web analytics

Multitest streamers: NAIM, Aurender en Lumin

Prijs: € 4000 - 6000

Opening streamertest alpha audio

Naim NDX

We beginnen deze multitest met ‘majesteit’ Naim. Naim zet, samen met haar concullega Linn, toch wel de ‘de facto’ standaard neer in de hedendaagse high-end streamer markt. De fabrikant behoeft dan ook geen verdere introductie. Wanneer we de Naim in handen hebben dan ademt de NDX, net als de overige Naim line-up, high-end optima forma. Look en feel is precies zoals je dit in deze klasse mag verwachten. En een beetje extra.

Militair

De behuizing lijkt afkomstig uit militaire omgeving. Zwaar, solide en waarschijnlijk zelfs kogelwerend. Het eveneens massief aluminium front heeft een onmiskenbare Naim uitstraling en past hiermee naadloos bij de overige componenten van de fabrikant. Soberheid, eenvoud en schoonheid. Naim.

Wanneer we de Naim uit zijn behuizing schuiven is de enorme ringkern transformator van de lineaire voeding het eerste dat in het oog springt. Deze is samen met de zware behuizing verantwoordelijk voor het totale gewicht van de NDX. Bij de print zien we dat Naim veel zorg besteed aan de point-to-point bekabeling. Deze wordt namelijk keurig met de hand gebogen, gebonden en zo hoog mogelijk boven de print weggevoerd om ongewenste effecten als interferentie te voorkomen.

Chipjes

Tegenwoordig zien we in digitale high-end componenten DAC’s van ESS en AKM. Naim kiest daarentegen voor de PCM1791 van Burr-Brown en een ADSP-21369 high-performance 32-bit SHARC Processor van Analog Devices voor de verwerking van het digitale signaal. Waar diverse concurrenten vandaag de dag kiezen voor een discreet opgebouwde opamps voor de analoge signalen, kiest Naim voor het gebruik van zeer snelle en militair gespecificeerde (MIL-SPEC) OP42 opamps van Analog Devices. Opamps met een hele snelle slew-rate en een zeer hoge bandbreedte. Naim neemt dus slechts genoegen met de allerbeste componenten. Dit verklaart dan ook de stevige prijs van de Naim NDX.

Functionaliteit

De Naim NDX wordt standaard geleverd met een remote. Deze heeft misschien niet de exclusieve uitstraling van remotes van sommige andere merken, maar in functionaliteit en gemak schiet de Naim remote nergens tekort. Kans bestaat dat de remote in de verpakking blijft. De unit is namelijk, hoe kan het ook anders in deze klasse, te bedienen met een merk-eigen app. Deze is voor zowel IOS als Android kosteloos te downloaden via de App- of Play Store.

Is de telefoon of tablet niet voorhanden en zit de remote ergens in de doos op zolder? Geen stress; de Naim is volledig te bedienen via de NDX-unit zelf. Hiermee scoort de Naim op de redactie zeker pluspunten, want onze tablets worden onze neus vandaan geroofd en vervolgens langdurig geclaimd door onze kinderen. En onze telefoons zijn vaak ofwel leeg, in de jaszak of nog ergens in een vakje van de auto.

Layout

Op het front vinden we links een USB-poort voor een USB stick of harddisk. Rechts vinden we een bescheiden maar overzichtelijk monochroom display met een matrix van negen deels bedieningsknoppen waarvan de navigatietoetsen verlicht worden weergegeven. Met deze toetsen is eenvoudig door de menustructuur te bladeren om de unit te configureren, door de mapstructuur van de NAS te navigeren en de functionaliteit van de NDX te benutten. Zo zien we het graag.

Wanneer we de achterzijde van de Naim bestuderen vinden we bij de analoge stereo uitgang een DIN connector voor de koppeling met andere Naim componenten en een single-ended stereo uitgang. Onder deze analoge uitgangen is een schakelaar opgenomen waarmee met een eenvoudige handeling de kast losgekoppeld kan worden van de aarde. Dit om eventuele aardlussen te elimineren.

Vervolgens vinden we een grote ronde connector waarop een additionele Naim voeding kan worden aangesloten. Nu is de voeding van de Naim al zeer krachtig en stabiel, met deze upgrade wordt het geluidsniveau, naar verluid, naar een nog hoger niveau getild. Vervolgens heeft Naim gekozen de NDX een drietal digitale ingangen mee te geven. Een optische, coaxiale RCA en een coaxiale BNC ingang. Voor het aansluiten aan een externe DAC heeft de NDX uitsluitend een digitale BNC uitgang. Waarom nu enkel BNC? Nu, dat is theoretisch als volgt te verklaren:

Bij digitale overdracht is ‘jitter’ de grootste vijand van goede klankeigenschappen. En Naim geeft voorrang aan klankeigenschappen. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een optische koppeling, dan wordt het elektrische signaal eerst omgezet naar licht. Aan het einde van de lichttunnel wordt het licht wederom omgezet in elektriciteit. Dit betekent twee keer mogelijk verlies. Bij optische overdracht weerkaatst de lichtbundel bovendien, hoe minimaal ook, tegen de wanden. Dit is helaas een eigenschap van ‘licht’. Hierdoor wordt de timing van het digitale signaal beïnvloed en dit resulteert in een toename van jitter. Een high-end optische kabel zal op dat vlak ook wat beter presteren.

Coaxiaal RCA is de meest gebruikte manier van overdracht en deze wordt ook door ons het meest gebruikt. RCA connectors hebben door de bouwwijze echter een afwijkende impedantie ten opzichte van de 75 Ohm kabel. Door deze mismatch, hoe klein ook, ontstaan er ook afwijkingen in signaal die weer een negatief effect hebben op de timing in de overdracht. Dus jitter.

Een 75 Ohm BNC connector en een 75 Ohm kabel vormen samen een perfect impedantieverloop van begin tot eind, hebben hiermee een veel lagere signaal-corruptie en als resultaat minder jitter. Dit is echter puur theorie. Wijzelf ervaren in de praktijk wel meer rust in de weergave wanneer we gebruik maken van coaxiale bekabeling met BNC connectors.

Wanneer we het achterpaneel verder inspecteren komen we een viertal controle poorten tegen. RS-232 (tegenwoordig is deze connector vervangen door een mini-USB aansluiting), remote in en tweemaal remote uit. Een RJ45 netwerkaansluiting, Bluetooth AptX, een aansluiting voor een Wi-Fi antenne en een antenneaansluiting voor digitale radio ontvangst bij een optioneel ingebouwde DAB/FM module. Tenslotte de netstroomaansluiting en de powerswitch.

En spelen maar

De Naim NDX is een UPnP speler en hiermee is deze voorbeeldig in het gebruik. U hoeft uw getalenteerde neefje dus niet uit te nodigen om de NDX aan te slingeren. U kunt dit gewoon zelf. Sluit alle stekkers aan, schakel hem aan en het speelt als bij toverslag.

De Naim app werkt overzichtelijk, snel en intuïtief. We hoeven niet heel veel door de app te dwalen om daar te komen waar we willen zijn. Of we nu willen luisteren naar muziek via de Naim Audio harddisk server, onze eigen bibliotheek via onze NAS, internetradio of via streamingdiensten als Spotify of Tidal; binnen een paar klikken is er muziek. En dit is precies waar het om gaat. Als muziekliefhebbers willen we zo min mogelijk afleiding en vooral genieten van ‘muziek’. Naim snapt dit.

Wanneer u meer gedetailleerde informatie over deze Naim NDX, de app en het gebruik wilt lezen, dan kunt u HIER klikken voor de eerdere review van de Naim NDX van de hand van onze collega Jan Karssen.

Klank

NAIM NDX streamer

Het is niet voor niets dat Naim al jarenlang als DE standaard wordt gezien in streaming audio. De Naim NDX klinkt namelijk zalig. Nergens een scherp randje of rafeltje. Het geheel klinkt muzikaal, wat meer laid-back en vooral dynamisch. Wat ons vooral opvalt is het enorme gemak waarmee we naar de Naim luisteren. De NDX betrekt de luisteraar als het ware bij de muziek.

De plaatsing en focus zijn subliem. Het geluidsbeeld is breed en diep. Klankmatig is de NDX wat aan de warme kant van neutraal en klinkt net een fractie voller dan in werkelijkheid. Laagweergave is krachtig en ook in het sublaag goed gecontroleerd. Detaillering wordt licht gepolijst weergegeven. Hierdoor is de NDX misschien iets minder levendig dan onze Bryston referentie, maar klinkt hierdoor wel heel relaxed, verfijnd en vooral ongedwongen.

Internetradio, Airplaystreams en overige gecomprimeerde audiostreams klinken prima, maar de kwaliteit is niet representatief voor de NDX. De NDX komt pas tot leven bij lossless muziekweergave. Wanneer we van normaal Redbook formaat (16bit, 44.1kHz) overschakelen naar high-res, horen we duidelijk een toename in openheid, rust en microdetail. Dit is het terrein waar de Naim zich overduidelijk in zijn element voelt. De NDX is met een maximale bitbreedte van 24 bits en sampling frequentie van 192 kHz een speler van een wat oudere generatie. Desondanks speelt de NDX probleemloos DSD bestanden af. Niet native, maar over PCM (DoP). De klank? Highres perfectie.

Eindoordeel

De Naim NDX is ondanks zijn leeftijd nog steeds een netwerkspeler van formaat. Wanneer we deze NDX op onze redactie als referentiespeler hadden gehad, dan zou de leeftijd voor ons geen motivatie zijn de speler anno 2017 te vervangen. Zouden we zelf thuis een Naim set tot onze beschikking hebben, dan zouden we niet lang hoeven na te denken om onszelf een eigen NDX aan te schaffen. Ja, zelfs in 2017.

Prijs? 4.625 Euro. Hierbij biedt Naim de klant wel een gratis Tidal Hi-Fi account aan voor de duur van drie maanden. Garantie is twee jaar en deze is overdraagbaar. Er is 3 jaar aanvullende garantie mogelijk, maar deze is uitsluitend geldig voor de eerste eigenaar. Misschien zouden we zelf nog kiezen voor een Naim voedingsupgrade. Niet omdat de NDX dit nodig heeft, maar gewoon omdat het kan.

Klank 4,5 (uit 5)
Functionaliteit 4 (uit 5)
Connectiviteit 4,5 (uit 5)
Prijs (4625 euro) 4 (uit 5)

Voors en tegens

Voor

Tegen

Muzikaal en ongedwongen Wordt wat ouder
Remote Flinke investering
Connectiviteit
Bouw
Eenvoud
Fijne app

Gerelateerde berichten

HEOS 5

User Review HEOS 3, 5 en Link

Naim NDX InhoudAl een hele tijd loop ik met de wens om muziek in de keuken aan te kunnen zetten. De set moet naadloos met de set in de woonkamer mee kunnen doen. Maar ook zelf muziek afspelen, wanneer mijn dochter haar filmpjes aan het kijken is. Alhoewel ik al aardig kan mee blèren met […]

Denon PMA1600NE

Review Denon PMA-1600NE

Naim NDX InhoudNa de ‘brute’ 2500NE-serie met een ditto prijskaartje, is het de beurt aan de wat vriendelijker geprijsde lijn: de 1600NE. Deze versterker en cd-speler (we testen alleen de versterker) gaan voor 1500 euro over de toonbank. Het verschil… niet heel veel als we het zo zien. We bekijken de PMA-1600NE.

45 reacties

    1. Dit ligt wel iets genuanceerder. Los van de genoemde gemak aspecten heb ik met anderen zeer intensieve luister vergelijkingen gedaan alvorens ik overging van CD speler naar streamer. Wij hebben geconcludeerd dat het break even point op kwaliteit rond de € 2.500 ligt. Vanaf dat budget ontlopen streaming en CD elkaar niet meer. Wel even uitgaan van een Accurate rip. Onder dit bedrag zitten wonderschone uitzonderingen. Boven dit bedrag nemen de investeringen veel meer toe dan de hoorbare meerwaarde. conclusie: beiden is gewoon nog steeds heel goed, maar streaming biedt gewoon veel meer toegankelijke functionaliteit. Gemak dient de mens.

  1. Beste Alpha Audio,

    alweer een heel heldere en bruikbare review van een ‘hot’ product segment. Een hoop muziekliefhebbers, waaronder ikzelf, overwegen de aankoop van een ‘serieuze’ streamer als volwaardige muziekbron. Mijn streamer evolutie is van Logitech squeezebox -> mac mini -> bluesound vault 2 (dig out) geëvolueerd, en wil graag opnieuw upgraden.
    Tot op heden was de Bryston bdp-2 mijn (en jullie) favoriet.
    Uit jullie lovende commentaar op de Aurender kon ik echter niet opmaken of deze de Bryston bdp-2/bda-3 combo verdrijft als jullie referentie/favoriet?

    Muzikale groeten

    1. Hallo Geert,

      De Bryston BDA3/BDP2 combi hebben wij inderdaad als referentie verkozen. Dit omdat deze combi erg neutraal en transparant is. Ze laten bovendien elk verschil en zwakke schakel in de keten horen. Voor review doeleinden is dit fijn. Wanneer ik, als het prijsverschil er niet toe zou doen, zou moeten kiezen tussen beide Brystons en de A10 dan vind ik dit moeilijk om te beantwoorden. Deze vraag is me deze week namelijk ook door de hoofdredactie gesteld.

      Voor ons is het belangrijk dat we de DAC kunnen gebruiken met zoveel mogelijk digitale bronnen. De BDA3 kan overweg met zo ongeveer alle muziekformaten (met uitzondering van MQA) en de BDA3 staat elke digitale connectie toe. De BDP2 heeft een fijne bediening waarbij we niet telkens naar een telefoon of tablet hoeven te grijpen, maar is weer wat lastiger te integreren in het netwerk.

      De Aurender zou wellicht mijn keuze zijn als ik deze zou aanschaffen voor privé doeleinden. De Aurender heeft net even een beetje meer rust in de weergave en de klank is wat meer warm-neutraal ten opzichte van de koel-neutrale klank van de Brystons. De Aurender heeft af-fabriek een interne harddisk voor muziekopslag en ondersteunt binnenkort MQA. Zelf heb ik het verschil tussen MQA en normaal formaat meermaals A-B beluisterd en vind het verschil dusdanig groot dat ik er best in zou willen investeren.

      Mijn hoofdredacteur heb ik eerder deze week een antwoord schuldig moeten blijven. Ik kan namelijk niet kiezen. Beiden spelen namelijk op zeer hoog niveau. Wanneer ik u zou mogen adviseren dan raad ik aan om beide spelers met eigen oren te beluisteren en eens uitgebreid met de interface van beide oplossingen te spelen. Succes!

  2. Het zullen ongetwijfeld mooie spelers zijn die functioneel en klankmatig weer beter zullen presteren dan spelers van jaren terug. Maar de suggestie dat MQA en DSD reden zouden moeten vormen om een van deze spelers te kopen, betwijfel ik. Via software kun je DSD nl. prima afspelen, of zonodig eerst converteren naar PCM. Voorts, en veel belangrijker dan de DSD hype, is MQA een end-to-end proces, en volgens mij beschikken deze spelers niet over de laatst zogenaamde ‘un-folding’ functionaliteit. Volgens mij is het dus beter om nog even te wachten, want er zijn nog maar enkele MQA-apparaten op de markt.

  3. Beste Jaapie,

    trial en error heeft niks met persoonlijke smaak te maken. Dat is iets wat jij en anderen geloven. Omdat de kabels die jij gebruikt ook hun eigenschappen bezitten en daarmee geef jij de set een andere klank en geluidsbeeld. AJ is een hele aardig man, jaren gingen we samen altijd een rondje Veldhoven maken op de dealer dag. Maar zijn kabels zijn op eigenschappen incompleet en vullen daar naast bepaalde onderdelen van geluid niet optimaal in. Daarmee sta je voor je begint al op een grote achterstand. Het geen waar jij naar luistert zijn alle eigenschappen van alle onderdelen samen en de akoestiek. Maar wanneer jij niet weet waarom de klank en stage is wat je hoort doe je aan audiogambling. Dat is nu eenmaal het nadeel van trial en error. Ik heb de afgelopen 2 jaar met veel mensen uit het vak gesproken, niemand durfde en kon uiteindelijk vrtellen dat trial en error wel effectief is. Daarom moet je juist instaat zijn om alle eigenschappen per individueel onderdeel exact weten zodat je begrijpt waarom de klank en stage is wat je hoort. Op deze manier is de test niks zeggend. Omdat je op deze manier nooit alle eigenschappen en talenten kun t bereiken en toepassen. Hiermee is de test die je gedaan hebt ineffectief. Omdat je veel meer uit een bron kunt halen wanneer je exact weet wat het DNA is en welke eigenschappen die bron bezit. Op de trail en error manier kun je altijd maar een klein deel van de werkelijke kwaliteit bereiken. Wij kunnen dat bewijzen op feiten. Dat zul je binnenkort zelf lezen en dan zul je leren begrijpen waarom trial en error zo ineffectief is. En dat dit de belangrijkste reden si waarom vele sets niet optimaal presteren.

    1. Gelukkig bepaal ik nog altijd zelf wat ik mooi vind en wat niet.
      Jaap en co geven mij een aardig beeld wat er allemaal mogelijk is in de audio hobby.
      Wat er in huis komt laat ik echter alleen afhangen van mijn eigen oren.

  4. Wat ik jammer vind en wat zeker genoemd moet worden is dat bij de Naim alleen USB in 32 fat formaat wordt ondersteund!! Dit vind ik persoonlijk erg achterhaald en tevens snap ik niet dat de Naim alleen maar een USB ingang aan de voorkant heeft. Over de andere apparaten kan ik mee praten deze heb ik nog niet zelf getest, maar Naim veel meteen af, ondanks dat het zeker goed klinkt.

      1. Klopt maar ik wil geen NAS, ik wil en met mij wellicht meerdere, geen NAS die herrie maakt in mijn kamer waar ik ook muziek draai. (Bedraad en draadloos netwerk in mijn huis zijn bijna onmogelijk, dus NAS zou dan naast de stereo moeten staan). En waarom een extra schakel tussen mijn muziek en de streamer, hoe directer hoe beter s altijd mijn meening?? Waar het mij omgaat overigens in dit stuk wordt er niet ingegaan op de beperkte mogelijkheid die je via deze usb ingang hebt. Tegenwoordig is het hebben van een 128GB usb niet zo gek en boven de 16GB wordt al niet meer geaccepteerd door deze Naim.

        1. Dag Remco,

          Er zijn talloze stille NAS-systemen. Dus herrie hoeft het niet te maken. En het maakt geen **** uit of de NAS over een paar schakels – swtiches – heen gaat. Dat is echt een fabeltje. Als je gewoon een degelijke switch en degelijke kabel gebruikt, is er géén verlies op een netwerk. Wifi is een ander verhaal. Maar goed: er staat heel veel op Alpha over netwerken. De zoekfunctie biedt genoeg resultaat, zou ik zeggen.

          Wij testen streamers primair als streamer. Als je met usb wilt spelen, zijn er andere opties. Daar zijn deze spelers eigenlijk niet voor gemaakt. Lees: het zou zonde zijn als je deze spelers alleen als usb-brug zou gebruiken.

          1. Ben zeer benieuwd waar ik dan mee moet “spelen”? USB is zeer normale optie om muziek mee af te spelen, tenminste vind ik. Het wellicht bekende merk Oppo heeft ook meerdere (de mijne 3) usb ingangen op de mediaspeler (103eu). Dus wat betekent “primair als streamer”? Via de usb wordt de muziek toch ook geleverd met zelfs de korste weg naar het apparaat? Waarom zou het zonde zijn om deze spellers als USB brug te gebruiken? Deze apparaten zijn toch zo goed in het weergeven van geluid waarom dan niet USB harddisks gebruiken? Kijk tevens naar de Bryston streamer (BDP-2) deze heeft zelfs 6 usb ingangen en wordt op deze site als zeer goed angeschreven (De BDP-2 is klankmatig nog steeds heer en meester als het gaat om neutraliteit, openheid en realisme.)

            1. Dag Remco,

              Wat ik bedoel met primair ‘streamer’ is dat de focus ligt op het afspelen via het netwerk. Zowel vanaf een NAS als vanaf internet via diverse services. De fabrikanten hebben veel geld gestopt in het zo goed mogelijk laten functioneren van deze netwerkfunctionaliteit. En daar betaal je voor. Als je als gebruiker dan alleen via usb speelt, zou ik dat zonde van het geld vinden.
              En ja: de Bryston is een erg goede speler. Klankmatig perfect. Maar het netwerkdeel is ronduit dramatisch geregeld. Het klintk goed, maar het opzetten – aansluiten – van de speler op het netwerk is gewoon erg complex. USB is daar een prima optie…

  5. Inderdaad een mooie test met apparaten die ergens in mijn achterhoofd kandidaten zijn voor de vervanging van mijn Linn Akurate DS. Heb de Aurender zien staan op de laatste X-fi show maar niet gehoord. Spreekt me ontzettend aan. Lumin ken ik niet. Naïm uiteraard de gevestigde orde. Binnenkort eens gaan luisteren. Goed gedaan Alpha-Audio.

      1. Beste Truesound, of kan ik beter Audiofacts zeggen?

        Het is op Alpha niet toegestaan als dealer reclame te maken voor je eigen producten. Ik heb daarom je eerdere reactie verwijderd, omdat deze zonder enige onderbouwing in de richting van Lumin stuurt. Wij hebben deze drie spelers zonder enige belangen naast elkaar getest. De uitkomst staat in de review. Iemand kan het daar mee eens zijn of niet. En met een gedegen onderbouwing mag iemand zijn mening op Alpha zetten. Dealers hebben echter een direct belang en daarom filteren wij wél op reactie van dealers die reclame maken voor hun eigen assortiment.

        Ik hoop dat je deze manier van werken begrijpt en respecteert.

        Vriendelijke groet,

        Jaap

        1. Natuurlijk begrijp ik dat. Neemt niet weg dat er los van het persoonlijke aspecten t.a.v. geluid niet in jullie testen staan. Jullie zouden je eens moeten gaan focussen op hoe stemmen en instrumenten in het echt werkelijk klinken en hoe ze worden afgebeeld. Omdat je dan vanuit een andere kant audio veel realistischer en nauwkeuriger kunt uitleggen en begrijpen. Ook zou ik jullie willen adviseren je eens op de menselijke emotie te gaan richten. Omdat je dan audio ook beter zult begrijpen. Diversiteit in klank heeft niks te maken met smaak. Het is feitelijk aspect waardoor emotie bij de mens ervaren kan worden. Jullie werken vanuit trial en error. Je mag mij de onderbouwing gaan uitleggen van trial en error. Ik ben heel erg benieuwd.

          1. Beste,

            Ik moet eerlijk zeggen dat ik je toon als erg belerend ervaar. We hebben een team met (zeer) ervaren testers en zelfs muzikanten. Ikzelf heb acht jaar akoestisch gitaar gespeeld en ga regelmatig naar concerten. Yung is muzikant, Harro heeft een vleugel, gitaar en basgitaar staan. Kortom: referentie genoeg. Dat noemen we nooit, omdat we het niet nodig vinden dat aan te halen. Onze lezers kennen ons en weten hoe we testen.

            Menselijke emotie aanhalen is het vaagste wat je kan doen in een review. Die emotie is namelijk voor iedereen anders. Klankkleur, transparantie en concrete zaken noemen zorgt ervoor dat onze lezers zaken kunnen plaatsen.

            Laten we dit verder als afgerond beschouwen. Ik voel namelijk niet de drang hier verder nog op in te gaan.

            1. Laat ik als vaste lezer van deze site iets zeggen wat het team van Alpha Audio natuurlijk niet over zichzelf zal zeggen: het is een zeer bekwaam, integer en deskundig team. Ik ken Alpha Audio als een zeer deskundige site als het om highend audio gaat. De informatie en de testen raken vrijwel altijd de kern. Daar moet de lezer dan zelf zijn conclusies uit trekken.

              Ook nu weer de beoordeling over een leverancier die ongepast zijn “handel” wil aanprijzen. Het is niet alleen belerend, maar ook zeer ongepast. Terecht dat hier door het Alpha Audio zo op wordt gereageerd.

        2. Ik zal je wanneer er tijd jouw een keer uitnodigen zodat ik je diversiteit kan laten ervaren en wat het doet met jouw emotie. En dat de meeste streamers helaas geen diversiteit in klank hebben. Ook dat kun je kinderlijk eenvoudig aantonen en laten horen. Ook dat staat volledig los van iedere vorm van smaak. Omdat de menselijke emotie bij iedereen grotendeels op dezelfde manier werkt.

          1. Ik ben niet altijd gelukkig met Alpha Audio.
            Ik vind de subjectiviteit vaak te sterk prevaleren.
            Maar als ik dit lees

            “Ook zou ik jullie willen adviseren je eens op de menselijke emotie te gaan richten. Omdat je dan audio ook beter zult begrijpen. Diversiteit in klank heeft niks te maken met smaak. Het is feitelijk aspect waardoor emotie bij de mens ervaren kan worden.”

            dan weet ik dat het nog een stuk erger kan.
            Dunning-Kruger in het kwadraat

            1. Wat ik daar mee bedoel is dat je je inleest waardoor mensen emotie ervaren tijdens het luisteren van muziek. Omdat je dan begrijpt waarom de ene set je wel raakt en de andere niet. Het is geen hogere wiskunde.

            2. No worries over de subjectieve insteek. Er komt een Prism dScope of Audio Precision APx aan. Weet echter dat die apparaten een kapitaal kosten. Was / is dus even sparen.

              Daarnaast: alles op Alpha is gratis voor de lezer. Ook als we dit soort investeringen doen.

            3. Ja. Jouw lezers moeten dus blij zijn dat het gratis is, Jaap?

              Steek gewoon tijd in het verbeteren van de layout, recensies en al helemaal de snelheid van deze site. Die meetapparatuur is totaal niet boeiend. Hoeveel % van jouw lezers zal enige technische kennis hebben?

            4. Beste Marcel,

              De snelheid van de website lijkt me prima op orde met een gemiddelde laadtijd van 1,5 seconde. We hebben bijzonder veel beeldmateriaal, dus dat kan zwaar zijn op een wat tragere lijn. Om die reden draaien we op een zeer zware server mét Cloudflare pro er nog achter als CDN. Layout is een kwestie van smaak. Maar tips zijn welkom. Ook tips rondom recensies zijn altijd welkom.

              Verder: ja, ik denk dat lezers best blij mogen zijn dat het gratis is. In deze wereld geldt toch nog: voor niets gaat de zon op. Het kost klauwen met geld om een platform draaiend te houden. Maar dit is off topic. Als je graag toelichting wilt, kan / mag je altijd een draadje openen op het forum, of bellen.

              Laadtijd

            5. Uniek dat A-A site gratis is!

              Metingen en wat dieper duiken in de techniek onderscheidt A-A van andere audio sites. Voor oppervlakkige resencies zijn er m.i. genoeg andere bronnen.
              In Nederland missen we helaas vaak de interesse en het geduld om wat verder in materie te verdiepen.

  6. Hallo

    Mooie review. Niet teveel producten in één keer zodat je goed het overzicht behoudt. Duidelijke info over de klankkleur. Ik vind de benaming aan de frisse of warme kant van neutraal bijzonder goed gekozen. Lees je nu ook vaker. Zo heb je echt een soort ankerpunt voor de sound.

    Prijs is relatief. Een mooie koersfiets, een prachttelevisie, een oldtimer,… Elke hobby, passie of verzameling kost geld. Hoeveel je er aan besteedt ligt aan jezelf en je fondsen natuurlijk.

    Als je dagelijks uren naar muziek luistert en dit je enige passie is, dan mag het wel wat kosten. Maar rustig upgraden is het beste. Telkens verbeteren en uitkijken naar het volgende is super leuk. Dit is met alles zo.

    Ook voor mij zijn deze spullen nog te duur maar wat niet is kan nog komen. Ik lees graag over de duurdere producten en dan droom ik dat ik ze bezit. Ach, zolang we kunnen dromen…

    Groeten

    Geoffrey

  7. Leuk verhaal, maar ik ben het wel met lfih eens, wie kan nu een streamer van 5000 euro betalen?

    Zijn er tips voor vervanging van mijn Squeezebox Touch (met brommeraccu van 6 V) icm met een NAD M2?

    Dus een streamer met een goede digitale uitgang, de kwaliteit van de DAC mag slecht zijn, die gebruik ik niet. Ik vind de NAD M50 prima bij mijn set passen, maar erg duur. Bluesound Node-2 is natuurlijk ook wat, maar misschien zijn er betere alternatieven, met alleen een digitale uitgang.

    Kom d’r maar in zou ik zeggen. Of een link naar een test (sorry, ik kan niet alles zelf bijhouden)?

    1. Hallo hallo allemaal,
      Ik ben ook benieuwd of iemand adviezen heeft voor een goede streamer voor de nad m2. Ik ben bezig om mijn “droom” high end set samen te stellen! Eerst de dali grand luidsprekers gekocht, vervolgens de nad m2. Luister nu nog via een oude sony cd speler (geluid is om depressief van te worden). Ik dacht zelf om te zoeken naar een nad m50 occasion, maar die zijn geloof ik moeilijk te vinden. Heeft iemand adviezen / tips? Merci!

        1. Hallo Jaap,

          Ik heb ondertussen de M50 ook in de woonkamer staan. Dus nu de NAD M2 & M50 met Dali Grand luidsprekers. Ik ben nog niet tevreden met mijn geluid.
          Soms is het oke, vaak is het gewoon niet goed genoeg. Nu woon ik in een oud huurhuis in een stedelijk gebied, met een stroomvoorziening uit het jaar nul. Kan een slechte stroomvoorziening zo’n impact op geluidskwaliteit hebben? Ik mis een 3 dimensionaal plaatje (breedte/diepte en het laag is me niet strak genoeg. Een aparte stroomgroep is niet mogelijk, maar ik lees nu veel over stroom regenerators….. Heb je tips, advies voor me? Bij voorbaat dank!

  8. Wat een geweldige test is dit weer. De resultaten bevestigen bij mij de indrukken en informatie die ik over deze drie top streamers heb. Naar mijn idee zijn ze allen hun geld dik waard. Ik ben nu nog meer benieuwd hoe de betere HTPC systemen (Audio aan Zee, S4H/Maijstro, 432 EVO, Antipodes, Innuos) zich staande houden in deze drie nu geteste streamers. Daarbij vermoed ik dat deze HTPC systemen onderling ook weinig verschillen van elkaar. Maar vooral ben ik zeer benieuwd naar de klankmatige verschillen tussen de A10 en een heel goede HTPC streamer. Zelf denk ik dat de verschillen subtiel en flinterdun zijn.

  9. Heb de Aurender a10 beluisterd bij Lexicom multimedia in Leidschendam op Bowers 800 d3 .
    Wat een prachtige machine en vergelijk hem met een Ps audio
    Zeldzaam mooi
    Ben het helemaal eens met jullie test

  10. Mooie review!
    Sinds enkele weken heb ik ook de A10 streamer in mijn set staan. Ik kan alleen maar zeggen dat de geluidkwaliteit indrukwekkend is! Nog dagelijks hoor ik weer details die ik nooit eerder had gehoord. Voor mij de beste aankoop in de set.

Geef een reactie