Pass Labs X2.5

Pass Labs is een Amerikaans high-end bedrijf dat onder leiding staat van Nelson Pass. Het merk heeft al vele gerenomeerde versterkers gemaakt die alle gebruik maken van de gepatenteerde supersymmetry-techniek. Een techniek die, zoals de naam het al zegt, er voor zorgt dat de versterker volledig symmetrisch opgebouwd is door onder andere exact dezelfde onderdelen te gebruiken en een gebalanceerde circuit op te stellen. Nu klinkt dit vrij logisch, maar Nelson Pass neemt dit zeer serieus en daardoor is Pass Labs geen hifi, maar High-end.

Een deel van het prachtige front van de Passlabs X2.5 voorversterker

Er zijn merken in de hifiwereld die goed zijn in het neerzetten van een schoon geluid. Er zijn ook merken die zich richten op detail, of energie. Maar als je voor het eerst met High-end in aanraking komt, merk je dat zo’n merk zich daar helemaal niet mee bezig houdt. Het gaat ze natuurlijk wel om een schoon geluid, of detailreproductie, maat het gaat vooral om één ding: muziek maken. En daar is de Pass Labs erg goed in. De Pass klinkt prachtig in balans. Het milde, open hoog glijd mooi over in het transparante middengebied dat op zijn beurt prachtig aansluit op het gefundeerde, strakke laag. Wat met name opvalt aan de Pass X2.5 is de energie die de voorversterker neer zet. Alles klinkt heerlijk enthousiast en daardoor nooit saai. Of u nu Bach, Massive Attack, Sarah McLachlan of Tiesto draait, het maakt de X2.5 niets uit; alles wordt met enthousiasme in de context geplaatst.

Realisme
Muziek is natuurlijk meer dan een samen-stelsel van losse tonen. Muziek draait om emotie, diepgang, coherentie, en sfeer. Wil een stuk elektronica dit goed neerzetten, dan moet de bouwer van goeden huize komen. De Pass X2.5 lijkt zo goed als afwezig in het geheel. En dit is absoluut niet negatief bedoeld. De voorversterker zet de muziek zo heerlijk luchtig en open neer dat het net is alsof de band zelf in de kamer staat te spelen. Beth Gibbons, de zangers van Portishead, wordt krachtig, vol en driedimensionaal neergezet. Haar stem heeft lekker veel body waardoor ze erg aanwezig over komt. Dit gaat echter niet ten koste van de band die achter haar speelt. De gitaar wordt zeer precies geplaatst en is goed te volgen. Ditzelfde geldt voor de drums die mooi linksachter wordt geplaatst.

De energie die de Pass ten toon spreidt is goed te horen bij Blauwe Ruis van Blof. De rustige stukken, afgewisseld met de meer ‘up-beat’ gedeeltes, worden dynamisch maar

Minimalisme in zijn puurste vorm: geen onderdeel teveel!

gecontroleerd neergezet. Het geheel vervalt niet in één grote ruis, als de band besluit een wilde passage neer te zetten. Dit komt de nummers erg ten goede.

Over de focussering valt niet veel te zeggen behalve dat het perfect is. De stem van Pascal komt mooi helder over en wordt als een standbeeld zo stabiel tussen de luidsprekers geplaatst. Instrumenten worden in proportie geprojecteerd en niet kamerbreed, zoals sommige versterkers dat nog wel eens willen doen. In diepteprojectie is de Pass erg sterk. Voor het eerst had ik het gevoel dat een lichaam naast breedte ook diepte had. Elke stem wordt prachtig rond neergezet, waardoor het stereobeeld beangstigend realistisch over komt.

De bediening
Hoe minder knopjes hoe beter zal het motto hoogstwaarschijnlijk zijn geweest. Dat gaat in veel gevallen wel op, maar niet bij een afstandsbediening. Doordat Pass Labs slechts vier knopjes op de afstandsbediening heeft geplaatst is de functionaliteit grotendeels verloren gegaan. Wilt u naar de input, dan drukt u, afhankelijk van waar u in het

Genoeg aansluitingen op deze X2.5!
Genoeg aansluitingen op deze X2.5!

menu zit, eerst naar rechts en daar kiest u de input met naar boven of naar beneden. Het nadeel: als u dan even snel het volume wilt regelen, dan moet u eerst weer terug naar ‘volume’ en dan kunt u de 2.5 harder op zachter zetten. Erg onhandig.

De Pass Labs X2.5 is een meesterwerk. De voorversterker heeft een heerlijk luchtig en mild karakter, maar weet de luisteraar wel continu te boeien door een heerlijk doortekend en gefundeerd klankbeeld neer te zetten. Het stereobeeld is prachtig open en driedimensionaal. En dat draagt natuurlijk enorm bij aan het realisme in muziekweergave.De Pass is een absolute aanrader voor degene die realisme in de woonkamer wil halen.