web analytics

Multitest: zeven excellente audio streamers

Prijs: € Wisselend

Klasse van 1000 en meer: OPPO UDP-205

De OPPO UDP-205 is de high-end topspeler van het Chineese OPPO. Net als de UDP-203 betreft het een getalenteerde alleseter. 4K weergave HDR, 3D, ultra HD upscaling, DTS:X, Dolby Atmos; dit is de speler voor de film- en muziekliefhebber die echt de allerlaatste technische ontwikkelingen in huis wil halen.

Uiteraard ondersteunt de 205, net als zijn kleinere broertje, zo ongeveer alle bestaande digitale audioformaten tot DSD 4x. Er is zelfs een loopwerk ingebouwd waarmee alle in huis aanwezige zilveren schijfjes kunnen worden afgespeeld. Deze UDP-205 kan dus in een keer alle digitale bronnen vervangen. En dit zien we als zeer valide koopargument.

Optisch oogt de 205 er strak en minimalistisch. Slechts een handjevol aan bedieningstoetsen, een ruim informatiedisplay en een welhaast verborgen lademechanisme. Tot onze spijt is de OPPO slechts in het zwart leverbaar. Nu is het een feit dat zwart nog steeds de meest verkochte kleur is, maar we hadden een frisse zilveren verschijning wel welkom gevonden. Maar optiek en hometheater eigenschappen zijn voor ons van minder belang. Wij focussen ons bij Alpha-Audio enkel op de stereoweergavekwaliteiten. En ondanks de vele opties lijkt OPPO de UDP-205 hier ook voor te hebben bedoeld. Nu betekent dit niet dat de beeldkwaliteit ons niet is opgevallen. Want geloof ons, de beeldkwaliteit is heel erg goed.

De bediening van de UDP-205 kan ofwel met de gratis te downloaden app gebeuren, of via het op de 205 aangesloten beeldscherm en de meegeleverde (van achtergrondverlichting voorziene) IR-remote. Wij hebben vooral gebruik gemaakt van de app voor de iPhone. De app is in tegenstelling tot de functionaliteit van de 205 redelijk basic. Er is geen internetradio voorhanden en ook commerciële streamingdiensten vinden we er niet in terug. Dit is een bewuste keuze van de fabrikant geweest, omdat de retailprijs van de UDP-205 anders flink hoger zou zijn geworden. Ook de album-browse functionaliteit is minder uitgebreid en chique dan bij sommige concurrenten. Met de OPPO browsen we uitsluitend door de mapstructuur van het opslagmedium. Dit werkt goed, snel een doeltreffend.

Functionaliteit

De UDP-205 ondersteunt de zo ongeveer allen in de industrie gebruikte bestandsformaten en resoluties. Zowel meerkanaals DTS-X, Dolby Atmos als een hele range aan stereoformaten worden door de UDP-205 begrepen. De UDP-205 is hiermee uiterst compleet en is zelfs als highend multichannel DAC te gebruiken. De maximale bitbreedte die de UDP-205 aankan is 32 bits en de maximale samplingfrequentie is maar liefst 768kHz.

Recentelijk heeft de fabrikant ook gapless playback toegevoegd. Tot voor kort ontbrak dit namelijk in de ruime lijst met mogelijkheden. Hiervoor dient de speler niet via DLNA te worden aangestuurd, maar via het SMB-protocol. Dit moet echter wel op de bestandsserver (NAS) worden ingesteld, en de juiste share moet ook worden geselecteerd in de app.

Tenslotte is de OPPO sinds de voorlaatste firmware update ook Roon compliant. Dit zal voor velen onder u een zeer welkome aanvulling zijn op de toch al lange lijst met mogelijkheden. En het houdt niet op. Ten tijde van het schrijven van de review heeft OPPO zelfs MQA ondersteuning aan de UDP-205 toegevoegd. Zomaar out of the blue. En dit is zo ‘OPPO’. Mede hierom kun je niet anders dan houden van deze klant-betrokken fabrikant.

Connectiviteit

Op het gebied van connectiviteit blijkt de OPPO goed uitgerust en vinden veel paralellen met de UDP-203 instapper. Net als de UDP-203 heeft de 205 een RJ45 LAN aansluiting, een HDMI uit, een audio-HDMI uit, coaxiaal en optisch digitaal uit, twee USB 3.0 poorten, een RS-232C poort, trigger in en uit en een 3,5mm jackaansluiting voor een extern IR oogje. De UDP-205 heeft acht single-ended analoge uitgangen voor zowel stereo als 7.1 surround weergave. Om instraling en interferentie te voorkomen heeft OPPO bij de 205 geen Bluetooth en Wi-Fi interface ingebouwd. Vanuit highend overwegingen is dit een logische keuze, maar voor veel gebruikers zal dit desondanks een gemis zijn.

Als aanvulling heeft de UDP-205 een optische en coaxiale digitale ingang zodat de kwalitatief goede DAC ook voor andere bronnen kan worden ingezet. Een dikke plus. Bovendien heeft de UDP-205 een USB-poort zodat de UDP-205 tevens kan functioneren als USB-DAC. Wat wij bovendien een grote plus van de OPPO-spelers vinden is de ingebouwde Blu-ray speler. Dit betekent in de praktijk dat er geen separate streamer, DAC, cd-speler en DVD/BR-speler meer in de ruimte uitgestald hoeven te worden; de OPPO vervangt in een klap alle hifi en video componenten. Dit scheelt energie, bekabeling en vooral schap-ruimte. Maar wanneer er zoveel functionaliteit in de behuizing wordt gepropt, hoe is het dan gesteld met de kwaliteit?

Hoogwaardige opbouw

Waarin de 205 zich duidelijk van de 203 onderscheidt is op analoog gebied. De UDP-203 maakt gebruik van een AKM chipset, de 205 gebruikt de 8-kanaals ESS Sabre ES9038 Pro voor het omzetten van de digitale informatie naar analoge geluidsgolven. Bovendien heeft de UDP-205 een extra audioboard met zowel een single-ended als een gebalanceerde uitgang voor stereoweergave.

Beide audioboards (board voor de meerkanaals weergave en het board voor de stereoweergave) zijn keurig en mooi gescheiden opgebouwd en zijn voorzien van een eigen DAC. Bij het meerkanaals audioboard worden de 8 kanalen afzonderlijk gebruikt, bij het stereoboard worden twee keer 4 kanalen voor de stereo weergave gebruikt.

De door OPPO gekozen componenten zijn bovendien van betere kwaliteit dan bij de UDP-203. We vinden prachtige componenten van Analog Devices, maar ook de uitstekende LM4562 van Texas Instruments en in het bijzonder de OPA1632 opamps van Burr Brown in de signaalwegen van de audiocircuits terug. Op componentniveau lijkt er in elk geval niet te zijn bezuinigd bij de UDP-205.

Highend met opamps?

Nu zijn er voorstanders en tegenstanders van toepassing van opamps in high-end audioapparatuur. Wij zijn echter van mening dat een goed geïmplementeerde opamp zeker zo goed kan klinken als een discreet opgebouwde versterkingstrap. De toleranties van de interne transistors in de opamp zijn namelijk nagenoeg identiek. Dit kan met een discreet opgebouwde versterkingstrap nog wel eens verschillen. Zeker als de componenten niet vooraf worden gematcht.

Worden alle componenten wel gematcht en is de versterkingstrap ook nog eens in klasse A opgebouwd, dan bemerken we soms wel grote kwaliteitsverschillen, maar dan is het prijsniveau doorgaans ook een flink stukje hoger. Soms is het ruisniveau van een dergelijk discreet opgebouwde versterkingstrap ook weer een stukje hoger. Elke methode heeft zo zijn voor- en nadelen. Dus, het gebruik van de door OPPO verkozen opamps zien wij zeker niet als een minpunt.

Klankeigenschappen

Net als zijn kleine broer de UDP-203 zijn de klankeigenschappen uitzonderlijk goed. De klankbalans van de UDP-205 neigt meer naar de warme kant van neutraal en hierdoor ervaren we een zeer ontspannen weergave. Weergave van het hoog is vrijwel perfect. Nergens hebben we de indruk details te missen, maar op het zelfde moment hebben deze details nooit een scherp rafeltje of glasachtige klank. Het middengebied en stemmen hebben een uitstekende definitie. De weergave van het laag en sublaag zijn krachtig, maar overheersen nooit. Gehoormatig kunnen we absoluut geen bultjes of kuilen in de frequentiecurve waarnemen. Alles is keurig netjes in balans.

Geluidsbeeld

De OPPO UDP-205 is voorzien ESS Sabre Pro DAC’s met een dynamische range van 140dB en een totale harmonische vervorming van slechts 0,00008%. Deze juweeltjes laten ongelofelijk veel horen. In vele opnames worden moeilijk of niet hoorbare lijntjes uit het ruisniveau gelift. Rateltjes, rammeltjes, knipjes en zelfs mixfoutjes; de UDP-205 laat het gewoon horen. De transparantie is perfect. De geluidsbreedte is kamerbreed en de focus zeer precies.

De UDP-205 speelt zeer ruimtelijk; de muziek komt helemaal los van de speakers en de geluidsdiepte lijkt welhaast oneindig. Het geluidsbeeld lijkt in onze configuratie ter hoogte en achter de speakers plaats te vinden. Hierdoor ontstaat een heel ongedwongen manier van luisteren. De 205 is bovendien in staat om de ambiance uit de opnameomgeving naar de luisterruimte te brengen en hierdoor voelen we ons, ongeacht het muziekstuk, enorm betrokken met de muziek.

Eindoordeel

De OPPO UDP-205 is een zeer goed presterende speler. In tegenstelling tot zijn goedkopere broertje is deze 205 ook voorzien van gebalanceerde aansluitingen. Wanneer we de RCA bekabeling vervangen door XLR varianten van hetzelfde merk en type, dan nemen alle in deze voorgaande paragraaf genoemde eigenschappen zelfs toe. En niet met een kleine marge. Een hele knappe prestatie dus. 1.799 Euro is niet voor niets, maar voor een dergelijke investering ontvangt u ook wel een zeer compleet en goed presterend product.

Wanneer er nu een regiovrije OPPO 205 via de OPPOstore wordt aangeschaft, ontvangt u zelfs tijdelijk een extraatje in de vorm van een Zappiti 4K mediaspeler indien u betaalt via iDeal. Speciaal voor deze decembermaand geeft de OPPOstore bij de aankoop van een OPPO speler bovendien een coole Spears & Munsil HD Benchmark disk ter waarde van €39,95 als cadeautje weg aan de bezoekers van Alpha-Audio. Vink de disk in het winkelwagentje aan en vul vervolgens de couponcode ‘AlphaAudio’ in.

Meer informatie: www.OPPOstore.nl/blu-ray-player/

Goed

Klankeigenschappen
Speelt alles dat hem wordt gevoerd
Prijs

Minder goed

Geen streamingdiensten

Gerelateerde berichten

Q Acoustics M2 Soundbar

Review Q Acoustics M2 Soundbase

Klasse van 1000 en meer: OPPO UDP-205 InhoudWij bij Alpha Audio hebben eerder producten van Q acoustics getest. De Q acoustics 3020 bookshelf heeft bij ons een verbazingwekkende indruk achter gelaten. Q acoustics heeft een hele goede prijs kwaliteit verhouding. Een hele goede! Toen besloot Q acoustics dat ze ook soundbars gingen maken. Het heeft even […]

Hifiman Sundara

Review Hifiman Sundara over-ear hoofdtelefoon

Klasse van 1000 en meer: OPPO UDP-205 InhoudHiFiMan… een merk dat onder hoofdtelefoonliefhebbers een grote reputatie heeft als producent van hoge kwaliteit planar hoofdtelefoons. HiFiMan heeft recentelijk de collectie een reshuffle laten ondergaan. Sinds 2007, toen de eerste hoofdtelefoons van HiFiMan het licht zagen, werden de types aangeduid met letters en cijfers: de HE6, HE500. […]

83 reacties

  1. Hallo,

    Met veel plezier en interesse heb ik menig review gelezen op deze site. ‘Klinkt’ erg goed allemaal! Ook reacties zijn vaak leerzaam.

    Onze set wordt gevormd door een Van Medevoort SA230 DVD / SACD speler (2004), MA340 versterker (2005) en Tannoy D500 luidsprekers (2001). Kemp zekeringhouder in meterkast en mooie bekabeling. Heel erg blij mee!

    Bluesound Node 2 thuis getest met FLACs van af de NAS maar tot mijn verbazing klinkt de (oude) SA230 met cd’s duidelijk beter. De dac in de Van Medevoort is dus blijkbaar behoorlijk goed.

    Vraag:
    Welke streamer of streamer + dac moet ik aan denken om over de SA230 heen te komen?
    Maakt het bij een losse dac (bv Metrum Flint?) veel uit met welke streamer FLACs worden gespeeld?
    De rust waarmee de SA230 speelt hebben we altijd bijzonder mooi gevonden. Ligt dat helemaal in de dac of speelt de streamer hierbij ook parten?

    Heel benieuwd naar jullie ideeen…

    Groeten,

    Uco

    1. Beste Uco,

      Een Flint gaat niet over de Van Medevoort heen, is mijn inschatting. Is de Flint een mooie dac? Zeker. Maar het zal in dit geval vooral anders zijn. Ik zou ofwel bij Metrum een stapje hoger gaan – Onyx – of wellicht naar een Mytek Liberty + Farad voeding gaan kijken. Dat is wél een enorme stap. En dat voor ongeveer 1500 euro.

      De bron – speler – maakt altijd uit. Ook bij streaming. Een Metrum Ambre roon endpoint is ontzettend goed voor het geld. Een Baby-ambre ook. Met een goede dac gaat die zeker de SA230 het nakijken geven.

      1. Beste Jaap,

        Bedankt voor het antwoord! Interessante suggesties.
        Ik vind het wel bijzonder dat behoorlijk in de buidel zal moeten tasten om die 15 jaar oude speler (toen 1500 euro) te evenaren. Voorlopig blijf ik nog even cd’s spelen…

        Uco

  2. Mede door deze test de NP S0303 aangeschaft. NAS geïnstalleerd, met vallen en opstaan.
    Zeer tevreden over de streamer en de geluidskwaliteit.
    Echter, de volgende vraag.
    Ik maak gebruik van de uitgebreide database die Musichi (musichi.eu) te bieden heeft.
    Hoe kan ik met Musichi muziek ‘sturen’ van de NAS naar de streamer?
    Ik kan via de Musiccast-controller uiteraard wel muziek gaan ‘halen’ op de NAS via de knop ‘server’, maar dan kan ik niet gebruik maken van de prettige zoekstructuur van Musichi.

    1. MusiCHI kent geen DLNA.
      Is dan ook niet in staat om via DLNA audio naar de NP S0303 te sturen.

      Als je niet tevreden bent met de app van Yamaha zou je eens kunnen kijken bij andere DLNA apps zoals BubbleUPnP.

      Ik heb geen idee wat WiFi Direct allemaal wel/niet kan.
      Een optie kan zijn om de NP S0303 met de PC via WiFI Direct te verbinden (Win 10 schijnt dat te ondersteunen).
      Als daardoor de Yam als een audio/video device in Win 10 zichtbaar word zou je door in CHI die device te kiezen, rechtstreeks naar de Yam kunnen spelen
      Maar als gezegd, ik er geen enkele ervaring mee.

  3. Het geluid van de NP-S303 is uitstekend. Jammer dat het streamen met een Synology NAS en wifi bij mij niet goed gaat. In het geval van MP3 bestanden hangt hij juist vast in een oneindige zieke hik. Het display gaat tekeer, ik hoor de eerste drie noten van de track, het wifi licht flitst uit en dan begint het weer van voren af aan. Hij komt er zelf niet meer uit. Het enige wat helpt is een conversie van de bestanden naar FLAC. De nieuwste update heb ik gedraaid met succes. Toch werkt het niet. Erg jammer want het geluid is goed en de bediening ook.

      1. Ik weet niet of de verbinding hier mee van doen heeft.
        WAV en FLAC werkt wel. MP3 loopt vast op een rare manier.
        Een kabel is eigenlijk niet zo gewenst.
        Vreemd dat de streamer niet gewoon skipt maar compleet vastloopt.
        Ik heb extra gewacht met deze technologie totdat de kinderschoenproblemen voorbij zouden zijn maar blijkbaar is het nog niet zo ver.

            1. Ik kan mijn oude bericht niet bijstellen maar er is goed nieuws: alle files werken behalve nou net die ik meteen im het begin intensief wilde afspelen en testen. Het zijn aangekochte mp3 files dus ik verwachtte geen fout. Temeer dat ze wel spelen via usb. Toch ligt het aan de bestanden. A Boy From Tupelo – Elvis, wil niet spelen dus heb ik er flac van gemaakt. Voor de rest niets dan lof voor de NP-S303: top geluid, supersimpel te bedienen, zeer goede ontvangst qua wifi en bluetooth en compatible met Stream What You Hear (waarmee je de pc geluidskaart integraal naar de streamer kan sturen).

  4. Beste Jaap, wat een fijne site en mooie reviews. Ik hoopte dat je me zou kunnen adviseren (niet alleen Jaap natuurlijk) over de Aries Mini of de Node 2. De Arcam rPlay valt wat mij betreft af vanwege het niet functioneren zonder werkende controller (telefoon, tablet etc).

    Het gaat in mijn situatie om het aansturen van de Beolab 8000. Enig advies welke klank van de streamers het beste matched by deze actieve speakers?

    (en ben zelf nog een beetje in twijfel over vervangen naar de Piega P4 XL, maar das een ander topic…)

    Dank!

  5. Ik ben me aan het oriënteren op een goede instap voor streaming en twijfel tussen de Yamaha NP-S303 en de hier niet geteste Pioneer N-50A. Welke heeft jullie voorkeur en waarom? Eventuele overige overwegingen?

    Mijn hifi-combinatie is de volgende: Van Medevoort MA-111 versterker, Marantz SA-8400 met vM modificatie en KEF RDM2 speakers.

  6. Vraag mbt de Yamaha NP-S303 aan Jaap of wie hierin ervaring heeft:

    Ik lees in de testen als + goede app.
    Weet je (nog) wat de mogelijkheden zijn in de MusicCast app op de netwerkspeler NP-S303 aan te sturen ?
    Want volgens Yamaha support kan je met de app ‘niets’ aansturen van deze NP-S303, geen equalizer, bass, treble, enhance, zelfs geen volume !
    Volgens hen kan die enkel maar spelen (aan/uit en streamingskanaal kiezen).

    Dank voor uw expertise, want voor mij is aansturing wel belangrijk, omdat mijn High End Aura versterker nog van de tijd was dat afstandsbediening en geluidsregeling afbreuk doen aan geluidskwaliteit en dus niet voorzien op deze versterker.

    1. Beste [email protected],

      Smaken zijn persoonlijk, maar ik heb de Bluesound Node2 getest en vergeleken met de Yamaha WXC-50 streamer en het was voor mij overduidelijk, al in de eerste minuut, dat de Bluesound (Burr brown DAC) veel warmer klonk tov Yamaha (ESS Sabre DAC) die ik na een tijdje niet meer kon aanhoren (computerachtig tegenstekend kil geluid).

      Maar omdat de BlueSound ‘app’ volgens mij nog in de kinderschoenen staat tov de Yamaha MusicCast ‘app’, waarmee ik nu al mijn zones aanstuur, heb ik toch voor de Yamaha gekozen maar zijn DAC overbrugd via digital out naar mijn NAD C368 DAC/versterker die wel een warme klank heeft (Burr brown DAC), klinkt zelfs nog iets beter dan de BlueSound Node2.
      Het is dus best mogelijk dat de DAC van uw NAD versterker beter is dan van de streamers waarvoor je kiest, dus kan je de goedkoopste nemen en in het slechste geval overbruggen via digital out (optical of coax).

      Ter info:
      Je zal het misschien niet geloven, maar had om mijn dakterras aan te sturen de goedkoopste Yamaha streamer WXAD-10 (129 €) gekocht en hem ook even getest op mijn High End analoge versterker, en wat bleek ?
      Deze klonk even warm en open als de BlueSound Node 2 (ze hebben trouwens bijna dezelfde Burr brown DAC).

      De Yamaha streamer NP-S303 heb ik nog niet getest, maar aangezien hij dezelfde Burr brown DAC van de peperdure NAIM ND XS2 lijkt te hebben, gaat deze volgens mij zeker goed klinken.
      Alles hangt ook af natuurlijk van alle andere componenten die ermee geïntegreerd zijn, alsook de combinaties van uw audio-apparatuur.

      De Yamaha streamer/versterker WXA-50 bvb klinkt goed op mijn Q-Acoustics 3020i, maar was een ramp op mijn Dali en Monitor audio Silver speakers.

      Tot slot, alles hangt ook af wat je bent gewend te horen, genre muziek etc en hoe goed je oren nog zijn.

      Ik speel zelf ook Spotify (10 €/mnd), volgens het Yamaha MusicCast afspeelscherm 44.1 kHz PCM, maar hoor geen verschil met Tidal HIFI (duurste abonnement 20 €) op het scherm 44.1 kHz FLAC,
      Spotify speel ik af via zijn Spotify android app, die geeft meer funcionaliteiten dan de Spotify connect source in de MusicCast app, die soms bij het opstarten zijn zone is vergeten (speelt dan af op je GSM ipv versterker),
      Soms heb ik ook dat Spotify na een song stilvalt, maar voor 95 % van de tijd werkt het prima.

      Hopelijk heb je hier iets aan, mocht je ondertussen nog niets gekozen hebben.

      Mvg,
      Kris.

      1. Beste Chris,

        Dank voor je uitgebreide reactie met ervaringen. Een correctie, zowel Spotify als Tidal spelen op 44.1 Khz, daar zit het verschil niet in. Het verschil zit hem in de gebruikte codec, Spotify gebruikt bij de instelling ‘Hoge kwaliteit’ 320 kbit/sec Ogg Vorbis, Todal Hifi (de 20 euro versie) streamt lossless FLAC.

        Groet, Martijn

        1. Beste Martijn,

          Bedankt voor de verduidelijking van mijn schermen die ik beschreef met:
          Spotify 44.1 kHz PCM tov Tidal 44.1kHz FLAC (de gewone Tidal ook 10 € zoals Spotify geeft 44.1kHz AAC weer trouwens)

          In mijn (oude) gehoor klinkt alles het zelfde, zelfs met Hifi hoofdtelefoon op HighEnd versterker.

          Maar hoor wel een duidelijk verschil tussen de Yamah MusicCast WXA/C-50 en de Bluesound Node 2, wat eigenlijk mijn punt was.

          Groetjes,
          Kris.

          1. Ik had door dat dat je punt was. :) En ik herken het ook, zo hoorde ik duidelijk verschil tussen de KPN MusicBox en de Argon Audio Stream 1 of 2, in het voordeel van de laatste. Beiden gebaseerd op een streaming chip van Frontier silicon, maar intern zal de Argon denk ik beter zijn. Niet gek, Argon wordt verkocht bij Hi-fi klubben en is op hetzelfde adres gevestigd als luidpsreker fabrikant Dali.

            Die Argon stream apparaatjes zijn echt aanraders voor het geld, ik schat in dat ze een goede concurrent zijn voor het apparaatje van Steljes audio.

      2. Beste Kris. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben er nog niet helemaal uit. Diverse meningen gehoord afgelopen weken. Sommige zeggen: zolang je hem digitaal aansluit maakt het niet uit wat je koopt. Koop dan gewoon de goedkoopste bv een Raumfeld. Andere (voornamelijk hifi shops) zeggen toch dat dit wel uit maakt en raden allemaal de Bluesound aan. Ik blijf het lastig vinden om de knoop door te hakken ivm de prijsverschillen. Mvg

      3. Beste Kris, goeie info. Maar wil graag bevestigen dat alle apparatuur de weergave kwaliteit bepaald. Ik sta paf, van de kwaliteit van de Yamaha WXC-50, aangesloten op de 606 en (Quad) ESL 57 en ook met Spotify fantastisch klinkt. Ik ben geen audiofiel maar muziekliefhebber, maar raad de audiofiel aan om de WXC-50 eerst te testen op jouw installatie. Deze kost peanuts maar klinkt en werkt (in tegenstelling tot de Marant M CR611) altijd perfect.

  7. Hi, ik speel zelf nu met de Steljes en een Hegel H90. Steljes nog analoog aangesloten. Ik vroeg me af of een Bluesound Node 2 (of Vault) een klankmatig goede en zinvolle upgrade is. Technisch kan de Bluesound meer. Of toch iets meer investeren en een duurdere streamer icm de Hegel doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en mening. Dank alvast!

      1. Hi Jaap, dank voor je snelle antwoord. En goede vraag:-). Na jaren van zoeken en upgrading waarbij het uiteindelijk meer om apparatuur dan muziek ging wil ik het vooral simpeler en wat betaalbaarder. Dus qua budget zeg max 1000 euro voor een streamer en gemak, ik ben niet zo’n hobbyist met streamers:-).

  8. Hallo Jaap,
    Naar aanleiding van de positieve recensie van de Yamaha NP-S303 heb ik deze dan ook aangeschaft. Mijn muziek ( meer dan 30.000 nummers) heb ik in mappen op een Synology DS-216Play NAS opgeslagen, waarbij de standaard Mediaserver en Audio station is geïnstalleerd.
    Deze hardware combinatie, samen met de Musiccast App op een Android tablet, werkt perfect en ook nog eens supersnel. Want het “scrollen” van de diverse mappen gaat heel snel en bij het aanklikken van een muzieknummer wordt dit dan ook direct zonder enige vertraging afgespeeld.

    Maar de Yamaha NP-S303 in combinatie met de Synology NAS heeft twee nadelen, ten eerste wordt er in de Android app geen volumeregeling weergegeven en ten tweede aangezien het een UPnP streamer is, kan ik niet zoeken op nummer, artiest e.d. middels het “vergrootglas” maar alleen op lange lijsten artiest, album e.d. wat niet echt handig is

    Is dit zoek probleem op te lossen, want in je artikel over HTPC of muziek-streamer gaf je aan dat je ook speciale Synology Packages kunt installeren, of met de installatie van Minimserver? Of is dit helemaal niet mogelijk met deze hardware combinatie?
    Is dit zoeken wel mogelijk op een Windows PC met Foobar 2000 of Musicbee e.d. ?

    Alvast bedankt voor het antwoord.

  9. Hier ook al enige weken de Steljes in huis staan. Zeer tevreden over en klinkt erg netjes. Makkelijk te installeren ook. Ik heb er een iFi iPower adapter bij gekocht. Een heel verschil met het origineel!

    Wat ik me nu nog afvraag is of een DAC nog een klankverbetering zou opleveren? bv de Cambridge DACMagic 100? Die staat ook enigszins in verhouding met de prijs van de Steljes.

    Alvast bedankt.

    1. Oh ja, een betere poweradapter zal zeker verschil maken, maar of een externe DAC echt een beter resultaat oplevert vraag ik me af.

      Een externe DAC kan bij highres bestanden beslist betere resultaten laten horen, maar de Steljes is beperkt in de highres weergave. Hiermee wordt dus slechts een klein deel van de externe DAC gebruikt en vraag me af of er bij 44.1 kHz grote verschillen hoorbaar zullen zijn.

      De kracht van de Steljes vind ik juist dat deze voor een paar Euro al zo fantastisch klinkt. Wilt u op termijn upgraden van de Steljes naar – bijvoorbeeld – een Cambridge streamer en DAC, dan is dit natuurlijk wel een uitstekende manier.

    2. Ik heb zelf een MXQ mini Android pc die vergelijkbaar is met de Steljes. Gebruikte deze digitaal (spdif) uit maar n.a.v. deze test ook eens analoog uit geprobeerd. Tot mijn stomme verbazing klinkt de analoge uitgang beter dan via de DAC in mijn versterker. Heb ook een Dacmagic gehad en die gaat geen verbetering geven!

  10. Net de Steljes MS2 binnen. Klinkt inderdaad goed, maar wilde wel even melden dat deze NIET over bluetooth beschikt.
    dacht dat het aan mij lag, maar zojuist ook door Steljes bevestigd.

  11. Ik heb de Steljes audio streamer aangeschaft met een AudioQuest Cinnamon toslink kabeltje, maar jullie hebben niets te veel gezegd! Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan! In combinatie met mijn Cambridge cxa60 en Monitor Audio Silver 8 luidsprekers is dit voor mij prima!
    De bijpassende voeding van Sbooster wordt overigens niet meer geleverd. Kunnen jullie me nog een alternatief geven?

  12. Ik heb toch wel wat opmerkingen over de MOON MiND. 10 jaar garantie is mooi, maar als je de ondersteuning van QOBUZ HiRes niet biedt, dan heb je de slag wel een beetje gemist. Ik werk met een MOON MiND 180, waarvan ik de controller erg eenvoudig en erg instabiel vind (Android Nougat), het lijkt me een product wat ‘ingekocht’ is. En hier komt mijn tip voor de MOON MiND; installeer BubbleUPNP Server op je NAS (bij mij een Synology) zet de poort op je router open, et voilà, je kan HiRes streamen met je Qobuz Sublime+ abonnement. Werkt fantastisch en over de klankmatige aspecten van de MOON heb ik geen klagen!
    J.

  13. Inmiddels ook trotse bezitter van de Auralic mini. Leuke bijkomstigheid dat tijdens de kerst de 5.3 firmware (beta op de mini) is uitgekomen met spotify connect optie. Tot nu toe kan ik niet anders zeggen dan wat een geweldig apparaat dit is zeg. Binnenkort de Sbooster er nog bij dan is hij compleet.

  14. Even gecheckt en inderdaad, die bluesound app vereist iOS 9.3 of hoger. Haha, dus je hebt pas wat aan t ding met een nieuwe iphone. Dat is een griezelig pad dat ik niet ga bewandelen, bijna net zo erg als reclame die je niet kan uitzetten, en gaarne overlaat aan soon to be burned-out dertigers. Doe je best kids :) Even mn pick-upnaald bijvijlen

  15. Hmm, ik heb een iphone4. Die doet t nog prima. Ik weet alleen bijna zeker dat het besturingssysteem vd iphone die app van bluesound niet ondersteunt. Dan moet ik voor dit soort apparaten ook een nieuwe phone kopen? Tja. Dat geloof je toch bijna niet.

    1. Je kan niet eindeloos blijven ondersteunen. Dat zou de vooruitgang ook echt in de weg gaan zitten. De processorkracht en geheugenruimte van een iPhone 4 – en welke telefoon dan ook uit die tijd – is beperkt.

      1. Ja dat is zo, een iPhone 4, een s versie in mijn geval, is inmiddels wel een heuse klassieker geworden. Ik gebruik ‘m alleen nog maar om te bellen onderweg,. Hij leest dan perfect mijn contactendatabase uit via Bluetooth, en ik kan er ook nog mee internetten, flitsmeister gebruiken, parkeren etc. Meer moet je er niet mee willen, gebruik daarvoor je nieuwere iPad. Je hebt dan ook meer beeld, wat veel fijner in gebruik is. Zelf zweer ik bij een iPad mini, die je met 1 hand vast kunt houden en met de andere hand kunt bedienen.

      2. jaja, okay okay, ik wacht met dat speelgoed tot mn iphone 4 de geest geeft. maar dan nog, we groeien naar een systeem waarbij je je auto niet meer kan starten en je huis niet meer in kan wanneer je je iphone ergens hebt laten liggen. Ik ben en blijf een analoog denkend mens weetjewelweetjeniet. maar eerst die psaudio p5, zucht :)

        1. Je geeft wel een belangrijk punt aan; in hoeverre integreer je zaken, of juist niet. Dit is deels ook persoonlijk. In mijn geval horen mijn telefoon en auto bij elkaar, en ga ik zeker niet telkens voor de nieuwste iPhone.. Het is zeker ook een commercieel ding, want Apple probeert alles aan elkaar te koppelen, maar daar trappen we dus niet in. En bovendien ontstaan er dan ongewenste afhankelijkheden, zoals je zelf aangeeft. Wel adviseer ik mensen altijd te kiezen voor een eco-systeem.

    1. Lastig. Beide hebben een eigen signatuur. Zelf ben ik gecharmeerd van de transparantie en geluidsdiepte die ESS DAC’s kunnen reproduceren. Ook Burr-Brown geeft veelal een heerlijke warm-neutrale klank. Maar, het heeft ook te maken met de implementatie ervan. Het kan dus prima dat de Burr-Brown DAC in de NAD een beter resultaat geeft dan de ESS DAC van de Steljes. Of niet.

      1. Dag Harro, dank voor je reactie. Proberen dus.
        Ik zou ook een Chromecast Audio kunnen kopen en die optisch op de NAD aansluiten. Compatible met Spotify en 96kHz/24 bit audio mogelijkheid. Heb je daar ervaringen mee? Heeft de 3.5 mm jack geen beperkingen? Welke kabel hebben jullie gebruikt?

    2. Ik gebruik al langer een denk ik met Steljes vergelijkbare Android mini computer, speciaal voor Spotify (Connect). Werkt perfect en apparaatje heeft me verrast door de goede geluidskwaliteit. Vanwege ontbreken coaxiale digitale uitgang dan maar goede Oehlbach optische kabel gekocht en dik tevreden.

      Naar aanleiding van deze Alpha test, waar de Steljes test op de (toch slechte?) analoge uitgang aangesloten was, dit ook gedaan. Goedkope dropveter met verloop RCA naar 3,5 mm jack in de Android mini pc gestoken en eens vergeleken met de optische uitgang.

      Heuhhh, dat kan niet waar zijn! Die analoge uitgang klinkt gewoon een stuk opener dan de toch aardig goede DAC die ik bezit. Ik kan mij de reactie van Alpha op de Steljes dan ook volledig voorstellen.

  16. Wat een prettig artikel weer!
    De CD-NT 670D van Yamaha, is dat dezelfde streamer als de hier geteste NP S303, maar dan MET cd-speler?
    Is er iemand binnen dit fantastische forum die dit kan bevestigen danwel ontkennen?
    Op internet is er weinig te vinden over eerstgenoemde, terwijl de combinatie streamer/player mij erg interessant voorkomt. En de Oppo’s vallen een beetje buiten mijn begroting…

  17. Commentaar bij de bluesound: “De details uit de achtergrond (dus die we zouden verwachten achter de speakers) worden ook meer naar de voorgrond geplaatst waardoor het effect ontstaat dat alle muzikanten met de tenen over het randje van de bühne naast elkaar staan te spelen voor het publiek”.
    Is dit niet een vriendelijke manier om te zeggen dat het beeld zo plat als een dubbeltje is ;-)

  18. Gek genoeg doet dus nu Yamaha het best goed ondanks dat ze (en wellicht enkele andere merken) werd verweten dat ze nog geen ‘streaming-apparaat/software’ hadden een paar jaar terug.
    Al die HiFi-fabrikanten die er zogenaamd als eerste bij waren om computer-dingetjes in hun apparatuur te stoppen hadden er niet persé een voordeel bij en zijn inmiddels ingehaald door producten met een redelijke prijskaart.
    (met de kennis van nu)

  19. Leuk dat er ook een goedkope streamer is getest, ik kende Steljes audio ook nog niet. De MS2 doet me erg denken aan de Stream serie van Argon audio. Ook goedkoop en met een chipset van Frontier silicon en daardoor te bedienen met de UNDOK app. In tegenstelling tot de Steljes heeft hij een netwerkaansluiting, de maximum resolutie voor audio is helaas wat minder (16-bit/44,1 kHz). Ik weet helaas niet uit welke componenten de Argon streamers verder zijn opgebouwd.
    Heb zelf de Stream2 staan, en die bevalt me erg goed. Ik had eerst de Stream1 maar een display is wel zo handig. ?

  20. Wat me niet helemaal duidelijk is uit de beschrijving is hoe de verschillende spelers verbonden zijn met het referentiesysteem? Ik neem aan via analoog-uit? (Om nog een beetje verschil in geluid te krijgen.)
    Daarnaast wordt bij de Bluesound vermeld dat hij geen AirPlay ondersteund. maar dat dat niet erg is want het “zuigt”. Dat is wel heel kort door de bocht voor een streaming lossless protocol (afhankelijk van het bronbestand).

    Mooi overzicht verder. Ik zou zeggen dat de Yamaha er wel uit springt, qua prijs-prestatie (met standaard voeding).

  21. Dag Harro,

    Heerlijk leesvoer. Ik vind die moon neo serie heel interessant. Ook hun versterkers krijgen overal goeie punten. Hoewel de oppo voor mij een echte totaaloplossing zou zijn.

    Heb je ook wat cd’s geprobeerd in de 205 Harro? Zelfde klankkwaliteit als streamen?

    Groeten

      1. Beide machines zijn absolute toppers.

        Wanneer je geen belang hebt bij een loopwerk of 4K weergave, dan is de Neo 280D wellicht een interessantere keuze. Mits de investering past bij het beschikbare budget natuurlijk. De 10 jaar garantie van de Moon Neo vind ik ook een heel groot voordeel ten opzichte van de concurrentie.

        De OPPO speelt zowel normale Redbook cd’s als vergelijkbare muziekstreams op even hoog niveau. Highres kan logischerwijze beter klinken. Afhankelijk van de kwaliteit van de stream natuurlijk.

        Zelf zou ik -denk ik- voor de Auralic Mini met de Sbooster gaan als ik nu iets zou willen aanschaffen. Zo zie je maar weer. De ‘beste’ is niet voor iedereen automatisch dezelfde keuze.

        1. Dag Harro,

          Ik heb zeer recent een nieuwe Sbooster eco besteld voor mijn DAC en de oude hangt nu aan mijn switch. Ik las dat je de MK2 versie hebt beproefd, maar die zie ik nog niet op hun site. Heb je deze wellicht op proef en zou je hem er zelf ook bij nemen?

          1. De MKII… Ssst. Niet verder vertellen, maar deze is nog in pre-productie stadium. En ja, deze zou ik er blind bij bestellen wanneer deze verkrijgbaar is. Als je er de set voor hebt, dan zijn de verschillen zeker hoorbaar.

            1. Dank Harro. Ik wist dat al enigszins van een andere site, die de huidige versie niet meer verkocht in afwachting van… ik ga hem vast en zeker bestellen. Ze worden t.z.t. aangesloten op mijn nieuwe Chord 2qute, vs. 2, zodra deze uitkomt.

  22. De Oppo is wat mij betreft de winnaar van deze test, al is er nauwelijks sprake van een gelijkwaardig speelveld. Wat ik al een tijdje als heel jammer ervaar, is dat Yamaha niet met een topspeler op de markt is gekomen.. De NP-S2000 heeft jammer genoeg (nog) geen opvolger gekregen, terwijl ze wel een reeks uitmuntende versterkers hebben uitgebracht.

Geef een reactie