web analytics

Muzikale Series – De stem – Deel 2

Emoties tot de max

Inhoud

Van een heel andere orde is de Alto Rhapsody van Brahms. We gaan van stemmen zonder instrumenten naar een zangeres, met orkest en koor.

De Alto Rhapsody is een bijzonder stuk. Het is een lang uitgesponnen lied in drie delen. Het is geschreven voor de laagste vrouwenstem, een contra alt en halverwege het stuk komt er een mannenkoor dat haar ondersteund. Dat is een combinatie die niet vaak voorkomt. En Brahms weet het volledig uit te buiten.

Deze uitvoering onder leiding van de Britse dirigent John Elliot Gardiner is een juweel. Gardiner is een dirigent met een liefde voor het koorwerk en dat is altijd hoorbaar in de vele opnamen die hij met zijn Montiverdi Choir heeft gemaakt. Deze opname is technisch niet de meest geavanceerde, maar de muziek doet je dat vergeten.

Nathalie Stutzmann heeft een prachtige diepe alt en ze zingt dit stuk verbluffend. Ik kende haar niet, maar enige speurwerk bracht aan het licht dat ze voornamelijk werkt als dirigent. Het is hoorbaar dat ze heel goed begrijpt wat deze muziek wil zeggen. Iedere noot die ze zingt is raak en precies in verhouding. Haar stem staat volledig in dienst van de muziek. De dramatiek is voelbaar, zonder dat je ooit het gevoel krijgt dat de zangeres zich wil bewijzen en ons wil laten horen welke geweldige uithalen ze kan maken. In het derde deel, als het drama overgaat in een smekend wiegelied, tilt het mannenkoor haar stem op en laat haar drijven op de klanken. Fantastisch! En dan hebben we nog maar het eerste stuk op het album gehoord waar eigenlijk een Brahms symfonie centraal staat.

De hele Brahms serie van Gardiner, duidelijk herkenbaar aan de gerelateerde kunstwerken op de albumhoes, is de moeite waard. Hij omkleedt de Brahms symfonieën met koorwerken van tijdgenoten of muzikale zielsverwanten.

Brahms Symphony 2 – John Eliot Gardiner, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Monteverdi Choir, SDG, 2009

8 reacties

  1. Martijn
    De terminologie om een klank te beschrijven is erg moeilijk, persoons-, belevings- of ervaringsafhankelijk.
    In Uw omschrijving kom je er weer wat dichterbij.
    Een nadere omschrijving van een “warme klank”, mooi.
    Kunt U van de genoemde opnames ook de CD-nummers weergeven?

    Wat betekent ‘adaptive bit-rate’ bij Primephonic?.

    gegroet Toon Bressers

    1. Beste Toon,

      Op Qobuz worden de catalogusnummers van de albums niet meegeleverd met de informatie, helaas. Ik heb zelf mijn cds al lange tijd geleden gedigitaliseerd, waardoor ik deze ook niet meer bij de hand heb om het op te zoeken.

      T.a.v. van je vraag over Primephonic. Dat weet ik niet, ik ben geen Primephonic gebruiker. Ik heb even op hun website gekeken en ik zie dat zij twee abonnementen hebben, waarbij de goedkoopste een MP3 stream is. Ik vermoed dat ze bedoelen dat de MP3s een variabele bitrate hebben. Dat is een methode waarmee muziek als MP3 opgeslagen wordt.

      Als je Primephonic gebruikt zou ik denk ik de voorkeur geven aan cd kwaliteit in plaats van MP3s. Voor cd kwaliteit (en beter) is hun duurdere abonnement nodig.

        1. Dank je voor de aanvulling.

          Het geeft wel een beetje aan dat streaming nog in de kinderschoenen staat. Als niets vermoedende gebruiker word je geconfronteerd met “IT taal” waarvan je denkt ‘wat moet ik ermee’.

          Om de vraag van Toon te beantwoorden: als je thuis een goede verbinding hebt zal je meestal de beste kwaliteit krijgen. Als je onderweg via je telefoon luistert en de verbinding is wat krap, dan schakelt Primephonic automatisch naar een lagere kwaliteit audio, zodat je de muziek kan blijven luisteren.

  2. Compliment Martijn. Jouw bespreking stimuleert om deze minder voor de hand liggende muziek te verkennen.

    Graag wijs ik jou en de lezers op de prachtige podcast van J.E. Gardiner over Monteverdi en zijn tijdgenoten.

    “Across eight episodes, with the help of specially recorded musical illustrations and a handpicked team of experts, Gardiner guides listeners through an in-depth investigation into the development of the early-modern mind.

    All eight episodes in the series are now available – listen on our website

    https://monteverdi.co.uk/monteverdi-constellation-podcast-series or use the links on the website to streamingplatforms”.

    1. Dank je Hank. Stay tuned, want in maart bespreek ik twee niet heel erg voor de hand liggende albums, vooral omdat er iets nieuws bij zit wat nog uit moet komen.

      Dank je voor de podcast link, die ga ik zeker luisteren.

Geef een antwoord