web analytics

Multitest – vijf interlinks getest

Prijs: € wisselt

Introshot kabeltest

‘Mighty’ marketing

Om maar vast een deur van een heilig huisje in te trappen: De perfecte interlink bestaat niet. Echt niet. Al willen sommige kabelfabrikanten je dit wel doen geloven. Elke kabel kampt met de nadelige gevolgen van zaken als impedantie, soortelijke weerstrand, inductie en de capacitieve werking van de geleiders onderling. Dit zijn natuurkundige grootheden en die kunnen we niet omzeilen. Dit geldt voor het gratis meegeleverde – bijzonder matige – OEM snoertje tot en met de meest chique interlinks voorzien van een prijskaartje richting de vijf getallen in Euro. Slechte zaak? Zeker niet.

In tegenstelling tot de studio, wordt er thuis een veel breder scala aan componenten toegepast in verschillende prijsklassen met elk met een geheel eigen signatuur. Hierom is een brede keuze door verschillende kabelleveranciers juist een zegen. Een niet-perfecte kabel stelt ons hifi puristen namelijk in staat om ons systeem zodanig te tweaken dat instrumenten gaan klinken zoals ze in onze beleving zouden behoren te klinken. Pseudo effecten? Inbeelding? Wanneer je muzikanten, geluidstechnici of andersoortige specialisten spreekt, zullen deze het bestaan van dergelijke hoorbare verschillen beslist beamen.

Hollandse nuchterheid

Deze technici zullen alleen niet adviseren een vermogen uit te geven aan exotische geconstrueerde en astronomisch geprijsde interlinks. Deze zullen eerder adviseren om te kiezen voor een goedkope maar kwalitatief goede, gebalanceerd opgebouwde microfoonkabel voorzien van een goede afscherming.

Is dit typische voor onze Hollandse nuchterheid, of zouden zij misschien ervaring hebben op dit gebied? Ook wij zijn nuchter, maar ondertussen ook wel nieuwsgierig geworden. Dus lenen we twee sets interlinks voor pro-audio toepassing. Een no-nonsense getwiste en afgeschermde kabel van Grimm en een meer exotische niet afgeschermde microfoonkabel van het Zwitserse VOVOX.  Beide kabels met een specifiek doel en producteigenschappen.

De verschillende interlinks heeft redacteur in kwestie eerst in zijn eigen set beluisterd: een Bryston BP-20 voor- en 4B eindversterker inclusief een Pioneer N50 streamer. De weergevers zijn van Usher, de Mini Dancer 2 uit de Beryllium serie. De klank van deze set is mij bekend en eventuele verschillen, hoe subtiel deze ook mogen zijn, vallen hier direct op. Daarnaast hebben we de zelfde kabels ook in een anders set met andere aanwezigen getest om eventuele inbeeldingen of vooroordelen uit te sluiten.

RCA of XLR

We hebben zowel RCA als XLR kabels getest van dezelfde fabrikant en serie. We hebben hierbij kunnen vaststellen dat de klank onderling nagenoeg niet verschilt. De rust in weergave kan, maar hoeft geen bijkomend voordeel van XLR te zijn. Het volume is bij een volledig gebalanceerd systeem wel enkele decibels sterker, waardoor je het gevoel kan hebben dat XLR net even beter klinkt.

Vuistregel: gebruik je lange interlinks en heb je de keuze, kies dan altijd voor XLR. Een XLR kabel transporteert namelijk een positief signaal, een negatief signaal en een aarde. Wordt er een storing opgepikt dat wordt dit door zowel de positieve en negatieve geleider opgepikt en vervolgens bij omzetting in het apparaat ten opzichte van elkaar geëlimineerd. Dit heeft aanzienlijke voordelen bij langere lengtes. Hierom hoeft een XLR kabel ook niet perse een aparte afscherming te hebben.

RCA, ook indien de aders zijn getwist, heeft als constructie veel meer last van storingen van buitenaf en hierom wordt er vaak een eenzijdig geaarde mantel in de bouwwijze toegevoegd en zijn de lengtes van RCA kabels gelimiteerd.

Gerelateerde berichten

Personal Audio testhoek

Video Audioquest Nighthawk en Nightowl Carbon

‘Mighty’ marketing Inhoud 1. Inleiding2. ‘Mighty’ marketing3. VOVOX Sonorus Direct S XLR4. Grimm TPR RCA5. Audioquest Diamondback RCA6. Van den Hul D102MKIII Hybrid XLR / RCA7. Art Speak Solid Core Silver 2 XLR / RCA8. Conclusie9. OverzichtstabelReactiesAudioquest heeft onlangs de Nighthawk vernieuwd en een gesloten versie gelanceerd onder de naam NightOwl. De wijzigingen aan de […]

grimm-ls1-be

Review Grimm LS1be

‘Mighty’ marketing Inhoud 1. Inleiding2. ‘Mighty’ marketing3. VOVOX Sonorus Direct S XLR4. Grimm TPR RCA5. Audioquest Diamondback RCA6. Van den Hul D102MKIII Hybrid XLR / RCA7. Art Speak Solid Core Silver 2 XLR / RCA8. Conclusie9. OverzichtstabelReactiesWe zijn verliefd. Betoverd… Ja: dit is één van – zo niet dé – de fraaiste luidsprekers die we […]

34 reacties

  1. Grimm TPR RCA ..
    Wat een kabel!
    Had al jaren lang een MIT terminator 3 en al die tijdgebruikt tussen een meridian 206b en later poineer n50a
    Niet dat de MIT niet goed is maar wát een verschil !
    Véél breder en vooral dieper geluidsbeeld waarbij de afzonderlijke instrumenten veel beter tot hun recht komen.
    Had niet verwacht zo’n verschil te horen maar het is écht zo.
    Zo’n fijne kabel voor dat geld!
    Zit er aan te denken om het dac gedeelte te vervangen door een dac van tentlabs, Audiolab b of TeddyDAC maar dat terzijde
    Mn versterker is een Separo p30i
    Chinese makelij maar klinkt geweldig en nu helemaal!!

  2. Kabels en interlinks: de nachtmerrie van elke controlfreak met een beperkt budget. Het gebeurt regelmatig als ik een kabelreview van Harro lees dat ik denk: ‘Yes! Dit wordt hem! Alleen maar ergens een opmerking te lezen waardoor ik toch weer ga twijfelen’ Deze keer was het niet anders, maar heb ik gewoon die Vovox Sonora Direct S gekocht (1m, 150 euro per stereometer)… En wat een verschil vergeleken met de Acoustic Research performance interlink die er eerder tussen zat. Ik kan me heel goed vinden in de feedback die gegeven is.

    Harro, bedankt man!

  3. Mijn AudioQuest FLX SLIP 14/4 speakerkabel doet het super goed. Als interlink (Dac naar versterker) heb ik uiteindelijk gekozen voor (niet tevreden/geld terug) een Atlas Equator Integra MKIII en die blijft zeker zitten, een aanrader volgens mij

  4. Een Arcam iRDAC2 op een JK-Acoustics Active 2 met JK-Acoustics Reference-1 luidsprekers. Als interlink een hele oude Monster 350. Die wilde ik wel eens upgraden en kwam deze test tegen. Zoals het klonk beviel me eigenlijk best wel, maar wist dat het beter moest kunnen. Als eerste de Grimm in Haarlem gekocht. Het geluid staat als een huis, alles mooi gekaderd. Stevige en strakke bas. Maar over één detail kon ik me niet zetten, de highhats waren op mijn set van blik geworden ipv koper. En daar genoot ik nogal van, die zuiverheid. Nu daarnaast de van Medevoort ernaast gehaald. Ze moeten nog inspelen, maar wat een groot verschil zeg! Ze klinken veel zachter, ook in volume. Bijna saai. Maar op mijn set laten ze zoveel meer detail horen dan de Grimm. Alsof je met de Grimm de contrast van je TV veel te hoog zet waardoor alle kleuren vollopen en een grasveld een groene mat wordt. De Grimm is veel pakkender om naar te luisteren, maar ook veel vermoeiender. Ik weet nu nog niet of de Van Medevoort de juiste keuze gaat worden, die is nu wel erg braaf, de highhats zijn nu een beetje ver weg.. Misschien kwestie van wennen. En wat leuk is, dat als je de kabels gehoord hebt kunt onderschrijven wat er in de reviews staat. De Grimm is idd wat minder geschikt voor heldere installaties, en de vM klinkt los van de luidsprekers. Dank

    1. Hallo Ben,

      Het klopt dat de Grimm’s in het begin wat fel en blikkerig klinken in het mid-hoog. En het inspelen duurt ook langer dan ik met andere kabels gewend ben. Mijn XLR’s klinken ondertussen heerlijk muzikaal, de RCA’s blijven in mijn configuratie wat feller.

      Inspelen doet hele wonderlijke dingen. Ik ken de vM’s persoonlijk niet, maar hetgeen u beschrijft klinkt heel aannemelijk. Sommige interlinks klinken nieuw wat warmer in het begin, waarna het geluidsbeeld na inspelen opener en een fractie helderder wordt. Uiteindelijk is het ook een kwestie van matching en, niet onbelangrijk, smaak.

      Heel veel luisterplezier!

    2. Zo, ik ben weer thuis. De Van Medevoort klinkt zuiver, maar veel te lief. De bass staat als een huis, maar hoger leunt allemaal achterover. Klinkt ver weg. Hoewel mooi in detail. Toch maar een interlink besteld bij JK-Acoustics. De type2. En vanaf het begin wist ik niet wat ik hoorde. Knal! Wat een geluid, wat een punch. Ik hoor nu drie lagen. Eén aan je voeten, de tweede tussen de luidsprekers en een echo verderop. En alles zo gedetailleerd, alles zo los van elkaar. Dat heb ik bij voorgaande kabels écht niet gehoord. Ik zou jullie bijna willen zeggen om deze alsnog eens aan een test te onderwerpen. Niet te vergelijken met de andere twee. Luister naar Tusk van Fleetwood Mac, die twee drums links en rechts tikken je bijna uit je stoel. Je hoort nu dat die echo een loep is. Dat ze wel eens foutjes maken in de studio. Toen ik daarna weer terug ging naar de Van Medevoort ging alles weer krachteloos klinken. Die sensatie van die twee drums was verdwenen. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen te vermoeiend is. Maar ik word juist moe om naar voren gebogen te zitten om ergens iets in de verte te horen waarvan ik weet dat het er is. Helaas kom je JK-Acoustics niet zo veel tegen in testen. Maar wat een geluid uit die iele en dunne kabeltjes. Hoe krijgt die Johan Ketelaar allemaal voor elkaar.

    1. Ja hoor, dit is normaal. Bekabeling van Audioquest moet echt eventjes inspelen om goed op klank te komen. Zelf plaats ik een nieuwe kabel eerst tussen streamer en de versterker. Internetradio aan, volume op zacht en lekker laten spelen. Hierna rustig een week (24×7) laten wennen aan zijn nieuwe plekje.

      1. Misschien heb ik gewoon wat te weinig geduld maar een eerste indruk blijft altijd wat hangen bij mij, het kabeltje ligt al verpakt en klaar voor terug naar afzender. Nu rest mij nog wat zoeken naar een andere in de prijsklasse 100 voor 1 meter, mijn oude Oelbach blijt terug nog even zitten. Hopelijk doen mijn audioquests FLX SLiP 14/4 speakerkabels die ik vandaag of morgen in gebruik neem het beter

  5. Zo gezegd, zo gedaan. Een 80cm Grimm TPR gemaakt met Neutrik XLR’s, prachtige dingen trouwens Neutriks en helemaal niet duur. Ik kan deze review wel bevestigen. De TPR is brandschoon in midden en hoog, een transparant stereobeeld vult de hele kamer. Je kunt heel lang luisteren en het verveelt nooit, hoe lang je playlist ook is. Het draadje laat niets weg, can be a bad thing sometimes… Als referentie is het absoluut top, vind maar eens iets beters.

    Gear: Cambridge Audio 851N+W + B&W804D2+ Audioquest + Synology.

  6. Hallo,
    Heel erg bedankt voor dit vergelijk en handige overzicht. Ook de meer uit gebreide test met 17 interlinks doorgenomen. Erg nuttig om even wat richting te hebben voordat je de betere audiozaak in stapt.
    Nu mijn nieuwe Cambridge Audio eindbak onderweg is en ik met xlr’s wil gaan spelen, had ik wel behoefte aan weten waar ik moet beginnen. Dus nu ga ik volgende week starten met de “neutrale” Grimm TPR. DIe kan ik zelf even voor een paar tientjes in mekaar solderen en zowel rca als xlr paartje op lengte maken. En dan ga ik na een paar maanden inspelen we eens verder puzzelen of het warmer, analytischer of wat-dan-ook moet.
    Top vergelijk en goed opgeschreven.

    groet,
    Bramovitch.

  7. Voor het eerst een verschil waargenomen met de kabels. Je moet je set goed kennen om het verschil te horen. Mijn set is dan ook nog heel bescheiden dus verschillen zijn niet zo frappant. Maar sinds ik weer alles op van den hul (o.a. de d102) heb gezet merk ik toch wat verschil. Net iets minder scherp en iets meer laag, iets minder open ook maar niet zo erg in mijn redelijk analytische set. Bijzondere ervaring toch.

  8. Ik heb vandaag m’n Grimm TPM XLR-XLR 1 meter interlinks tussen de Totaldac’s en Ayre KX-R geplaatst. Tussen de Ayre pre en de vier Burmester 956 MK2’s zit de alom bekende vM Q XLR 3 meter kabel. Ik sodemieterde zowat m’n stoel uit. Wat een prachtig geluid ineens. Ruimtelijker, makkelijker, open… Wat een verschil met “de vorige”. En dan moeten ze nog inspelen. Dus: Wanders is Grimm fan…!

  9. Hallo,

    Hoewel de analoge uitgang zeker niet slecht is met de van den hul D 102 MkIII die ik op basis van deze review had gekocht nu toch voor de digitale coax uitgang gekozen tussen cd en versterker. Vandenhul the triaxial.
    En na veel twijfel de treble en bass instellingen op neutraal gezet. Wou het geluid aanvankelijk meer treble en bass geven maar nu al enkele weken op neutraal zoals hier vaak wordt verkozen. En alles valt eindelijk op zijn plaats.
    Gewoon luisteren. Geen nadruk op hoog, laag of midden. Geen s klank die stoort. Voor de meeste cd’s klopt het geluid en let ik er niet meer op. Old skool dus geen streamen en zo voor mij.
    Na veel missers eindelijk helemaal tevreden met mijn geluid en mijn set.

    Mijn eenvoudig setje van net geen 1000 euro:
    Mitchell and johnson sap 201 versterker
    Mitchell and johnson cdd 201 cd speler
    Advance acoustic 301 speakers
    Van den hul interlinks
    Rega speakerkabels

    Bedankt Jaap en team voor alle uitleg. Ik blijf natuurlijk alles volgen maar nu vooral veel muziek beluisteren. Want daar het het toch om. Doei!

  10. Is dit een mooie kabel voor rock en metal wat voor mijn oren vaak te hard (onafhankelijk van geluidssterkte) is en een vergevingsgezinde kabel is zeker welkom. Maar het lijkt Ned. forums lezende dat Van den Hul veel haters heeft in Nederland?

    1. In België kennen we dat fenomeen ook. Kritiek geven op spullen van eigen land. We zouden beter een beetje meer fier zijn op ons patrimonium en onze ondernemers.
      De van den hul is niet echt vergevingsgezind. Een slechte, scherpe opname blijft slecht. Maar bij elke opname, goed of slecht, is het geluidsbeeld net iets aangenamer, warmer als je wil, qua klank. Dus niet super analytisch.

      1. Hoi Geoffrey,

        Is het niet zo dat duurdere kabels niet geschikt zijn voor minder goede opnames omdat ze gewoon te veel laten horen? De v.d. Hul 102 wordt ook vaak beticht van scherpte in het hoog. Zal een goedkopere interlink niet beter zijn? Ik zie dat bij WhatHifi de goedkope Chord C-line tot interlink van het jaar is uitgeroepen. Wellicht een betere keus dan v.d. Hul die in de kabelwereld niet meer echt een rol speelt. Ik weet toevallig dat al heel wat dealers gestopt zijn met v.d. Hul.

  11. Hallo Jaap..
    Ik vind het altijd weer geweldig hoe bepaalde kabels neergezet worden,ik ben terdege van mening dat er verschil in zit,zowel hoorbaar,voelbaar als zichtbaar. Ik ben dan ook erg blij met dit soort testen, dus wederom mijn dank hiervoor..
    Dan rest mij alleen nog de vraag, waar blijft oehlbach in al deze testen..?? Of zeg ik nu iets geks..??
    Vriendelijke groet uit friesland..

Geef een reactie