Home Olive Opus No.4

Olive Opus No.4

18

 

In de streaming audio wereld zijn eigenlijk twee kampen: de betaalbare clients voor de ?algemene? liefhebber en de prijzige oplossingen die bedoeld zijn voor audiofielen. Maar is er technisch wel zo veel verschil tussen deze twee werelden?

De Opus No4. van Olive ziet er leuk uit, maar in praktijk werkt hij niet lekker door het te kleine display.

Olive Рafgeleid van Oliver, de oprichter van het Amerikaans bedrijf Рis ̩̩n van de merken dat zich richt op de consument die meer wil dan het gemiddelde. Met een introductieprijs van rond de 1800 euro, is hij ruim zeven keer zo duur als een Squeezebox Classic 3. Nu is deze speler voor ongeveer 1000 euro op te pikken. En dat kan hem erg interessant maken! Wij gaan eens kijken wat voor vlees u in de kuip haalt met een Opus No.4.

Technisch inferieur
Goed, 1000 euro is nog steeds een heleboel geld. Maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de speler te duur is. Sommige producten zijn zo speciaal, dat het simpelweg niet uit maakt. Kijk bijvoorbeeld naar de Linn DS-lijn. Fantastische spullen. Helaas, we gaan alvast verklappen dat dit bij de Olive Opus No.4 zeker niet het geval is…
We hebben de Opus No.4 opgenomen in ons testsysteem: een Van Medevoort MA350, Lentus Audio Duo luidsprekers en een V-Dac (met Best of Two Worlds solution). De bekabeling is van Art Speak (Silver 2) en Van Medevoort (Q-lijn). De gehele energievoorziening is gescheiden (aparte groepen) en gefilterd (PFM2). We hebben tijdens de test zowel analoog geluisterd als via de digitale output naar de V-Dac. De muziek is allemaal in FLAC.

Gebruiksgemak

Leuk afgewerkt hoor… maar het kleine display is echt de Achilleshiel van de Olive. Jammer genoeg maakt de web-interface het niet goed. En de geluidskwaliteit ook niet… die is ondermaats voor zo’n duur apparaat.

Wie de Opus voor het eerst gebruikt, zal opvallen dat het schermpje ? touchscreen ? niet al te groot is. Dat hoeft geen probleem te zijn als de tekstgrootte in te stellen is. Dat is helaas niet het geval. Wij hebben het in ieder geval niet kunnen vinden. Het resultaat is dat wij het display niet meer kunnen aflezen vanaf de bank die op ongeveer 2,5 meter staat. Het is daardoor onmogelijk om door de collectie heen te lopen vanaf de bank. Erg jammer en bijzonder onhandig! Er zijn apparaten die dat veel beter geregeld hebben…
Eén ding wat Olive wel heeft begrepen, is het rippen van cd?s en het indelen van collecties. Grappig is bijvoorbeeld dat elk genre zijn eigen kleur heeft. Ook deelt de Olive de collecties automatisch in als u de bestanden naar de Olive kopieert. Het had wel wat sneller gemogen. Wij halen 8 tot 10 MB/s vanaf onze NAS (Synology DS508) wat erop duidt dat de Olive over een 100 Mbit-poort beschikt. Het kan ook draadloos, maar dat gaat nog trager, aangezien er een wireless-G kaart in zit die theoretisch 54 Mbit, of 6,5 MB/s haalt.

 

Jitteren!

Oei, oei, oei! Hoe durft Olive deze C-Media chip te gebruiken in een high-end streamer? Een 8-kanaals geïntegreerde oplossing voor pc-moederborden – CMI8658 – in een stereo streamer. Foei!

Goed, het overzetten van muziek gaat prima, maar de bediening is niet best. Hoe staat het met de geluidskwaliteit? We spelen ? ook buiten tests – veel met de Squeezebox Classic 3. Het is gemakkelijk, klinkt prima via de V-Dac, en het zorgt er ook nog voor dat je eens andere muziek luistert. Tijdens het luisteren naar de Olive valt op dat dynamiek veelal afwezig is, dat de s-klanken hard zijn (via de dac) en dat het geluidsbeeld vrij vlak is. Via de analoge uitgang zijn de s-klanken minder fel, maar de keerzijde is dat alle emotie uit de muziek is. Het klinkt echt gortdroog. Mede door de symptomen hebben we het idee dat de dac in de Olive behoorlijk staat te jitteren. Dat is behoorlijk vreemd voor een apparaat van 1800 euro (goed, nu 1000 euro), want de Squeezebox heeft er veel minder last van naar ons idee. En dat zorgt ervoor dat de Squeezebox een stuk prettiger klinkt dan de Olive… en dat voor een fractie van de prijs!

Geheimen?

De achterzijde met alle aansluitingen: iets wat wél goed geregeld is…

We willen, zeker nadat we zo teleurgesteld waren over de geluidskwaliteit van het apparaat, weten wat Olive onder de kap heeft gedaan en welke chips ze gebruiken. Maar helaas: het is onmogelijk het apparaat te openen! Achterop zijn borgschroeven ? of iets dergelijks ? gebruikt. Dat wekt bij ons alleen maar meer argwaan. We zijn op zoek gegaan naar foto?s van de binnenzijde. En wat blijkt: Olive gebruikt de spotgoedkope C-Media CMI8658. Een 8-kanaals chip – waarom 8 kanalen in een stereo apparaat?? – met dac / adc en versterkerfunctie (opamps zitten ingebouwd in deze chip). De C-Media oplossing vinden we onder meer terug op moederborden als geïntegreerde audiochip. Ongelooflijk dat Olive dit in een 1800-euro product durft te gebruiken! Hoewel C-Media het een high-end chip noemt, zult u begrijpen dat een chip die voor onboard audio nooit echt goed kan klinken. Goed, hij meet waarschijnlijk prima op gebied van crosstalk en ruisvloer, mede door ondersteuning voor 24bit / 192KHz, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de jitterwaarden en muzikaliteit in orde zijn!

Remote access?

Grappig, die olijfgroene knopjes. Jammer dat de afstandsbediening vrijwel nutteloos is vanwege het te kleine display op de Olive zelf.

We hopen oprecht dat er iets w̩l goed is aan de Olive, maar hoe goed we ook zoeken, we kunnen niets vinden. Tijdens het testen merken we dat de afstandsbediening soms vaag doet Рook na een firmware update -, dat het apparaat soms aangaat Рook na de firmware update -, en dat de Olive soms ineens heel traag reageert. Wellicht vanwege het inladen van lijsten, maar toch: vreemde zaken.
En dan komen we bij de web-interface. De Maestro GUI die u via de browser kunt benaderen via http://xx.x.x.xx:8163/maestro.php. Oftewel: poort 8163. Waarom niet gewoon poort 80, zodat u niet een poort hoeft in te geven in de browser? En waarom heeft Olive niet voor index.html of index.php gekozen, zodat u niet ook nog /maestro.php eracher hoeft te tikken, maar gewoon het ip-nummer kunt ingeven? Alles rammelt gewoon aan dit product. Ongelooflijk.
Maar goed, de interface. Wat kunt u doen? Nou, weinig. Gewoon een nummertje starten en wat tags aanpassen. Dat is het. Geen compleet overzicht van alle settings die mogelijk zijn, maar een slap aftreksel van de afspeelmogelijkheden en een mager bestandsbeheer. Volgens ons weet Olive gewoon niet echt waar ze mee bezig zijn.

Conclusie
We zijn echt niet te spreken over de Olive Opus No.4. Het is een apparaat dat leuk oogt, maar onder de kap is het een zootje. De componenten die Olive gebruikt zijn schandalig, het gebruiksgemak is om te janken en de web-interface is een lachertje. En dat voor een prijs waarvoor u heel wat mag verwachten. Bij introductie 1800 euro! Nu 1000 euro, maar dat is nog steeds ruim 700 euro te veel. En al was de Olive 300 euro, dan zouden we nog blind voor een Squeezebox gaan.

18 REACTIES

    • Beste Bles,

      Het doet me goed om te horen dat Olive de support serieus neemt. Bedrijven die dat doen, zullen zeker laten zien dat ze de lange adem hebben. Een apparaat is vandaag de dag niet alleen hardware, maar voornamelijk software. Het gaat tegenwoordig grotendeels om gebruiksgemak. Toen ik de Olive testte was dat nog erg matig. Het is ook goed te horen dat scrollen door 2000+ albums vlot gaat. Dank voor die aanvulling.
      We zijn het blijkbaar eens over de analoge output. Ik vond de digitale ook niet ‘je van het’: gelijk aan een Squeezebox. Maar wellicht is dat ook dac-afhankelijk. Er zijn nog wat spelers waarmee je kan rippen: Hifidelio en Dune schieten mij nu te binnen. Maar, hoewel de Dune wel goed is, is het geen echt hifi-product. Al is het maar vanwege de fan die te hard zijn werk doet.

  1. Beste Jaap

    Ben in het bezit van de Olive Opus 4 , ook voor 1000 euro gekocht met 2 TB harddisck . Het annaloge gedeelte van de Opus 4 vindt ik ook niet echt geweldig . Maar moet toch wel even wat vertellen over het digitale gedeelte . Ik speel de Opus 4 over de DAC van een Tag Mclaren av30r av processor voorversterker . Heb ook een CD/DVD loopwerk van Tag Mclaren en wel de DVD 32 FLR . De Opus 4 doet toch niet echt onder voor de Tag Mclaren dvd 32 FLR , die toch 5x zo duur is geweest als de Olive [zegt misschien ook niet alles , maar toch …..]. Toen ik de Olive Opus 4 net had was ik ook niet te spreken over de bediening enz enz .Maar nu ik hem bedien met mijn Ipad ben ik toch zeer te spreken over de Olive . Er zitten nu 2300 albums in de Olive Opus 4 en het zoeken naar een album of artiest gaat nu razend snel met de Ipad . En ook het rippen van een cd met een Olive is natuurlijk erg handig , volgens mij zijn Meridian Sooloos en Olive de enige dit zo doen. [ alleen is de Sooloos wel weer veel duurder als de Olive ] . Dus als je veeeel CD,s hebt en een goede DAC en natuurlijk een Ipad , dan is er niets mis met deze Olive . Dat wilde ik toch nog wel even kwijt !
    Groet Bles

  2. Dag Jaap,

    Jammer dat er zo weinig gaatjes in je agenda zitten, tenminste, ik mocht je nog niet de hand drukken. Inmiddels is het wel weer wat opgeschoten met de audiofiel leut te mijnent, want ik kan nu mijn driewerf gepimpte DacMagic aan de kant schuiven. Na wat simpele ingrepen klinkt de interne dac toch net een stukkie beter (dwz ruimtelijker, organischer, completer. Ik ben geen recensent, dus mijn bewoordingen zijn er mogelijk naast)

    Dat is dus deze (oei oei):

    Kom toch gerust eens luisteren!

    • Dag Marc,

      Het spijt me dat ik nog geen contact heb opgenomen. Een combinatie van drukte (kijk naar de website) en gewoon vergeten. Aangezien het niet minder druk wordt, durf ik geen beloftes te doen. Ik vind het wel leuk om te horen dat je nog steeds bezig bent met modden aan de Opus. Blijkbaar heeft het apparaat aardig wat potentie.
      Succes met je project!

      Het plaatje is wel heel erg klein overigens. Wat zou ik er aan moeten zien?

    • Beste Ron,

      Daar ben ik me van bewust. Ik heb tijdens de Hifi-show in het AZ-stadion ook even een blik geworpen op de Olive-streamers. Met name het high-end model met het grote scherm lijkt me een test waard. De kleinere versie met klein scherm blijf ik onhandig vinden. De nieuwe HD schijnt goed te presteren. Ik ga Audiac eens benaderen voor wat samples.
      Dank je voor de tip!

      Vr. Groet,

      Jaap Veenstra

  3. Met niet-technisch bedoel ik dat het geen meetbare invloed heeft op de audio. M.a.w. mijn Olive meet hetzelfde als die u gezien hebt of Vi FI (wiens recensie ik niet gezien heb overigens).

    Leuk als u langskomt, en dan mag u gerust een SB met aparte voeding meenemen. Een NAS met Twonky is voorradig, en er staan een aantal dezelfde flac-files op als op mijn Opus.

    vriendelijke groet,
    Marc

  4. Geachte heer Veenstra

    Dat u het appraraat niet zelf hebt geopend maak ik op uit deze zinnen uit uw recensie:

    Maar helaas: het is onmogelijk het apparaat te openen! Achterop zijn borgschroeven ? of iets dergelijks ? gebruikt. Dat wekt bij ons alleen maar meer argwaan. We zijn op zoek gegaan naar foto?s van de binnenzijde. En wat blijkt: Olive gebruikt de spotgoedkope C-Media CMI8658

    Ook de getoonde foto duidt daar op, want die heb ik gemaakt. Mocht u zelf het apparaat hebben geopend en een foto van de geluids-chip hebben kunnen maken, dan zou daarop géén zwart kabeltje met zijn schaduw zichtbaar zijn geweest. Dat zit namelijk niet oorspronkelijk in de Opus No. 4. Het maakt deel uit van een niet-technische aanpassing.

    U geeft zelf aan dat de Dacmagic wat doet aan de inkomende jitter; ik vrees dat die het zo goed doet dat een niet-jitterende bron er weinig tot niets toe doet. Wellicht komt er in de toekomst nog eens iemand langs met een SB. Ik verwacht daar geen wonderen van, zelfs vrees ik dat die niet kan meekomen, dankzij die niet-technische aanpassing.
    U schrijft dat u ook let op die niet-technische kant van de zaak, dus lijkt me dat wel het vermelden waard.

    Ik ben het zeker met u eens dat 1800 euro te veel geld is voor de Opus No. 4. Gelukkig is die nu een stuk goedkoper, zodat de potentiële koper nog wat geld overhoudt voor een mooie externe dac.

    Voor mij kan het geluid dat ik nu heb echt niet meer stuk, en het zal nog een hele toer worden – wellicht zelfs onmogelijk blijken – om een vergelijkbaar genot te persen uit een SB i.c.m. een NAS, of nog erger, een pc.
    Laat staan dat je met zo’n combinatie gemakkelijk kunt omgaan met klassieke muziek.

    Nu zijn dat allemaal maar woorden. Misschien, als u een gaatje heeft, vind u de tijd om bij mij thuis eens te komen luisteren; mijn email-adres heeft u. Dan kan ik u ook wat meer vertellen over dat draadje daar, bij die chip.

    vriendelijke groeten
    Marc

    • U hebt gelijk wat betreft de foto… ik had geen fototoestel bij de hand toen ik het apparaat open had gemaakt. Het is ook niet echt nodig om zelf foto’s te maken, als er prima foto’s elders te gebruiken zijn, toch? Ik wilde meer een bevestiging van mijn vermoedens. Ik kan immers niet iets schrijven en publiceren als ik het niet gecontroleerd heb.
      Wat bedoeld u met de niet-technische aanpassing? Een apparaat ‘hard wiren’ lijkt me vrij technisch.

      Ik sta altijd open voor een bezoekje… Daar kom ik zeker nog op terug.

      Vriendelijke groet,

      Jaap

  5. Verfrissende recensie? Ok, een ander geluid dan je meestal leest, maar alweer tamelijk oppervlakkig, met vooral aandacht voor de buitenkant (ja, de binnenkant komt ook aan bod, maar ik krijg de indruk dat de unit niet is opengeweest – en ik ken maar één apparaat dat open is gegaan en waarvan de foto’s op een forum zijn terug te vinden – de mijne).
    Toen ik de Opus 4 anderhalf jaar geleden kocht was dat om zijn mogelijkheden voor klassieke muziek. Je kunt cd’s inlezen en daarna splitsen of samenvoegen tot composities, zoeken in composities en componisten.
    Dit kan met die gewraakte user interface Maestro.
    Ik houd aardig de markt voor streamers bij, en ik kwam dat nog niet tegen bij de concurrentie – toegegeven, door het lezen van recensies, die meestal juist niet zo ‘diep’ gaan.
    Eerlijk gezegd boeide de geluidskwaliteit van de analoge uitgang me niet zo; immers, een goede DAC eraan, en klaar. Ik heb een DacMagic, en inderdaad, daarmee speelt de Opus 4 wel een ‘stukje’ beter dan bv mijn Marantz SACD 7001KI. En nu helemaal na wat simpele aanpassingen.
    Ik krijg reacties van audiofielen als ‘nooit zulk mooi midden gehoord’, ‘ongekende 3D’, ‘wat een details’, ‘dat een cd zó kan klinken’ en ‘voor het eerst dat streaming mij overtuigt’
    M.a.w. aan het geluid kun je nog van alles doen, maar aan de software niet, niet aan de zoeksnelheid, niet aan de onverstoorbaarheid van het geluid tijdens het editten, etc. Dus vind ik het jammer dat daar zo weinig woorden aan zijn vuil gemaakt.

    Trouwens, het grootste euvel vind ik toch dat de harde schijf niet te vervangen is, voor zover ik weet. Maar daar vinden we wel wat op.

    • Geachte heer Van Munnen,

      Dank u voor de reactie op het artikel. Als ik uw stuk goed begrijp, gelooft u niet dat de Opus is open geweest. Dat is niet helemaal correct… Ik ga geen apparaat open maken van een importeur zonder enig overleg. Dat is namelijk ‘einde carrière’ als daarbij het apparaat beschadigd. En die kans – zoals u zelf ook wel weet – vrij groot bij de Opus. Dat maakt hem ook zo mysterieus. Dus, in overleg is alsnog de kap eraf gegaan. Hoe zou ik anders zo’n statement durven maken over de hardware?
      Alpha Audio richt zich zowel op de technische als de minder technische kant. Aangezien ik bij streaming apparatuur de gebruikerskant nog belangrijker vindt – dat is een mening – heb ik me daar meer op gericht. Wie 2400 cd’s op een harde schijf gooit, wil gemakkelijk kunnen zoeken, taggen, rippen, etc. Ik ben van mening dat de interface van het apparaat dramatisch is. Ook de webinterface kan nog veel aan bijgeschaafd worden. En naar mijn idee zou dat niet moeten mogen bij een apparaat van 1800 euro.
      U geeft zelf ook aan dat de analoge uitgang niet echt goed is. De digitale uitgang valt wel winst mee te behalen. De V-dac is te gevoelig voor jitter, hoorde ik tijdens de test. Ik weet dat de DacMagic aan jitterreductie doet. Die zou daar beter mee moeten kunnen spelen. Gelukkig bevestigt u dat vermoeden. Het zou dus goed kunnen dat uw combinatie prima speelt. Maar moet u zich een voorstellen hoe goed het geluid kan zijn zónder al die jitter! Ik daag u toch eens uit om een Squeezebox met BOTW-voeding te koppelen aan uw DacMagic!

      Vriendelijke groet,

      Jaap Veenstra

  6. Beste Wolfert,

    Hartelijk dank voor je reactie. Ik verbaas me er ook over dat zoveel bladen en websites zo positief zijn over de Olive. Wellicht testen zij niet zoveel netwerkspelers en hebben ze minder referentie? Of wellicht durven ze niet kritisch te zijn… Ik weet het niet. Vi Fi is inderdaad ook erg kritisch geweest. De metingen die zij hebben gedaan, bewijzen naar mijn idee genoeg: de hardware is echt niet best. Ik ken de C-Media chip. Ik test namelijk voor mijn brood ook computerhardware en weet daardoor precies wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van pc-hardware in hifi-producten.
    Over het geluid: meningen verschillen. Ik vind de Olive echt niet spannend klinken. Ik weet ook dat de V-Dac erg bronkritisch is. Teveel jitter en de V-Dac is nergens meer. Een Chord kan daar beter mee overweg. Wellicht een DacMagic ook nog wel.
    Ik hoop dat Olive iets gaat doen aan de hard- en software, want voor dit bedrag mag de consument écht meer kwaliteit verwachten! Goed initiatief, die website!

  7. Dank je voor deze zeer cirtische recentie. Een verfrissend geluid. Het valt op dat deze recentie zoveel critischer is dan vele andere recenties. Sterker nog: de Olive wordt in de algemene pers bejubeld. (uitgezonderd Vi-fi, die ook omtrent de jittering erg critisch was).

    De internationale pers is ten onrechte zo positief: naar meijn meningworden vele van de punten die jij noemt in de internationale pers over het hoofd gezien.

    Ik heb zelfs een speciale website opgericht om te proberen de wensen/klanten/tip etc rondom de Olive te bundelen, en hopelijk te zorgen dat Olive er iets mee doet. (olive.setbb.com)
    Voorlopig reageert Olive 0,0 op directe en indirecte vragen. Heel erg slecht.

    Toch is de Olive geen waardeloos product. Met aangepaste software valt nog heel erg veel te winnen. Het basis platform biedt genoeg mogelijkheden. (Ik deel niet de mening van jou omtrent de geluidskwaliteit: die beoordeel ik zelf als veel positiever).