Monitor Audio Gold 100
Inhoud
Nog een Brit… Monitor Audio. In 1972 opgericht in Cambridge. Kortom: meer dan 40 jaar oud. Inmiddels fabriceren deze Britten hun spullen in Rayleigh (daarvoor nog in Essex). Monitor Audio is sinds kort ook eigenaar van Roksan Audio, mocht u zich afvragen waarom ze de laatste tijd demo’s doen met deze – fraaie – apparatuur.
Monitor Audio is één van de grotere merken in de industrie. Samen met KEF (die heeft geen geschikt model voor deze test), Bowers & Wilkins, DALI en wellicht ook Focal die ook geen verkeerde stappen maakt met de nieuwe Kanta. De Gold-serie is nu een tijdje op de markt. Wij hebben in 2015 de Monitor Audio Gold 200 getest en waren destijds behoorlijk gecharmeerd van dit model. Nu de beurt aan de monitor-versie; de Gold 100.
C-CAM Ribbon
Waar het bij Monitor Audio om draait, zijn de units. Ze hebben hun C-CAM Ribbons en dynamische drivers wederom verbeterd in de nieuwe Gold-serie. C-CAM staat voor Ceramic Coated Aluminum / Magnesium. Dit is stijf en licht. De ribbon weegt maar 18mg. De dynamische unit van 16cm is niet gespecificeerd. Het bereik is 42 Hz – 60 kHz. Uiteraard is het ultrahoog mede mogelijk gemaakt door de ribbon. Onze metingen laten echter wel een afval zien op de luisterplek. Dit komt door de onvermijdelijke bundeling bij een ribbon.
Mild
Ribbons worden vaak geassocieerd met hard, scherp en soms zelfs korrelig. Dat is absoluut niet het geval met deze Monitor Audio Gold 100. Ook bij de 200 valt ons het milde karakter op van deze serie. Het hoog is echt prettig. En wellicht is het gewoon zo getuned. Zou ons niet verbazen.
De Monitor Audio Gold 100 speelt gemakkelijk. Het valt ons op dat de volumeknop minder ver open moet dan bij de Bowers, ATC en Dynaudio. De DALI is vergelijkbaar. En dat laten de specificaties ook zien. Het rendement is 88 dB, wat netjes is. Menig versterker zal dus prima samen kunnen werken met deze Gold 100.
Speeeed
Het midden en hoog is ontzettend snel. Wie van sprankeling, supersnelle attack bij high-hats of effecten houdt… Dit is uw speaker. Massive Attack en Opera van Santorramana spettert de kamer in. Indrukwekkend.
Daarentegen is het laag wat rommelig naar ons idee. Het is gewoon niet zo doortekend en rustig als bij de ATC of DALI. Het heeft wel punch, maar we horen niet de gelaagdheid die we wél terughoren in het midden en hoog. Herplaatsen heeft niet heel veel zin. En met de 4B SST3 gokken we ook dat het niet aan vermogen of controle ligt.
Over de beeldvorming kunnen we kort zijn: messcherp. Echt heel fraai. Daarbij is het ontzettend 3D. De ribbon is echt prachtig. We kunnen ons bijna niet voorstellen dat het nog mooier kan dan dit. In ieder geval niet zonder er een enorme bak geld tegenaan te gooien.
Afrondend
De Gold 100 heeft een paar sterke punten. Met name het messcherpe stereobeeld is echt om uw vingers bij af te likken. Heerlijk. Ook de ruimtelijkheid en snelheid kan ons wel bekoren. Het laag vinden we niet het niveau van het midden en hoog halen.
Metingen Monitor Audio Gold 100
De metingen van de Monitor Audio laten zien dat deze Gold 100 van Monitor een beetje maf doet. Is het onze ruimte? Geen idee. Het is de enige luidspreker waar we dit gedrag terug zien. Het kan ook niet aan de ribbon liggen, aangezien we meerdere ribbons hebben gemeten in deze ruimte met deze opstelling. De frequentierespons is gewoon wat grillig. We zien wat pieken rond de 1 kHz en 5 – 6 kHz. Daarna rolt het hoog af. We hebben bij de luisterplek op zo’n 10 graden of-axis gemeten, dus dat is te verwachten.
De vervorming is te hoog naar onze mening. Zeker in het laag en dat hoorden we ook. We hebben nog met plaatsing gewerkt, maar dat mocht niet echt baten. Het verschoof wat, maar ging niet weg.
Op de luisterplek gaat de vervorming in het laag gaat ook van -35 dB naar zo’n -27 dB bij 180 Hz. Op de meting op 1 meter zien we dat niet. Gek. Dan duikt hij omlaag naar -50 dB bij 450 Hz, om bij 3 kHz even boven de -40 dB te gaan. Wellicht een lastig punt voor de ribbon. Dat zien we wel vaker bij ribbons en AMT’s.
Al met al geen supermetingen. En eerlijk: we horen het wel dat het laag niet top is van deze Gold 100.
Score Monitor Audio Gold 100
Bouwkwaliteit | 90 |
Aanstuurbaarheid | 80 |
Klankbalans | 75 |
Detail | 75* |
Stereobeeld / Staging | 95 |
*vooral door laagdefinitie.
Beste Jaap,
Ik ben sinds kort in het bezit van een NaimUniti 2 .
Een flinke stap voorwaarts vergeleken met mijn vorige versterker.
Ik ben nu op zoek naar een goede luidspreker. Ik heb de Naim al geprobeerd in combinatie met de Dynaudio Special Forty, maar was niet overtuigd. Een vriend van mij draait in combi met een Harbeth P3ESR waar er enige beperking in het laag zit, maar verder erg muzikaal.
Welke van deze luidsprekers zou een goede combi vormen en waar zou ik – zo mogelijk alle tegelijk – deze luidsprekers kunnen beluisteren zodat ik ze direct met elkaar kan vergelijken.
Hallo,
Is de ATC een goede match met de Cambridge Audio CXR 120 en is een aanvulling in het laag door een subwoofer aan te bevelen? Of haalt dit het karakter weg van de speaker?
Ik twijfel eigenlijk tussen de ATC SCM11 en de Dynaudio ”s die nu een flink stukje goedkoper zijn.
Ik zou dat niet combineren… Puur vanwege de voedingscapaciteit en signatuur die Cambridge heeft.
Jaap,
Dank voor je reactie. Ik dacht dat cambridge wel om haar goede amps bekend stond. 2×100 watt aan 8 ohm is niet echt onderbemeten toch. Meer power is altijd beter misschien.
De dynaudio Exite 18 zou beter matchen? Ik heb de special 40 ook beluisterd, prachtige speaker maar hik toch tegen die prijs en het kleuren aanbod aan.
Klopt… Cambridge maakt ook prima versterkers. Maar weet dat watts niets zeggen. Het gaat om de voeding erachter. En bij een receiver die zijn voeding moet delen is een speaker met een lager rendement niet echt een fijne match.
Benieuwd hoe de Dynaudio Special 40 het zou doen in deze vergelijking? Wel wat prijziger, maar ook beter?
Special 40 is al getest.
Heb ik zeker gelezen, mooie review.
Maar hoe verhoudt hij zich tot dit stel? Echt een niveau hoger?
Zeker
Is dat een echt een groot verschil? Speelt de Forty inderdaad weer op een hoger niveau dan de Rubicon? En geldt dat ook voor de MA Gold 100?
Winkels die de Forty aanbieden hebben geen Rubicon in het assortiment en visa versa. Dat is lastig vergelijken. Speelt de Forty goed met NAD naar jouw mening?
Fijne test,. Een flinke maar leuke klus lijkt me. Zelf ben ik na een lange route met dynaudio, kef, pmc geland bij de Rubicon 2. De luidspreker die me muzikaal het meest bij de kladden pakte. Gelijk de tip van het lichte indraaien uitgeprobeerd. En inderdaad bingo, het klinkt nog beter. Dank!
Dat is inderdaad een goed idee,luisterdag voor lezers.
Nooit te oud om te leren!!
Ik heb de Monitor Audio Gold 100 hier staan op Atacama’s de
Hms serie afgevuld met Atabite’s(niet te tillen nu).
Ook ik had last met rommelig laag en staande golven.
Veel aangepast in het huis om dit tegen te gaan,absorberende
gordijnen achter de Speakers div absorberende systemen opgehangen .En zo kwam ik steeds dichter bij mijn ideaal laag.
Ik speel trouwens met een Denon PMA-2500NE versterker
en Denon DCD-2500NE en Audiquest Rocket 88.
Ik had tussen de cd- amp een rca van Audioquest.
Deze heb ik vevangen door een rca van tullurium Q de Black Diamond.En weg staande golven en rommelig laag.
Dit is mijn 3e serie van monitor audio,waar ik heel erg tevreden
over ben.
Mvg Ronald
Mooie test en zeer begrijpelijk dat er geen winnaar is bij veel luidsprekers komt het neer op smaak zeker als ze allemaal in de zelfde prijsklasse zitten.
Dit is wel een fijne/mooie test als je op het punt staat om een monitor speaker te kopen.
Een lezersdag lijkt mij inderdaad heel tof.
Bedankt voor deze test.
We gaan eens een datum prikken!
??
Is duim omhoog.
Cool!
Ik zou wel eens naast jullie willen zitten om te begrijpen wat jullie nu horen om te formuleren in woorden. Puur ter lering, en indirect ook ter referentie. Hoe klinkt een rommelig laag, bijvoorbeeld. Zelf vind ik dat ik, bijvoorbeeld, een strak laag heb. En blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Altijd leuk leesvoer op jullie site. Ook vanaf mijn telefoontje op mijn vakantieplek…
Dat valt best te regelen! We gaan een keer een lezersdag organiseren.
Ja. Dat is fijn. Gewoon nieuwsgierig hoe mensen met heel veel luisterervaring beoordelen. Lijkt me een verrijking van mijn eigen beoordeelvermogen. Zo vind ik dat ik thuis een mooi 3d-beeld heb sinds ik een netfilter heb. En misschien schieten jullie in de lach als ik iets 3D ervaar op zo’n dag omdat het onmiskenbaar plat is….of zelfs mono ?
We gaan nooit lachen… Hooguit uitleggen waarom het anders zit (naar onze inzichten).
Ja. Dat is fijn. Gewoon nieuwsgierig hoe mensen met heel veel luisterervaring beoordelen. Lijkt me een verrijking van mijn eigen beoordeelvermogen. Zo vind ik dat ik thuis een mooi 3d-beeld heb sinds ik een netfilter heb. En misschien schieten jullie in de lach als ik iets 3D ervaar op zo’n dag omdat het onmiskenbaar plat is….of zelfs mono….ahum.
Geboeid heb ik het verslag van deze multitest zitten lezen. Ik hou wel van een uitgesproken mening; over smaak valt toch niet te twisten. Ik betwijfel echter dat een vloerstaander duurder zou zijn, als je bij monitoren stands moet kopen. Neem i.p.v. stands kastruimte en je hebt ook sublaag, wat het plaatje helemaal compleet zou maken. Want wat is er mooier dan een prachtig ge’laag’d stereobeeld, waarbij het sublaag over de vloer rolt. Ieder zijn ding natuurlijk, mooi verslag!