• Fijn geschreven
  • Single bijgevoegd

• Geen....
  • Wellicht dat het in het Engels geschreven is.

Prijs: € 32,50

Passion for Vinyl - Part II

Vijf jaar geleden kwam het eerste deel uit: Passion for Vinyl. Geschreven door Robert Haagsma. Destijds een boek waarin onder meer de vraag werd gesteld hoe vinyl zich gaat ontwikkelen. In deel twee weet hij het wel: het is geen hype. Vandaar dat deze editie talloze liefhebbers en sleutelfiguren uit de markt aan het woord laat. Een bijzonder interessante en leerzame selectie kunnen we wel stellen!

Passion for Vinyl Part II viert vinyl. Vinyl-fanaten weten wel waar het bij dit medium om draait: beleving. Al claimen sommigen ook dat het beter klinkt. Maar daar gaat het niet om in dit boek. De diverse artiesten, verzamelaars, eigenaren van perserijen gaan niet zozeer in op de klank. Het gaat vooral om hoe de passie voor muziek is begonnen. En hoe ze muziek beleven. De geur van vinyl. Het genieten van het art-work. En de gekte die met verzamelen gepaard gaat.

De interviews zijn bijzonder goed gedaan, moeten we zeggen. Niet alleen is de selectie van artiesten interessant – onze grote held Steven Wilson komt aan het woord, net als Mandy Parnell: een intessante Mastering Engineer en bijvoorbeeld John Grado – de schrijfwijze (Engels) is los en meeslepend. Haagsma is overduidelijk een schrijver die weet waar hij het over heeft én het onderwerp en de mensen interessant vindt.

Ook bijzonder goed gedaan, is het boek zelf. Het papier is hoge kwaliteit, de vormgeving is speels én… er zit een single bij uit de nieuwe Studio van Record Industry: Artone Records. Passion for Vinyl komt namelijk ongeveer op hetzelfde moment uit waarop de nieuwe, compleet analoge studio, bij Record Industry klaar is voor de start. Deze studio kan direct naar een snijtafel opnemen; toch bijzonder.

Nu we het toch even over techniek hebben: voor de techneuten zitten er ook interessante verhalen in. Allereerst een interview met de Zwitserse specialist op gebied van snijtafels: Flo Kaufmann. Deze man heeft onder meer de tafels bij Record Industry gereviseerd.

Tevens staat er een verhaal over de geschiedenis van Record Industry en Brooklyn Phono in. En wat te denken van Lucy Launder en Miles Showell van Abbey Road. Die gaan ook even in op half speed cutting. Geen nieuwe techniek, maar wel interessant, omdat er nu enkele releases uit zijn gekomen die op halve snelheid gesneden zijn. Dat moet de dynamiek en hooggebied ten goede komen.

Nu hebben we het nog niet gehad over de talloze specialistische vinylwinkels of artiesten die over hun verzamelingen praten. Het is ook te veel om zo op te noemen.