web analytics

Multitest streamers: NAIM, Aurender en Lumin

Prijs: € 4000 - 6000

Opening streamertest alpha audio

Lumin T1

Lumin producten vinden haar oorsprong in Hongkong en wordt gefabriceerd door moederbedrijf Pixel Magic Systems. Deze firma is opgericht in 2003 en is al vele jaren actief op het gebied van  en digitale video processing. Pixel heeft naar eigen zeggen in 2012 zelfs de eerste native DSD muziekspeler geïntroduceerd. Tegenwoordig is de fabrikant naast fabrikant van Lumin audio streamers tevens een grote speler op het gebied van high-end streaming-video producten. Dit zijn high-end varianten van de hier bekende, maar de meer low-budget Kodi en Android boxen. Aan streaming ervaring ontbreekt het de fabrikant dus niet.

Lumin T1 en A1

De Lumin T1 is het jongere zusje van de veel geprezen Lumin A1. Beide modellen onderscheiden zich in de vormfactor van de behuizing. Nu staat de A1 qua design en bouwwijze op een hoger niveau dan de T1, op klankeigenschappen zijn beide streamers volgens de importeur identiek. Qua elektronica zijn beide Lumin telgen namelijk precies gelijk. Hierdoor krijgt de consument met de Lumin T1 dezelfde kwaliteit maar dan voor een significant lagere prijs dan bij de Lumin A1.

Nu is het niet dat de fabrikant zich het er makkelijk vanaf heeft willen maken met de bouwwijze van de T1. In tegendeel. De T1 heeft net als de A1 een gescheiden voedingsunit (ongewijzigd ten opzichte van de A1) en de optiek van de behuizing vertoont eveneens grote overeenkomst met de A1. Het dikke aluminium front bij de T1 is echter recht. De deksel is van aluminium plaatmateriaal in plaats van een uit massief aluminium gefreesde behuizing bij de A1. Dit levert volgens de fabrikant een gewichtsbesparing op van 5 kilogram. We vinden de dieetversie beslist mooi, maar wanneer de streamer en voeding naast elkaar worden geplaats is er een stijlbreuk waarneembaar. Dit vinden we net even jammer. Het was in onze optiek mooier geweest als beide units identiek waren vormgegeven.

Handschoenen uit

De Lumin komt keurig verpakt en is in de verpakking gestoken in een chique niet krassende hoes. Om de Lumin zonder vingerafdrukken op zijn plek te zetten levert de fabrikant zelfs twee witte handschoentjes mee. Keurig.

Aan de voorzijde van de T1 vinden we uitsluitend een monochrome display. Geen buttons, poorten of andere features die het design verstoren. Prachtig, maar omdat er ook geen remote wordt meegeleverd is de gebruiker geheel afhankelijk van de tablet of smartphone waarop de (kosteloos te downloaden) Lumin app dient te worden geïnstalleerd.

Deze fabriekseigen app werkt overigens prima. Het is tijdens de eerste luistersessies niet de snelste app in het testveld. Dit komt omdat de app alle album art lokaal op de tablet opslaat. Zodra dit proces is beëindigd, is de werking vlot en prettig.

Layout

Aan de achterkant van de T1 vinden we een resetknop, twee USB-poorten, een RJ45 netwerk aansluiting, een HDMI audio uit, een coaxiale BNC digitale uitgang, een aardklem, twee single-ended en twee gebalanceerde lijnuitgangen. Tot slot de aansluiting voor de externe DC voeding. De voeding is voorzien van maar liefst twee gescheiden(!) ringkerntransformatoren in plaats van een ringkerntransformator met meerdere secundaire windingen. Keurig. Aan de achterzijde van de voeding vinden we een netspanningsaansluiting, een aardklem en een voedingsaansluiting voor connectie met de T1. Aan de voorzijde van de voeding pronkt een glanzende powerswitch die blauw oplicht wanneer de T1 is ingeschakeld.

Zoals in de foto’s duidelijk te zien is, is dat de T1 een soort overkapping heeft over de aansluitingen aan de achterzijde. Nu verwachten we niet dat dit zozeer bijdraagt aan de afscherming, maar dat het een zuivere esthetische feature betreft. En ja, wanneer alle aansluitingen zijn gedaan, vallen alle kabels netjes achter deze overkapping weg. Dit geeft een verzorgde uitstraling, maar levert soms wel wat gefrummel op om de connectors aan of af te koppelen.

Onder de kap

Lumin T1

Onderhuids heeft Lumin de techniek onzichtbaar voor nieuwsgierige ogen gemonteerd. Nu nemen we graag foto’s van de DAC’s en processors, maar bij deze T1 maken we de verstandige keuze om de printen niet aan te roeren. Statische elektriciteit blijft immers een grote vijand van processors en we zouden het vervelend vinden als de Lumin T1 in onze handen zou sterven. De opbouw van het digitale deel en het analoge deel zijn in elk geval keurig gescheiden en het front is middels een dun bandkabeltje verbonden aan de digitale print. Het geheel oogt netjes en verzorgd.

Technisch is de Lumin T1 opgebouwd rondom twee voor het linker en rechter kanaal afzonderlijke Wolfson WM8741 DAC’s met een bitbreedte van 32 bits, een maximale samplingfrequentie van 384kHz. De T1 ondersteunt hiermee een native DSD weergave (1bit, 2.8MHz) en DSD over PCM (DoP). Uiteraard worden alle Lossless formaten gapless afgespeeld. Tot 96kHz worden alle digitale streams intern geupsampled naar DSD-formaat waarna deze netjes worden gebufferd en opnieuw geklokt. In het audiocircuit maakt Lumin bij de T1 gebruik van Lundahl LL7401 uitgangstransformators om de audio uitgangen te ontkoppelen. Een methode die we niet heel vaak zien in deze prijsklasse. De enige die we in handen hebben gehad is de Metrum Pavane en Adagio.

Functionaliteit

Wij hebben de Lumin T1 getest met de IOS app voor de iPhone. Naast deze app heeft Lumin ook apps voor iPad en Android. Behalve het streamen vanaf de NAS zijn ook commerciële streamingdiensten Qobuz en Tidal geïmplementeerd. Daarnaast heeft de T1 uiteraard ook internetradio.

Wanneer we streamen van onze NAS kunnen we kiezen voor verschillende sorteerfuncties. Wanneer we door de (sorteer) instellingen van de app heen scrollen kunnen we niet anders concluderen dan dat de fabrikant niets aan toeval wil overlaten. De gebruiker kan de interface zo ongeveer op alle mogelijke manieren aanpassen op zijn of haar persoonlijke smaak.

Nu vinden we het zelf het prettigst om de mapstructuur van de NAS te gebruiken en gelukkig voorziet de Lumin app hier ook in. Ondanks de minder hoge snelheid van deze app hebben we hier na een paar dagen spelen geen enkele hinder meer van en zijn erg gecharmeerd van het overzichtelijke en gebruiksvriendelijk karakter.

Klank

De klank van de Lumin T1 komt dicht in de buurt van de Naim NDX. Deze kenmerkt zich door een toegankelijk en betrokken karakter. Het complete muzikale plaatje is warm en muzikaal; misschien zouden sommigen onder u het als ‘analoog’ betitelen. Het geluidsbeeld is erg breed en diep. Alles komt mooi los van de speakers. Het gevaar van zo’n brede soundstage is dat de stemmen soms wat kunnen gaan zweven, maar bij de T1 is hier beslist geen sprake van. De stemmen staan perfect in het centrum van de soundstage.

De plaatsing van de verschillende instrumenten is prima, maar met name het midden-hoog wordt in onze beleving net even een tikkeltje te gepolijst weergegeven en hiermee wordt het koperwerk van slagwerk net een fractie te ver in de achtergrond geplaatst. Hierdoor mist er naar onze mening wat ‘pit’ en levendigheid in de weergave. De importeur geeft aan dat de T1 belonend is voor een goede ondergrond. Dus, met andere woorden, dat de detaillering, doortekening en transparantie verder toenemen wanneer de T1 wordt ontkoppeld met de ondergrond.

Laagweergave is krachtig en aanwezig. Alles klinkt net een beetje voller dan dat het in werkelijkheid is. Dit brengt – als voordeel – veel rust in de weergave en dit is precies waar de kracht van de T1 ligt. Met het luisteren naar deze Lumin T1 kruipen we gevoelsmatig weg in een zachte, warme muzikale deken en genieten heerlijk van ‘muziek’.

Eindoordeel

Lumin T1

Ten opzichte van het overige testveld is de Lumin T1 is wat tammer de presentatie. Het is geen ‘spring-in-t-veld’, maar een ‘berkenende’ speler. Ja, het geheel zou soms wat meer mogen spetteren want wij houden ervan om speeksel van de zangeres in ons gezicht te voelen; en nog wel een beetje meer. Maar wij weten ook dat niet iedereen hiervan houdt.

Bij het beluisteren van de testtracks die we ondertussen kunnen dromen, misten we soms net even de details of informatie waarvoor we sommige testtracks juist hadden bedoeld. En soms verbaasde de Lumin ons weer in positieve zin over haar vergevingsgezinde aard bij slechtere opnames. Na enkele dagen spelen beseffen we dat we anders moeten luisteren naar de Lumin T1 en niet met de ‘redactiebril’ op. Het gaat bij deze speler niet zozeer om loepzuiver door de instrumenten heen te kijken of het precies kunnen aanwijzen van minuscule details, maar veel meer om de complete muzikale beleving. En niet de beleving van die paar favoriete albums, maar van de gehele muziekcollectie.

Zoekt u microdetail en een hoge mate van transparantie, dan is de Lumin T1 waarschijnlijk niet de speler die in uw wensen voorziet. Althans, niet direct uit de doos. Wanneer u houdt van een volle, warme en betrokken weergave, dan is de T1 de speler waarnaar u beslist eens zou moeten luisteren. Wij hebben de Lumin T1 in elk geval ervaren als een hele prettige muziekspeler en met deze T1 begeeft Lumin zich op het terrein dat voorheen werd afgebakend door concurrenten Naim en Linn. Prijs? 4.249 Euro.

Klank 4 (uit 5)
Functionaliteit 4,5 (uit 5)
Connectiviteit 5 (uit 5)
Prijs (4249 euro) 4 (uit 5)

Voors en tegens

Voor

Tegen

Rust in weegave Alleen met app te bedienen
Muzikaal Niet het meest transparent
Connectiviteit Mist wat pit
Bouw
Vormgeving

Gerelateerde berichten

Parrot Asteroid Tablet

Review Parrot Asteroid Tablet

Lumin T1 InhoudEven een heel ander product dan we normaal gesproken bespreken op Alpha Audio: een speciale tablet voor in de auto. De Parrot Asteroid Tablet. Deze tablet is gebaseerd op Android en dat heeft zo zijn voordelen. Denk aan een brede inzetbaarheid. We lopen de mogelijkheden en kwaliteiten door!

Review Cambridge Audio Stream Magic 6

Lumin T1 InhoudMagie of gewoon een goed concept? Cambridge houdt er wel van om het woord ‘magic’ in zijn productnamen te verwerken. Dac Magic, Dac Magic 100 en nu Stream Magic. Feitelijk is de Stream Magic geen nieuw product: het is een fusie van de NP30 en Dac Magic. Twee prima producten. Klinkt interessant, nietwaar? 

45 reacties

    1. Dit ligt wel iets genuanceerder. Los van de genoemde gemak aspecten heb ik met anderen zeer intensieve luister vergelijkingen gedaan alvorens ik overging van CD speler naar streamer. Wij hebben geconcludeerd dat het break even point op kwaliteit rond de € 2.500 ligt. Vanaf dat budget ontlopen streaming en CD elkaar niet meer. Wel even uitgaan van een Accurate rip. Onder dit bedrag zitten wonderschone uitzonderingen. Boven dit bedrag nemen de investeringen veel meer toe dan de hoorbare meerwaarde. conclusie: beiden is gewoon nog steeds heel goed, maar streaming biedt gewoon veel meer toegankelijke functionaliteit. Gemak dient de mens.

  1. Beste Alpha Audio,

    alweer een heel heldere en bruikbare review van een ‘hot’ product segment. Een hoop muziekliefhebbers, waaronder ikzelf, overwegen de aankoop van een ‘serieuze’ streamer als volwaardige muziekbron. Mijn streamer evolutie is van Logitech squeezebox -> mac mini -> bluesound vault 2 (dig out) geëvolueerd, en wil graag opnieuw upgraden.
    Tot op heden was de Bryston bdp-2 mijn (en jullie) favoriet.
    Uit jullie lovende commentaar op de Aurender kon ik echter niet opmaken of deze de Bryston bdp-2/bda-3 combo verdrijft als jullie referentie/favoriet?

    Muzikale groeten

    1. Hallo Geert,

      De Bryston BDA3/BDP2 combi hebben wij inderdaad als referentie verkozen. Dit omdat deze combi erg neutraal en transparant is. Ze laten bovendien elk verschil en zwakke schakel in de keten horen. Voor review doeleinden is dit fijn. Wanneer ik, als het prijsverschil er niet toe zou doen, zou moeten kiezen tussen beide Brystons en de A10 dan vind ik dit moeilijk om te beantwoorden. Deze vraag is me deze week namelijk ook door de hoofdredactie gesteld.

      Voor ons is het belangrijk dat we de DAC kunnen gebruiken met zoveel mogelijk digitale bronnen. De BDA3 kan overweg met zo ongeveer alle muziekformaten (met uitzondering van MQA) en de BDA3 staat elke digitale connectie toe. De BDP2 heeft een fijne bediening waarbij we niet telkens naar een telefoon of tablet hoeven te grijpen, maar is weer wat lastiger te integreren in het netwerk.

      De Aurender zou wellicht mijn keuze zijn als ik deze zou aanschaffen voor privé doeleinden. De Aurender heeft net even een beetje meer rust in de weergave en de klank is wat meer warm-neutraal ten opzichte van de koel-neutrale klank van de Brystons. De Aurender heeft af-fabriek een interne harddisk voor muziekopslag en ondersteunt binnenkort MQA. Zelf heb ik het verschil tussen MQA en normaal formaat meermaals A-B beluisterd en vind het verschil dusdanig groot dat ik er best in zou willen investeren.

      Mijn hoofdredacteur heb ik eerder deze week een antwoord schuldig moeten blijven. Ik kan namelijk niet kiezen. Beiden spelen namelijk op zeer hoog niveau. Wanneer ik u zou mogen adviseren dan raad ik aan om beide spelers met eigen oren te beluisteren en eens uitgebreid met de interface van beide oplossingen te spelen. Succes!

  2. Het zullen ongetwijfeld mooie spelers zijn die functioneel en klankmatig weer beter zullen presteren dan spelers van jaren terug. Maar de suggestie dat MQA en DSD reden zouden moeten vormen om een van deze spelers te kopen, betwijfel ik. Via software kun je DSD nl. prima afspelen, of zonodig eerst converteren naar PCM. Voorts, en veel belangrijker dan de DSD hype, is MQA een end-to-end proces, en volgens mij beschikken deze spelers niet over de laatst zogenaamde ‘un-folding’ functionaliteit. Volgens mij is het dus beter om nog even te wachten, want er zijn nog maar enkele MQA-apparaten op de markt.

  3. Beste Jaapie,

    trial en error heeft niks met persoonlijke smaak te maken. Dat is iets wat jij en anderen geloven. Omdat de kabels die jij gebruikt ook hun eigenschappen bezitten en daarmee geef jij de set een andere klank en geluidsbeeld. AJ is een hele aardig man, jaren gingen we samen altijd een rondje Veldhoven maken op de dealer dag. Maar zijn kabels zijn op eigenschappen incompleet en vullen daar naast bepaalde onderdelen van geluid niet optimaal in. Daarmee sta je voor je begint al op een grote achterstand. Het geen waar jij naar luistert zijn alle eigenschappen van alle onderdelen samen en de akoestiek. Maar wanneer jij niet weet waarom de klank en stage is wat je hoort doe je aan audiogambling. Dat is nu eenmaal het nadeel van trial en error. Ik heb de afgelopen 2 jaar met veel mensen uit het vak gesproken, niemand durfde en kon uiteindelijk vrtellen dat trial en error wel effectief is. Daarom moet je juist instaat zijn om alle eigenschappen per individueel onderdeel exact weten zodat je begrijpt waarom de klank en stage is wat je hoort. Op deze manier is de test niks zeggend. Omdat je op deze manier nooit alle eigenschappen en talenten kun t bereiken en toepassen. Hiermee is de test die je gedaan hebt ineffectief. Omdat je veel meer uit een bron kunt halen wanneer je exact weet wat het DNA is en welke eigenschappen die bron bezit. Op de trail en error manier kun je altijd maar een klein deel van de werkelijke kwaliteit bereiken. Wij kunnen dat bewijzen op feiten. Dat zul je binnenkort zelf lezen en dan zul je leren begrijpen waarom trial en error zo ineffectief is. En dat dit de belangrijkste reden si waarom vele sets niet optimaal presteren.

    1. Gelukkig bepaal ik nog altijd zelf wat ik mooi vind en wat niet.
      Jaap en co geven mij een aardig beeld wat er allemaal mogelijk is in de audio hobby.
      Wat er in huis komt laat ik echter alleen afhangen van mijn eigen oren.

  4. Wat ik jammer vind en wat zeker genoemd moet worden is dat bij de Naim alleen USB in 32 fat formaat wordt ondersteund!! Dit vind ik persoonlijk erg achterhaald en tevens snap ik niet dat de Naim alleen maar een USB ingang aan de voorkant heeft. Over de andere apparaten kan ik mee praten deze heb ik nog niet zelf getest, maar Naim veel meteen af, ondanks dat het zeker goed klinkt.

      1. Klopt maar ik wil geen NAS, ik wil en met mij wellicht meerdere, geen NAS die herrie maakt in mijn kamer waar ik ook muziek draai. (Bedraad en draadloos netwerk in mijn huis zijn bijna onmogelijk, dus NAS zou dan naast de stereo moeten staan). En waarom een extra schakel tussen mijn muziek en de streamer, hoe directer hoe beter s altijd mijn meening?? Waar het mij omgaat overigens in dit stuk wordt er niet ingegaan op de beperkte mogelijkheid die je via deze usb ingang hebt. Tegenwoordig is het hebben van een 128GB usb niet zo gek en boven de 16GB wordt al niet meer geaccepteerd door deze Naim.

        1. Dag Remco,

          Er zijn talloze stille NAS-systemen. Dus herrie hoeft het niet te maken. En het maakt geen **** uit of de NAS over een paar schakels – swtiches – heen gaat. Dat is echt een fabeltje. Als je gewoon een degelijke switch en degelijke kabel gebruikt, is er géén verlies op een netwerk. Wifi is een ander verhaal. Maar goed: er staat heel veel op Alpha over netwerken. De zoekfunctie biedt genoeg resultaat, zou ik zeggen.

          Wij testen streamers primair als streamer. Als je met usb wilt spelen, zijn er andere opties. Daar zijn deze spelers eigenlijk niet voor gemaakt. Lees: het zou zonde zijn als je deze spelers alleen als usb-brug zou gebruiken.

          1. Ben zeer benieuwd waar ik dan mee moet “spelen”? USB is zeer normale optie om muziek mee af te spelen, tenminste vind ik. Het wellicht bekende merk Oppo heeft ook meerdere (de mijne 3) usb ingangen op de mediaspeler (103eu). Dus wat betekent “primair als streamer”? Via de usb wordt de muziek toch ook geleverd met zelfs de korste weg naar het apparaat? Waarom zou het zonde zijn om deze spellers als USB brug te gebruiken? Deze apparaten zijn toch zo goed in het weergeven van geluid waarom dan niet USB harddisks gebruiken? Kijk tevens naar de Bryston streamer (BDP-2) deze heeft zelfs 6 usb ingangen en wordt op deze site als zeer goed angeschreven (De BDP-2 is klankmatig nog steeds heer en meester als het gaat om neutraliteit, openheid en realisme.)

            1. Dag Remco,

              Wat ik bedoel met primair ‘streamer’ is dat de focus ligt op het afspelen via het netwerk. Zowel vanaf een NAS als vanaf internet via diverse services. De fabrikanten hebben veel geld gestopt in het zo goed mogelijk laten functioneren van deze netwerkfunctionaliteit. En daar betaal je voor. Als je als gebruiker dan alleen via usb speelt, zou ik dat zonde van het geld vinden.
              En ja: de Bryston is een erg goede speler. Klankmatig perfect. Maar het netwerkdeel is ronduit dramatisch geregeld. Het klintk goed, maar het opzetten – aansluiten – van de speler op het netwerk is gewoon erg complex. USB is daar een prima optie…

  5. Inderdaad een mooie test met apparaten die ergens in mijn achterhoofd kandidaten zijn voor de vervanging van mijn Linn Akurate DS. Heb de Aurender zien staan op de laatste X-fi show maar niet gehoord. Spreekt me ontzettend aan. Lumin ken ik niet. Naïm uiteraard de gevestigde orde. Binnenkort eens gaan luisteren. Goed gedaan Alpha-Audio.

      1. Beste Truesound, of kan ik beter Audiofacts zeggen?

        Het is op Alpha niet toegestaan als dealer reclame te maken voor je eigen producten. Ik heb daarom je eerdere reactie verwijderd, omdat deze zonder enige onderbouwing in de richting van Lumin stuurt. Wij hebben deze drie spelers zonder enige belangen naast elkaar getest. De uitkomst staat in de review. Iemand kan het daar mee eens zijn of niet. En met een gedegen onderbouwing mag iemand zijn mening op Alpha zetten. Dealers hebben echter een direct belang en daarom filteren wij wél op reactie van dealers die reclame maken voor hun eigen assortiment.

        Ik hoop dat je deze manier van werken begrijpt en respecteert.

        Vriendelijke groet,

        Jaap

        1. Natuurlijk begrijp ik dat. Neemt niet weg dat er los van het persoonlijke aspecten t.a.v. geluid niet in jullie testen staan. Jullie zouden je eens moeten gaan focussen op hoe stemmen en instrumenten in het echt werkelijk klinken en hoe ze worden afgebeeld. Omdat je dan vanuit een andere kant audio veel realistischer en nauwkeuriger kunt uitleggen en begrijpen. Ook zou ik jullie willen adviseren je eens op de menselijke emotie te gaan richten. Omdat je dan audio ook beter zult begrijpen. Diversiteit in klank heeft niks te maken met smaak. Het is feitelijk aspect waardoor emotie bij de mens ervaren kan worden. Jullie werken vanuit trial en error. Je mag mij de onderbouwing gaan uitleggen van trial en error. Ik ben heel erg benieuwd.

          1. Beste,

            Ik moet eerlijk zeggen dat ik je toon als erg belerend ervaar. We hebben een team met (zeer) ervaren testers en zelfs muzikanten. Ikzelf heb acht jaar akoestisch gitaar gespeeld en ga regelmatig naar concerten. Yung is muzikant, Harro heeft een vleugel, gitaar en basgitaar staan. Kortom: referentie genoeg. Dat noemen we nooit, omdat we het niet nodig vinden dat aan te halen. Onze lezers kennen ons en weten hoe we testen.

            Menselijke emotie aanhalen is het vaagste wat je kan doen in een review. Die emotie is namelijk voor iedereen anders. Klankkleur, transparantie en concrete zaken noemen zorgt ervoor dat onze lezers zaken kunnen plaatsen.

            Laten we dit verder als afgerond beschouwen. Ik voel namelijk niet de drang hier verder nog op in te gaan.

            1. Laat ik als vaste lezer van deze site iets zeggen wat het team van Alpha Audio natuurlijk niet over zichzelf zal zeggen: het is een zeer bekwaam, integer en deskundig team. Ik ken Alpha Audio als een zeer deskundige site als het om highend audio gaat. De informatie en de testen raken vrijwel altijd de kern. Daar moet de lezer dan zelf zijn conclusies uit trekken.

              Ook nu weer de beoordeling over een leverancier die ongepast zijn “handel” wil aanprijzen. Het is niet alleen belerend, maar ook zeer ongepast. Terecht dat hier door het Alpha Audio zo op wordt gereageerd.

        2. Ik zal je wanneer er tijd jouw een keer uitnodigen zodat ik je diversiteit kan laten ervaren en wat het doet met jouw emotie. En dat de meeste streamers helaas geen diversiteit in klank hebben. Ook dat kun je kinderlijk eenvoudig aantonen en laten horen. Ook dat staat volledig los van iedere vorm van smaak. Omdat de menselijke emotie bij iedereen grotendeels op dezelfde manier werkt.

          1. Ik ben niet altijd gelukkig met Alpha Audio.
            Ik vind de subjectiviteit vaak te sterk prevaleren.
            Maar als ik dit lees

            “Ook zou ik jullie willen adviseren je eens op de menselijke emotie te gaan richten. Omdat je dan audio ook beter zult begrijpen. Diversiteit in klank heeft niks te maken met smaak. Het is feitelijk aspect waardoor emotie bij de mens ervaren kan worden.”

            dan weet ik dat het nog een stuk erger kan.
            Dunning-Kruger in het kwadraat

            1. Wat ik daar mee bedoel is dat je je inleest waardoor mensen emotie ervaren tijdens het luisteren van muziek. Omdat je dan begrijpt waarom de ene set je wel raakt en de andere niet. Het is geen hogere wiskunde.

            2. No worries over de subjectieve insteek. Er komt een Prism dScope of Audio Precision APx aan. Weet echter dat die apparaten een kapitaal kosten. Was / is dus even sparen.

              Daarnaast: alles op Alpha is gratis voor de lezer. Ook als we dit soort investeringen doen.

            3. Ja. Jouw lezers moeten dus blij zijn dat het gratis is, Jaap?

              Steek gewoon tijd in het verbeteren van de layout, recensies en al helemaal de snelheid van deze site. Die meetapparatuur is totaal niet boeiend. Hoeveel % van jouw lezers zal enige technische kennis hebben?

            4. Beste Marcel,

              De snelheid van de website lijkt me prima op orde met een gemiddelde laadtijd van 1,5 seconde. We hebben bijzonder veel beeldmateriaal, dus dat kan zwaar zijn op een wat tragere lijn. Om die reden draaien we op een zeer zware server mét Cloudflare pro er nog achter als CDN. Layout is een kwestie van smaak. Maar tips zijn welkom. Ook tips rondom recensies zijn altijd welkom.

              Verder: ja, ik denk dat lezers best blij mogen zijn dat het gratis is. In deze wereld geldt toch nog: voor niets gaat de zon op. Het kost klauwen met geld om een platform draaiend te houden. Maar dit is off topic. Als je graag toelichting wilt, kan / mag je altijd een draadje openen op het forum, of bellen.

              Laadtijd

            5. Uniek dat A-A site gratis is!

              Metingen en wat dieper duiken in de techniek onderscheidt A-A van andere audio sites. Voor oppervlakkige resencies zijn er m.i. genoeg andere bronnen.
              In Nederland missen we helaas vaak de interesse en het geduld om wat verder in materie te verdiepen.

  6. Hallo

    Mooie review. Niet teveel producten in één keer zodat je goed het overzicht behoudt. Duidelijke info over de klankkleur. Ik vind de benaming aan de frisse of warme kant van neutraal bijzonder goed gekozen. Lees je nu ook vaker. Zo heb je echt een soort ankerpunt voor de sound.

    Prijs is relatief. Een mooie koersfiets, een prachttelevisie, een oldtimer,… Elke hobby, passie of verzameling kost geld. Hoeveel je er aan besteedt ligt aan jezelf en je fondsen natuurlijk.

    Als je dagelijks uren naar muziek luistert en dit je enige passie is, dan mag het wel wat kosten. Maar rustig upgraden is het beste. Telkens verbeteren en uitkijken naar het volgende is super leuk. Dit is met alles zo.

    Ook voor mij zijn deze spullen nog te duur maar wat niet is kan nog komen. Ik lees graag over de duurdere producten en dan droom ik dat ik ze bezit. Ach, zolang we kunnen dromen…

    Groeten

    Geoffrey

  7. Leuk verhaal, maar ik ben het wel met lfih eens, wie kan nu een streamer van 5000 euro betalen?

    Zijn er tips voor vervanging van mijn Squeezebox Touch (met brommeraccu van 6 V) icm met een NAD M2?

    Dus een streamer met een goede digitale uitgang, de kwaliteit van de DAC mag slecht zijn, die gebruik ik niet. Ik vind de NAD M50 prima bij mijn set passen, maar erg duur. Bluesound Node-2 is natuurlijk ook wat, maar misschien zijn er betere alternatieven, met alleen een digitale uitgang.

    Kom d’r maar in zou ik zeggen. Of een link naar een test (sorry, ik kan niet alles zelf bijhouden)?

    1. Hallo hallo allemaal,
      Ik ben ook benieuwd of iemand adviezen heeft voor een goede streamer voor de nad m2. Ik ben bezig om mijn “droom” high end set samen te stellen! Eerst de dali grand luidsprekers gekocht, vervolgens de nad m2. Luister nu nog via een oude sony cd speler (geluid is om depressief van te worden). Ik dacht zelf om te zoeken naar een nad m50 occasion, maar die zijn geloof ik moeilijk te vinden. Heeft iemand adviezen / tips? Merci!

        1. Hallo Jaap,

          Ik heb ondertussen de M50 ook in de woonkamer staan. Dus nu de NAD M2 & M50 met Dali Grand luidsprekers. Ik ben nog niet tevreden met mijn geluid.
          Soms is het oke, vaak is het gewoon niet goed genoeg. Nu woon ik in een oud huurhuis in een stedelijk gebied, met een stroomvoorziening uit het jaar nul. Kan een slechte stroomvoorziening zo’n impact op geluidskwaliteit hebben? Ik mis een 3 dimensionaal plaatje (breedte/diepte en het laag is me niet strak genoeg. Een aparte stroomgroep is niet mogelijk, maar ik lees nu veel over stroom regenerators….. Heb je tips, advies voor me? Bij voorbaat dank!

  8. Wat een geweldige test is dit weer. De resultaten bevestigen bij mij de indrukken en informatie die ik over deze drie top streamers heb. Naar mijn idee zijn ze allen hun geld dik waard. Ik ben nu nog meer benieuwd hoe de betere HTPC systemen (Audio aan Zee, S4H/Maijstro, 432 EVO, Antipodes, Innuos) zich staande houden in deze drie nu geteste streamers. Daarbij vermoed ik dat deze HTPC systemen onderling ook weinig verschillen van elkaar. Maar vooral ben ik zeer benieuwd naar de klankmatige verschillen tussen de A10 en een heel goede HTPC streamer. Zelf denk ik dat de verschillen subtiel en flinterdun zijn.

  9. Heb de Aurender a10 beluisterd bij Lexicom multimedia in Leidschendam op Bowers 800 d3 .
    Wat een prachtige machine en vergelijk hem met een Ps audio
    Zeldzaam mooi
    Ben het helemaal eens met jullie test

  10. Mooie review!
    Sinds enkele weken heb ik ook de A10 streamer in mijn set staan. Ik kan alleen maar zeggen dat de geluidkwaliteit indrukwekkend is! Nog dagelijks hoor ik weer details die ik nooit eerder had gehoord. Voor mij de beste aankoop in de set.

Geef een reactie