luisteren bent. Het klassieke vioolstuk dat op SACD zo rijk en gewichtig klonk, mist diepte en finesse. De Primare weet eigenlijk geen raad met de uithalen die de violiste maakt en vervalt daardoor van tijd tot tijd in scherpte. Jammer. Het ‘fundamentprobleem’ waar dit aan ten grondslag ligt, uit zich met name bij rustige, vocale passages waar het midden-/laaggebied erg belangrijk is voor de warmte. Sarah McLachlan klinkt bijvoorbeeld te droog, dun en kil. Wordt de DVD30 echter op een dac aangesloten, in dit geval een X24/96 van Musical Fidelity, dan klinkt de speler rijk, open en gewichtig. Het loopwerk en de digitale uitgang van de Primare zijn namelijk meer dan prima in orde.

Fantastisch beeld
Een onderdeel, naast SACD-weergave, waar de Primare op uitblinkt is het dvd-onderdeel. Het beeld dat de Primare produceert is zeer levendig van kleur en het staat als een huis. Films lopen heerlijk soepel, waardoor u als kijker rustig kunt zetelen en ontspannen bij het kijken van een film.
Het contrast is bij de dvd30 prachtig in balans, waardoor de kleinste kleurverschillen goed te zien zijn. Zelfs in het zwartgebied gaat de Primare niet de fout in, terwijl dit bij de meeste spelers nog steeds een valkuil blijkt te zijn.

Mooi design en degelijkheid: daar staat Primare wel voor.

Er is uiteraard een groot verschil tussen de 4 video-uitgangen te zien. De composiet laat bij de Primare duidelijk zien dat het ‘bottom-range’ is; de kleuren doen onrustig en vaag aan. Het verschil tussen de scart- en composietuitgang is hierdoor goed te zien; de scart zet een veel rustiger en beter doortekend beeld neer. Het verschil tussen scart en component is op dit gebied minder goed te merken, tenminste op een doorsnee tv. progressive scan is echter geen overbodige luxe in deze tijd van snelle aktiefilms.

De Primare DVD30 is een alleseter die met name uitblinkt in beeld en SACD-weergave. Cd-modus is wat aan de kale kant, waardoor het geheel dun en ‘onaf’ aan doet. Als u in het bezit bent van een degelijke DAC, kan ik de speler van harte als alleseter aanraden, aangezien het loopwerk en de digitale uitgang van zeer degelijke kwaliteit zijn. De speler zal dan een werkelijk alles-in-één pakket zijn, aangezien dan ook de cd-weergave op niveau is.

×